Jeg lånte mit IVS 178.000 kr. og investerede disse igennem selskabet og har nu 550.000 kr.
Hvorfor jeg spørger er fordi at når jeg bliver 70 år gammel og jeg sælger firmaet/eller hvad der nu måtte ske, hvordan overfører jeg så pengene på bedst mulig måde?
ved salg eller lukning, så vil du jo dels først betale det lån tilbage. Det lån skal være etableret med en låneaftale der bestemmer en markedsrente (ofte 4-12%) eller en overkurs - og du skal så løbende beskattes af den rente og selskabet har fradrag for den. Ellers kan det give skattevrøvl - der er krav om aftale med markedsrente
Du betaler så lånet tilbage uden skatte konsekvens, og når du sælger eller lukker, så vil de penge du får ud af det, minus det du stiftede for, udløse skat af aktiegevinst med 27% af den første mindre del og så 42% af resten - Lukke kan du gøre ved skatte erklæring og du får så provenuet - eller ved at sælge. Det er svaret på det konkrete - hvordan får jeg pengene ud?
Det skal med, at det er en tvivlsom ide at investere igennem et selskab. Dels vil du ha skat af det du har i gevinst HVERT år (lagerbeskatning) her af de 550.000 kr og det er selskabskat 23,5% og for siden at få dem ud selv, kan du bruge udbytte (27% af de første ca 50 t og 42% af alt over - eller løn (ca 43% skat). Sammen med selskabsskatten, er det jo langt mere end du ville ha i skat hvis du havde aktierne/papirene og kun skulle betale aktieskat hvor du som evt gift kunne tage ca 100.000 kr til 27% mod nu over 43%
Derudover har du i selskabet udgifter til lovpligtig arbejdsskade (uanset løn eller andet) + formentlig til regnskab og måske til erhvervskonto.
Ja du må godt ansætte dig i selskabet og tage løn og pension med skatteindberetning - men så har du jo stadigt enten haft den løbende beskatning (23,5%) af alle værdistigninger hvert år - i flere SU år - inden du så kan tage noget med med yderligere 43% skat - og udskyde til pension udskyder pinen - men den samlede skat bliver stadigt på topskatteniveau
Jeg kan misse hvad det er du investerede i, men tror du skal ha fat i en rigtig revisor der kan rådgive dig, inden du kommer galt af sted. Flot værdistigning i øvrigt
vh John Hannover