Jeg køber Post Danmark pakkefragt til private gennem et firm, som jeg indtil videre er godt tilfreds med, men der er opstået et problem med momsberegningen. På deres hjemmeside står der at fragten er inklusiv moms, så når jeg køber fragt til feks 30 kr går jeg ud fra, at de 6 kr er moms, som jeg kan trække fra. Men firmaet har oplyst mig, at de ikke på forhånd kan oplyse mig hvor meget af de 30 kr der er moms, før de een gang pr måned sender mig en faktura, hvor jeg så kan se hvor meget moms jeg kan trække fra. Det giver mig et ret stort problem, da jeg løbende opretter faktura og bogføre fragten inklusiv 25% moms.
Har andre oplevet denne problemstilling og hvad kan jeg gøre mht bogføring ?
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Det har du ret i, men på deres hjemmeside står der at pakkefragt med Post Danmark, købt gennem dem er inklusiv moms, hvilket de også har bekræftet over telefonen. Men de ikke kan oplyse hvor meget moms udgør af den pris de sælger mig fragten til - før jeg får deres månedlige opgørelse.
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Moms i Danmark er ens på alle de varer med moms på og det er 25%
Sikke noget sludder - du ved tydeligvis ikke, hvad du taler om. Der er ikke moms på frimærker i det hele taget, og der er ikke moms på privatpakker i DK. Der er heller ikke moms på forsikringer, og der er heller ikke moms på alle former for lejemål, og sådan kan man blive ved.
@Carsten Straberg: Jeg kan godt forstå, at trådstarter har brug for at vide det - hvis han benytter sig af udlægsordningen, har det faktisk stor betydning i fht. afregningen overfor egne kunder.
Men firmaet har oplyst mig, at de ikke på forhånd kan oplyse mig hvor meget af de 30 kr der er moms, før de een gang pr måned sender mig en faktura, hvor jeg så kan se hvor meget moms jeg kan trække fra. Det giver mig et ret stort problem, da jeg løbende opretter faktura og bogføre fragten inklusiv 25% moms.
da der jo kan være frimærker uden moms - og så måske andet med - i det samlede - så kan du ikke bogføre noget med moms automatisk - uden du har en faktura med moms helt enkelt.
Du må enten vente - eller du må bogføre aconto beløb, som jeg synes er vanskeligt - så jeg ville bogføre når du får månedsfaktura og kan se moms eller ikke moms.
Dine egnefakturaer kan du jo gøre med som du vil hvis du bare lægger 25% moms på, men det giver jo problem med udlægsordningen - da du der skal ha adskilt køb af porto med og uden moms hver for sig - og det må vel være det pakkeporto gør til slut i måneden, når de siger de ikke kan sige det løbende.
Alternativet er at finde en anden leverandør - den går i alle fald ikke med bare at bogføre med 25% moms, når du slet ikke kender momsen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER