Jeg har af en blogger fået tilbudt at hun vil lave et blogindlæg om min virksomhed og mine produkter, dette med et af mine produkter som betaling. Disse indlæg tager hun normalt penge for, og dette dyrere end produktionsværdien af mit produkt, hvorfor det jo vil være en fordelagtig handel for mig.
Mine fremstillingsomkostninger er ca. 400 kr ex moms. Og idet der er tale om betsling for reklame med hensigten at udbrede kendskab til virksomheden samt øget salg, dette i form af naturaliebetaling for en modydelse, vil det så være korrekt at antage at man kan bogføre fremstllingsomkostningerne på produktet som værende betaling for reklame med fuldt moms og skattefradrag ?
I så fald ville en ok dokumentation så være, en mailkorrespondance hvori vilkårene aftales, samt en vedlagt opgørelse af fremstillingsonkostningerne på datoen fir aftale indgåelse ?
ja det vil jeg mene vil være OK - reklameudgift og dokumentation som du foreslår. Eneste - men -kan være, hvis det er en privatperson hvor værdien vel faktisk skal opgives til skat som honorar. Bloggere er jo ikke fritaget for skat af deres indtægt. - Ellers, hvis bloggeren var virksomhed, skulle der falde en faktura fra bloggeren til dig - som du så betalt med varen - også momsmæssigt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Idet hun ikke har oplyst at hun er registreret som virksomhed må jeg vel gå ud fra at hun er privatperson.
Vælger hun så at modtage betaling fra mig, om det så er en taske eller penge, er det vel at betragte som hendes "problem" at få oplyst skat om honoraret ? Så længe jeg selv har dokumentation for hvad jeg har betalt hende og for hvad.
nej du har jo pligt til at indberette honorar du betaler til private. Ellers kunne alle lønninger og honorarer jo overgå til tasker og flæskestege Vil hun overtage pligten til at indberette en indtægt, må hun registrere virksomhed hvis det skal være korrekt og du ikke skal kunne få problem i en kontrol.
I den beløbsstørrelse kunne det ellers kaldes gave - men så ville du ikke ha fradrag for omkostningen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ved jeg ikke - om man kan honorar indberette uden - men ja det tror jeg faktisk - ellers kan man jo give det som gave - eller tage chancen - Jeg siger bare, at betaler man noget til en privat og vil ha sikkerhed for ingen problemer, så skal det indberettes for at man har fradraget
vh John H
Men problematikken består jo så i at det jo med en forventning om at bloggeren viste det frem på sin Instagram hvorfor der jo vel så vil være tale om det honorar? Men som i så fald ikke er indberettet som et honorar idet jeg altid har troet dette påhvilede modtageren?
ja gør du bare det med under 100 kr og logo på - det sker der næppe spor ved selv om ja - det er nu nok honorar hvis man går helt i bund med det - men du må jo godt udsende reklamegaver med DIT logo på under 100 kr reglen til "ubekendt kreds"
vh John H
Jeg vil ikke umiddelbart kategoriserer det som honorar med indberetningspligt. Jeg ser det mere som almindelig byttehandel mellem to selvstændige erhvervsdrivende.