Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At blive freelance fotograf, hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg sidder med tanken om at bruge nogle af mine evner som fotograf på at levere billeder til nyhedsmagasiner, aviser Mv. - Jeg har dog ikke rigtigt nogen anelse om hvad jeg går ind til, og jeg søger derfor råd og vejledning til følgende spørgsmål, i prioriteret rækkefølge:

Først og fremmest, selve arbejdet: Jeg tænker, at der må være en kanal/portal hvor jeg har mulighed for at se kommende pressemøder, opslag med pressekonferencer Mv., hvilket er hvor jeg vil starte: Ved at være med som fotograf når statsmænd udtaler sig, og andre i lignende kategorier, så skulle jeg, i det mindste, have nogle billeder hjemme. - Hvor finder jeg en sådan "Portal", eller hvor får jeg generelt information om hvor der er begivenheder, der er værd at troppe op til med mit kamera?

Hvad gør jeg med billederne når de er i hus? - Hvor sælger jeg dem? - Er der en "børs" hvor jeg kan lægge mit arbejde op så medierne har mulighed for at købe dem? Og, hvad skal jeg tage for et billede når jeg har det?

Slutteligt; afregning, moms, skat Mv. - Jeg er pensioneret, så dette skal være noget jeg griber når overskuddet er der og jeg har energien. For de, der ikke står i min situation vil det være fint om, hvis du kan hjælpe med et svar, om du vil svare for begge grupper; de, der er interesseret i at arbejde med freelance fotografi på arbejdsmarkeds vilkår, og så, om muligt, på mine, hvor jeg arbejder oven i offentlig forsørgelse; al hjælp modtages med kyshånd.

Sidst, er der mere jeg skal vide? Er der andet; tips, trick Mv. der kan hjælpe mig med at starte dette deltidsarbejde?

Tak for at læse; jeg håber på svar og vil se frem til at kunne tage dette et skridt videre end bare fra tanken.

De bedste hilsener

Simon

PS. Har arbejdet med fotografiet i mere end 25 år, det tekniske fejler intet; det er ovenstående, der driller.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon:
Slutteligt; afregning, moms, skat Mv. - Jeg er pensioneret, så dette skal være noget jeg griber når overskuddet er der og jeg har energien.
jeg vil mene det enkle er at stifte personlig virksomhed - måske starte med PMV som er personlig virksomhed uden moms, men med max omsætning 50000 kr forventet - ellers skal man momsregistrere. 

Det koster ikke noget særligt at køre, og du kan svinge så meget du vil i indtægten. Se om at starte op http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html  og overvej min E bog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som går tættere på både PMV og enkeltmands virksomhed - stiftelse, regler, skat moms osv i letlæst form

Du skal checke inden med der du får offentlig forsørgelse/pension, at et CVR nummer som virksomhed ikke er en show-stopper - I så fald må du se om du kan arbejde på honorar basis - men det kræver tæt tilknytning til købere, som så vil skulle indberette dit "salg" som honorar til skat - igen sikkert med en eller anden modregning i pensionen, men det må du checke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)