Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At tage og nægte vagter?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsan! Jeg mangler lige nogens mening her, for er i meget tvivl om hvad jeg kan tillade mig :)

Jeg arbejder som en tilkaldevikar, og derfor er jeg ikke pligtet til at tage de vagter jeg får. Men jeg er ansat en uge ad gangen på et bestemt arbejdsplads, og har fortalt dem at jeg holder 8 dages ferie da jeg gerne vil fejre jul med familien. De bor i udlandet.Jeg har ikke sagt nej til de vagter jeg er blevet tildelt før, og har arbejdet fultid (også været klar til at arbejde på min fridag også)

Det synes min leder at ikke var særlig fedt selvfølgelige, men sådan var jo det... Har lidt dårlig samvittighed, men vil hellere fejre jul med familien end at skulle sidde alene.

Men, nu tænker jeg lidt på nytår også. Om jeg kunne tillade mig (moralsk set) at sige at jeg ikke er ledig d. 1? Er stadig ung og vil gerne være sammen med vennerne den dag, selvom det ikke er et must. Jeg kan se at mange af de fastansatte har ferie den dag, så de satser nok på afløsere og vikare den dag. Men jeg føler et eller andet sted at det er lige lovlig grådigt nok at holde ferie i 9 dage på en måned, og vil hellere ikke have at mine kollegaer snakker dårligt om mig..

Jeg kunne selvf. også sige at jeg ikke er ledig den dag, men vil gerne tage 2 weekender i streg i stedet?
Eller lade være og bare arbejde, for regner med at de beder mig om det.
Åh, så træls sådan noget, hvad ville I gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46683
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05

det er der ikke enkelt svar på. det siger sig selv, at vikarer er der specielt behov for lige de dage du vil ha fri. Omvendt er det jo også ret naturligt du vil besøge familien i Julen

Du må bare tage din beslutning, og regne med, at dem der giver dig arbejde, bliver lidt mindre begejstrede for dig - end inden, hvis du tager både julen og nytåret ud af deres behov for vikar netop de dage. Dit valg - din konsekvens, som jo ikke er aflivning, men nok mindre begejstret arbejdsgiver, som KAN give lidt bagslag på andre muligheder for at blive kaldt på, når du gerne vil

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:00

Mange tak for dit svar :)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:34

At være en tilkaldevikar er på dette punkt ikke meget anderledes end det at drive en virksomhed.
I dette tilfælde er det bare dig selv som er "produktet" som kunderne køber.

Hvis de samme kunder kommer igen og igen og får at vide at det produkt de ønsker at købe er udsolgt, så holder de på et tidspunkt op med at komme, fordi de har fundet et tilsvarende produkt et andet sted som godt kan levere.

Så i dit tilfælde, hvor det er dig selv der er produktet, så kan du potentielt risikere at du ikke længere er den første man ringer til.

Men som John også skriver, så skal du da selvfølgelig også holde noget ferie, kunne lægge dig syg m.m.
Og det er jo en af de gode friheder ved at være selvstændig eller tilkaldevikar - du er 100% herre over hvad du sælger af timer eller ikke sælger af timer.
Du kan tage imod alle de arbejdstimer du bliver tilbudt, men du kan også afvise dem. Det er helt op til dig.

En et stykke ude i min bekendtskabskreds var også tilkaldevikar i en periode. Og han turde ALDRIG at afvise de timer han blev spurgt om at tage, netop af frygt for at hvis han sagde nej, så ville de tage fat i den næste på listen - og denne person ville så fremover være den første de ville ringe til, i stedet for ham.
Så han tog alle skod-vagterne, aftenvagterne i forbindelse med højtider m.m.. Men på et tidspunkt var han ved at brænde sammen og hans kæreste tvang ham til at tage 14 dages udlandsrejse sammen med hende. Jeg kan huske at han skrev i en email skrev til mig om jeg kendte nogen der manglede nogle hænder, da han var ret sikker på at han skulle til at lede efter nye timer et andet sted, når han var kommer hjem fra ferien.
Men det var så ikke tilfældet. Allerede et par dage efter han var hjemme igen kom de første timer fra hans tidligere arbejdsplads. Og hurtigt var han tilbage i samme rille igen.

- Det gav dog bagslag i den sidste ende, da han - mildest talt - fik storhedsvanvid med en "de kan ikke undvære mig" attitude. Så han begyndte at afvise dem og også decideret brænde dem af. Jeg har selv prøvet at være til et arrangement med ham, hvor han midt i det hele ringer til arbejdsgiveren og lige ud siger at han godt vidste at han havde nogle timer senere på dagen, men noget vigtigere var kommet på banen, så han gad ikke tage dem alligevel. Og ja, han sagde vitterligt at han ikke gad og sluttede endda af med at de selvfølgelig bare kunne ringe en anden dag og høre om han var ledig.

Underligt nok mistede han i den sidste ende det sted. I dag sidder han i en fuldtidsstilling med noget helt andet, og jeg tror vitterligt ikke at han endnu har fattet hvorfor de til sidst holdt op med ringe til ham.

Så derfor; Selvfølgelig skal du kunne holde fri. Men huske på det jeg skrev med at du er et produkt de køber, og som de med garanti også kan få andre steder.
Pas derfor på med hvor meget du lægger dig selv i "restordre". Men at du er udsolgt en gang imellem kan nok ikke skade Geeked

/Jesper

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)