Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS PÅ POST DANMARK

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gaardsøe
Tilmeldt 15. Dec 15
Indlæg ialt: 1
Fra  Secondo ApS Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i den heldige situation, at jeg har fået forhandlet en ganske favorabel fragtaftale med Post Danmark.

MEN mit spørgsmål lyder på, at når jeg sælger fragt B2C, skal jeg så pålægge moms når, at post danmark ikke er momsbelagt?

F.eks. 

Min pris: 30 kroner

Vil gerne tjene 5 DKK herpå.

Sælges ud til: 35 el. 43,75 (sidstnævnte inkl. moms)

Eller er det kun moms af fortjenesten på de fem DKK?

Håber nogen kan hjælpe mig her.

med venlig hilsen

Sebastian M. Gaardsøe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:21

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:49

Så vidt jeg ved, må du ikke lægge avance på portoen, og holde den under udlægsordningen. Da jeg i sin tid vendte dette med SKAT fik jeg at  vide, at porto-udgiften skulle fremgå specifikt af kundens regning, og hvis den ikke var det samme som det, der blev afregnet i porto.

Hvis det ikke var det samme (og her kan man godt bruge en gennemsnitsbetragtning), skal der beregnes moms af hele beløbet.

Sagt på en anden måde: Hvis du har købt porto for 100 kr, er det momsfrit, hvis det faktureres som 100 kr. Hvis du fakturerer det til 110 kr, skal du betale moms af hele beløbet, dvs. her 22 kr. Hvis du ikke vil betale moms af hele beløbet, skal du fakturere de sidste 10 kr (i dette eksempel) som gebyr, og så skal du kun betale 2 kr. i moms.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 13:55

Kirsten E:

Så vidt jeg ved, må du ikke lægge avance på portoen, og holde den under udlægsordningen. Da jeg i sin tid vendte dette med SKAT fik jeg at  vide, at porto-udgiften skulle fremgå specifikt af kundens regning, og hvis den ikke var det samme som det, der blev afregnet i porto.

Hvis det ikke var det samme (og her kan man godt bruge en gennemsnitsbetragtning), skal der beregnes moms af hele beløbet.

Sagt på en anden måde: Hvis du har købt porto for 100 kr, er det momsfrit, hvis det faktureres som 100 kr. Hvis du fakturerer det til 110 kr, skal du betale moms af hele beløbet, dvs. her 22 kr. Hvis du ikke vil betale moms af hele beløbet, skal du fakturere de sidste 10 kr (i dette eksempel) som gebyr, og så skal du kun betale 2 kr. i moms.

MVH
Kirsten

Sådan har jeg også forstået det. - Og jeg ser også jævnligt virksomhedder notere "pakkegebyr" og administration på fakturaen.

Men hvad så, hvis de tilbyder gratis fragt. - Går det så bare udover avancen. - Der skal portobeløbet vel også fremgå, selvom at det krediteres?

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:09

Kirsten E:

Nu ved jeg ikke hvornår du har vendt denne problemstilling med Skat, men siden 2000 har der for Porto været en særlig fortolkning af udlægsordningen for så vidt gældende porto. Den er også beskrevet i Skat's juridiske vejledning, D.A.8.1.1.3.3.3 under afsnittet "postordrevirksomheder" http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1978080&chk=211047

Så i det eksempel du har opstillet er det altså 10 kr. (avancen) der skal beregnes moms af, og ikke hele omsætningen på 110 kr.

Evt. tab på porto (eksempelvis omsætter for 90, men køber for 100) er der til gengæld ikke fradrag for. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kirsten E:

jo - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html  så længe man følger den må man godt anvende ordningen - moms skal ikke frem gå til kunden for portodel men man skal bogføre og indberette moms af evt overskud (og har ikke fradrag i moms for underskud da der jo ikke er betalt moms ved købet. Burde fremgå fint at linket

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Burde fremgå fint at linket

Det gjorde det også, da jeg fik nærlæst detSmile - jeg var vist bare lidt hurtigt ude.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)