Jeg har tænkt mig at betale lånet tilbage før 2016 for både at investere igennem privat midler. Grunden til at jeg overhovedet investerer igennem firmaet er til dels at jeg vil bruge kapitalen fremadrettet til mit eget firma og til dels også for bare at investere. Det er ikke kun en personlig interesse men en passion som jeg fremadrettet har vision med, at være aktivinvestor fremfor at være passiv. Derfor investerer jeg gennem et firma og ikke privat, fordi jeg skal i princippet ikke bruge pengene privat, men til at investere med. 23.5% skatpr. År er derfor Bedre for mig idet det er mine arbejdspenge.
her bruger jeg både 27% beskatningen i private midler og 23,5% i firmaet. en model som jeg synes bedst kan betale sig for mig, da jeg ikke har brug for pengene men sikrer mig en fremtid med mine interesser.
til lånet, er markedsrenten pr. år eller pr. beløb?
her bruger jeg både 27% beskatningen i private midler og 23,5% i firmaet. en model som jeg synes bedst kan betale sig for mig, da jeg ikke har brug for pengene men sikrer mig en fremtid med mine interesser.
til lånet, er markedsrenten pr. år eller pr. beløb?
ja bare du er opmærksom på at du jo ikke får glæde af firma pengene selv - uden yderligere igen mindst 27% skat. Som enlig hvis du skal ha over 50 t om året med yderligere 42% -
Det er en langt højere beskatning end du får som privat investor hvor du kan styre så du løbende tager indtægter til 27% og så er pengene dine og frie - og - hvor du jo også kan lade være med at bruge pengene -
De er jo ikke mere ubrugte i selskabet end i dit eget depot - og er det meget langsigtet (du talte om når du bliver 70) så kunne pension jo være en tanke - da du der slipper med 15% PAL skat af indtjeningen - i alderopsparing tilmed uden skat ved udbetaling og uden påvirkning af SU eller andet - kreditorsikrede tilmed.
Markedsrente er hvad tilsvarende lån ville ha kostet selskabet - normalt regnet som rente p.a. - og ofte mellem 4 og 12% men helt enkelt hvad du kan sandsynliggøre som - markedsrente
Du må godt erstatte den med en overkurs ved udløb - f.eks. 178.000 skal tilbagebetales af firmaet med 200.000 kr efter f.eks. et år. I begge fald betaler du kapital/rente skat af det overskud du får fra lånet - og selskabet har jo så fradrag for udgiften
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er opmærksom på at firmaets penge jf. armslængdeprincippet netop ikke er mine.
Jeg regner med hvert år at få et aktieafkast i private midler, der overstiger de 49.900 som er progressionsgrænsen. Det udnytter jeg ved at have de 178.000 kr. i værdipapirer i private midler, og resten har jeg i firmaet. Jeg gører det simpelthen kun for at få så mange penge i firmaet som muligt, fordi jeg i fremtiden kan bruge de penge til firmaets interesser og samtidigt mine. Hvis jeg havde alle penge i private midler kom jeg hurtigt til at betale 42% i aktieskat og det ser jeg ikke som noget der kan betale sig, når jeg alligevel har planer om at arbejde med investeringer og freelancing i fremtiden. Derfor har jeg valgt denne løsning, hvorfor jeg stadigt ser som det der bedst kan betale sig for mig.
Jeg kan ikke rigtig følge med når du snakker om kapital/rente-skat. I sommers lånte jeg mit firma 178.000 kr. og har tænkt mig at tilbagebetale dem i næste uge. Så hvidt jeg forstår skal jeg som privat betale (4%) i renteskat og de 4% kan jeg fradrage i firmaet?
Jeg kan ikke rigtig følge med når du snakker om kapital/rente-skat. I sommers lånte jeg mit firma 178.000 kr. og har tænkt mig at tilbagebetale dem i næste uge. Så hvidt jeg forstår skal jeg som privat betale (4%) i renteskat og de 4% kan jeg fradrage i firmaet?
du laver lille lånebrev - anfordringslån f.eks - aftaler f.eks. 4% rente som firmaet så betaler dig f.eks. 31/12 eller anden periode - og du opgiver det som renteindtægt i selvangivelsen, og firmaet trækker dem fra som udgift. Du kan bare omregne til antal måneder det faktisk har fundet sted.
Du skal bestemt investere som du synes bedst - vil dog sige, at i privat kan du jo i høj grad styre så du hvert år tager 50 t ud (eller 100 hvis du har ægtefælle) og du betaler ikke skat af stigningen uden du sælger (for de fleste alm aktier) Du kan derfor holde ganske meget til 27% - Det er kun det du realiserer der giver skat - men selv med 42% er du ikke over det du kommer i firmaet, hvor du samlet vil skulle af med 42% af alt op til 50 t og 56 eller mere af alt derover ialt
I firmaet er det hele værdistigningen, uanset handel som udløser de 23,5% og stadigt, inden pengene er dine, er det MINIMUM 27% skat (udbytte) op til de sædvanlige 50 t = samlet 43% af den del der ligger under 50.000 og - topskat (selskabsskat + 42% udbytteskat) af alt over de 50.000 kr. Det ville du let undgå i privatsfæren
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER