Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse / offentlige ydelser - regulering af overskud ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino

Jeg og min kone er begge ved at uddanne os, og er på SU, vi modtager boligstøtte og har delvis økonomiske friplads, og det er dette mit opslag omhandler. 
Jeg har i år startet en lille enkeltmandsvirksomhed og står nu og skal indtaste mit forventede overskud af selvstændig virksomhed, i ansøgning til boligstøtte og økonomisk friplads for 2016. 

Jeg er af den forståelse at når man skal oplyse det overskuddet af personlig virksomhed til skat fratrækkes kørselsgodtgørelsen driftsresultatet. ex. 
Driftsresultat: 12000 kr
Skattefri Kørselsgodtgørelse: 3000 kr.
Skattemæssigt overskud af personlig virksomhed: 9000 (det er dette der anføres i den udvidede selvangivelse)

Jeg er nu blevet helt i tvivl angående ansøgningen om økonomisk friplads og boligsikring. 
Hvad jeg hælder imod er at man i disse ansøgninger ligeledes skal angive de 9000 kr, som overskud af personlig virksomhed altså driftsresultatet minus den skattefri kørselsgodtgørelse (idet man jo kan anse benzinpengene for noget man lægger ud for firmaet, hvorefter disse refunderes via skattefri kørselsgodtgørelse) men er det korrekt antaget?

- Hav en god aften

Mvh. Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46

Friis91:
Jeg er af den forståelse at når man skal oplyse det overskuddet af personlig virksomhed til skat fratrækkes kørselsgodtgørelsen driftsresultatet. ex. 
Driftsresultat: 12000 kr
Skattefri Kørselsgodtgørelse: 3000 kr.
Skattemæssigt overskud af personlig virksomhed: 9000 (det er dette der anføres i den udvidede selvangivelse)
korrekt - forudsat korrekt kørebog osv 

og ja jeg ville ikke være i tvivl men det kan kontoret for friplads jo svare på. Det er skattepligtig indtægt for begge dele som tæller, og dermed efter kørepenge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45

Mange tak John :)

Jeg har ført kørebog over de kørte km, efter skats regler.
Det er virksomhedens første år og har haft en omsætning på beskedne ca. 70.000. og en del udgifter til indkøb af værktøjer osv. derfor er mit overskud før skatte regulering meget beskedent, her i opstartsåret. 
Jeg og virksomheden er "bosat" på Mors, og har kørt 2141 km (Skattefri kørselsgodtgørelse: 7235 kr )i forbindelse med virksomheden, dette i forbindelse med tre ture i forbindelse med udvælgelse og indkøb af materialer, et enkelt møde med en udlejer og to messer/markeder. Selvom det kan synes som mange kørte kilometer i forhold til omsætningen, mener jeg disse har været nødvendige på de givne tidspunkter, også kørsel efter materialer da det enten har været et spørgsmål om at jeg skulle bruge materialerne hurtigt, eller har villet udvælge selv da de er nogle rimeligt dyre råvarer og kvaliteten kan være ret svingende hvis ikke man får mulighed for selv at udvælge.  
Eller er jeg galt på den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:53

nej det er jo en konkret vurdering - og siger du det var det rigtige, så var det da det, og du har fradrag for beløbet i kørebogen - også ved underskud

Havde du IVS eller ApS kunne du ikke få pengene uden også at have reel løn, men i personlig virksomhed som jeg opfatter du er, så har du fradraget, også selv om du måtte få underskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12

Igen rigtig mange tak for hjælpen ! Det er simpelthen så skønt! :D

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)