Jeg er lidt i tvivl om jeg har gjort korrekt brug af mellemkontoen, ved privat udlæg, så jeg håber i kan guide mig.
Jeg har i løbet af i år taget 10.000 kr ud af min privatøkonomi til køb i firmaet, da jeg ikke havde mulighed for at tage dem fra firmakontoen. Jeg er tidligere blevet fortalt at det så skal bogføres på mellemkontoen. Jeg gjorde det at jeg "hævede" 10.000 kr på mellemkontoen så den nu står i -10.000 kr, men er i tvivl om den skal fortsætte med det.
Jeg tænkte på om når man tager penge ud af privatøkonomien, om jeg så skulle have sat +10.000 kr ind på mellemkontoen først, og så bagefter trukket de 10.000 kr igen fra mellemkontoen da jeg købte ind til firmaet, så den ender på 0 kr.
Hvad er rigtig og forkert her ?
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Jeg har ikke overført nogle penge til mit firma, fra privat kontoen. Jeg har registreret købet i Dinero, ved at lade mellemkontoen betale regningen på 10.000 kr, så den nu står i minus 10.000 kr.
Jeg håber dette er den rigtige måde at gøre det på, så jeg kan se at firmaet skylder mig penge, men jeg er i tvivl.
Jeg tænker at hvis jeg første have overført 10.000 kr til firmakontoen fra privatkontoen, og så bagefter lader firmakontoen betale, så går den jo i nul, og så kan jeg ikke se at firmaet skylder mig penge...eller kan jeg ?
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Jeg har ikke overført nogle penge til mit firma, fra privat kontoen. Jeg har registreret købet i Dinero, ved at lade mellemkontoen betale regningen på 10.000 kr, så den nu står i minus 10.000 kr.
jamen det er jo det jeg beskriver som nr 1 - du har bogført køb debet og mellemregning kredit - det er helt korrekt
Nu står der så -10.000 på mellemregning som tegn på at firmaet skylder dig - og den overføres til næste år automatisk eller - du overfører fra firmabank kredit til mellemregning debet som går i 0 hvis du fører pengene tilbage til dig selv via firmabank
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
De penge som firmaet skylder mig, kan jeg gå ud og købe julegaver eller andet privat, som intet har med firmaet at gøre, og så lade firmaet betale så mellemkontoen går imod nul - dog max 10.000 kr ?
- Kim -
De penge som firmaet skylder mig, kan jeg gå ud og købe julegaver eller andet privat, som intet har med firmaet at gøre, og så lade firmaet betale så mellemkontoen går imod nul - dog max 10.000 kr ?
du må jo ikke bogføre julegaverne i firmaet og får så måske også rodet moms ind, så det var en besværlig ting at gøre og hunde besværligt for revisor eller skat at forstå-
Flyt de 10.000 fra firma bank og over til din egen private økonomi/bank - debet mellemregning og kredit firmabank - eller den del af de 10.000 kr du vil ha ud til dig selv
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER