Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør kontrakt ved holding samt registrering af varemærke ved opstart.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har læst mig frem til at det er en god idé at få udarbejdet en direktør kontrakt ved opstart af APS, selvom jeg som ejer / direktør vil være den eneste ansatte i virksomheden i første omgang. Men da det er noget advokaterne tager op mod 2500kr. for ex. moms at udarbejde, vil jeg lige høre om man også skal gøre dette når man tænker at oprette et holding selskab da det jo i og for sig også er et APS? Min egen tanke er at det nok er unødvendigt, men altid rart med en mening fra Aminos eksperter :)

Noget helt andet er registrering af varemærke. Da dette også er en ret "stor" post i opstartsfasen vil jeg lige høre jeres mening om dette. Virksomhedens navn er unikt, og dette ønsker jeg selvfølgelig ikke at andre skal gøre brug af i forbindelse med drift af virksomhed. Min største frygt er egentligt at jeg nogle måneder inde i projektet har opnået en vis form for succes som konkurrenterne føler sig truet af, og at de så kan gå ind og registrerer mit firma navn som værende deres under Dansk Varemærke, hvorved jeg jo så kan miste retten til at bruge det, hvilket vil ødelægge forretningen. Hvad er jeres tanke herom? Er det bare en paranoid tanke og kan sagtens vente til der er kommet lidt overskud på firma kontoen eller bør jeg registrerer navnet med det samme ved virksomhedens start? :)

På forhånd tak for hjælpen og god weekend!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 18:45

1) Da du er eneejer og eneste direktør i dit holdingselskab, har du ikke brug for en direktørkontrakt. Det eneste du skal være obs på, at det som udgangspunkt er en gyldighedsbetingelse ved aftaler mellem ejer og selskab, at sådanne aftaler er skriftlige jf. selskabsloven § 127, stk. 2 - Dette har dog kun betydning, hvis tredjemand eksempelvis skulle have en interesse i at bestride sådan aftale. Denne regel medfører dog ikke, at jeg kan se relevansen af direktørkontrakt i dette tilfælde, så spar du bare lidt advokatkroner her:o)

2) Hvis du finde et unikt firmanavn og tager det i brug, så kan de andre ikke bare snylte herpå inden for samme branche, så lidt paranoid er du vel:) Men noget andet er, at indtil navnet er taget i brug, så kan det da godt være en god ide at holde det tæt til kroppen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

Er du eneste ejer og direktør kan du undvære kontrakt - varemærke / navn giver beskyttelse ved ibrugstagning - men er sværere at bevise tidsmæssigt med mere end hvis du registrerer. De fleste venter, men din afgørelse

Husk lige andre omk Holding - sambeskatning kræver ofte regnskabshjælp i både drift og holding ved årsregnskab og selskabsselvangivelse. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring skal dække dig i begge CVR uanset løn eller omsætning - Erhvervskonto krævet i begge

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

og

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 07:35

Super gode og brugbare svar begge to !

De rejser dog endnu et par spørgsmål som jeg håber i kan være behjælpelige med.

1) Er der så heller ingen grund til en direktør kontrakt i mit datter / driftsselskab? Jeg synes bare at have læst at det er en fordel ved evt. konkurs (ja ingen håber på det, men man bliver jo nød til at sikre sig) eller når der en gang skal ansættes flere medarbejdere.

2) Dvs. at når jeg har startet virksomheden, vil det være umuligt for en konkurrent pludseligt at registrerer navnet som værende hans? hvilket vil udelukke mig fra at bruge det. Så det er faktisk bare spild af penge at registrerer navnet som varemærke?

Tak for linksne John, jeg har lige hurtigt skimmet dem og kan se at der er den lovpligtige arbejdsskabe forsikring, denne skal vel kun tegnes én gang selvom man i princippet ejer to firmaer og er Direktør i begge er det korrekt forstået?

mvh. Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03

klatzen:
kan se at der er den lovpligtige arbejdsskabe forsikring, denne skal vel kun tegnes én gang selvom man i princippet ejer to firmaer og er Direktør i begge er det korrekt forstået?
du skal ha forsikringen til lige at sætte begge CVR på aftalen - da den skal dække begge

1 Det er ikke nødvendigt med kontrakt hvis du er 100% ejer og du er jo registreret som direktør. Der sker intet ved at lave en simpel kontrakt - ved konkurs er du ikke dækket af lønmodtager garantifond uanset hvad

2 Nej ikke helt umuligt. Selsskabsstyrelsen fanger mange hvis det er HELT ens, men der er en risiko  - og det er der en registrering kan gøre det lettere i retten. Det er ikke 100% umuligt for en anden at bruge samme navn på div. måder, og så KAN man ende i retten, hvor en registrering letter - men hvor det også rækker, hvis man kan vise, man tog det i brug først inden for samme branche osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 15:59

1) Det lyder fint, så kan jeg jo i princippet bare finde en skabelon og selv udfylde den og så spare de 2500kr.  ex moms advokaterne ville tage, bare for at være sikker.

2) Super! Så lyder det til jeg sagtens kan vente indtil der kommer lidt overskud i virksomheden med dette. Da vi jo i såfald er ude i ekstremer med sagsanlæg osv. før det viser sine fordele.

Jeg takker for hjælpen, god weekend! :)

mvh. Christian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)