Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfritagelse og dertil lønsumsafgift

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 84
Fra  Meptek I/S Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har lidt spørgsmål omkring momsfritagelse og dertil lønsumsafgift - måske nogle kan hjælpe mig og give mig nogle andre perspektiver. Smile

Det skal siges, at jeg har et telefonmøde med Skat imorgen omkring dette emne, og ligeledes er jeg tilknyttet en vækstfrabrik hvor et møde med en revisor er opsat senere i denne måned. Så det hele kommer forhåbentlig til at blive løst. Det er også mere for min egen skyld, da jeg gerne vil vide hvordan det egentlig forgår. 

Jeg ejer en I/S virksomhed, som tilbyder undervisnings kurser/workshops til børn og unge. Det indebærer primært præsentationsteknikker, så de unge kan få en bedre mundtlig eksamen. 

Kurserne bliver solgt til folkeskoler, gymnasier, friskoler og ungdomsskoler. Efter min forstand, så er disse kurser berettiget til momsfritagelse. Det er ikke bekræftet af skat endnu. 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70157

Dertil kommer så lønsumsafgift. Virksomheden skal kun registreres hvis lønsumsafgiftsgrundlaget er over 80.000. Hvad forstås der helt præcist her?

Hvordan håndterer man denne lønsumsafgift? Jeg bruger regnskabsprogrammet Dinero.

De udvalgte kurser vil dog også kunne sælges til private virksomheder - Vil de stadig være momsfritaget?

Hvis ikke hvordan forholder man sig så til disse blandende aktiviter? 

Og hvordan ville I evt. oplyse prisen på disse workshops. Uden moms. med moms. hvordan indregner man lønsumsafgiften bedst muligt i prisen?

Puhaa. Det var en masse spørgsmål. Nogle af dem skaber måske bare endnu mere forvirring Big Smile men jeg håber I kan se min problematik. Eller måske I bare selv har gjort jer erfaring inden for dette område, som ville være værd at dele. 

Tak! 

Vil du blive bedre til at præsentere? Læs mere her  http://meptek.dk Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46702
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28

lønsummen indgår i regnskab og budget og regnes som alt andet når du laver budget - få den revisor til at forklare dig nærmere

Hvis noget af det du laver er lønsumspligtig (lønsum over 80.000) og andet er momspligtigt - så fakturer du noget uden moms - og momsdelen med moms

Dine udgifter skal så deles så alt der har med lønsumsdelen ikke har momsfradrag og alt der har med momspligt delen har momsfradrag - og evt fælles udgifter deles % helt som fordeling lønsum/momspligt - med regulering inden årets udgang som jeg husker det

Dinero er ikke i sig selv lavet til lønsum - eller blanding lønsum/momspligt - så det skal nok sættes lidt op til dig - det kan en online bogholder klare mod lidt betaling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 84
Fra  Meptek I/S Skrevet kl. 13:17

Hej John

Tak for dejligt svar som altid! 

Jeg har netop haft telefonmøde med skat, og det blev slået fast at virksomheden ikke er momsfritaget. Dvs. vi skal ikke ind og lege med lønsumsafgiften, men er momspligtig istedet.

Vil du blive bedre til at præsentere? Læs mere her  http://meptek.dk Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46702
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:23

Nicolaj Sand Rasmussen:

Hej John

Tak for dejligt svar som altid! 

Jeg har netop haft telefonmøde med skat, og det blev slået fast at virksomheden ikke er momsfritaget. Dvs. vi skal ikke ind og lege med lønsumsafgiften, men er momspligtig istedet.

lad os alle bede -    til at det så er korrekt- Det kan det sagtens være, men al erfaring viser, at telefonsnak med skat kan give alle mulige forkerte svar, fordi man taler forbi hinanden. Jeg ville hvis jeg var dig lige sikre mig skriftligt - for det kan jo betyde en del for dine priser mod private

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)