Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtagerjob sideløbende med nuværende fuldtidsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Udefrakommende ændringer af mine omgivelser i år 2015 og evt. år 2016, gør at jeg er bekymret for min virksomheds indkomst muligheder.

Jeg overvejer derfor i en periode at sikre mit eksistensgrundlag ved f.eks et lønmodtagerjob eller vikariat.

Jeg er ikke interesseret i et lukke min virksomhed.

Jeg lever af at sælge og har varelager.

Jeg har været selvstændig i rigtig mange år, og vil derfor være glad for om venlige aminoer, vil hjælpe med indput om, hvordan jeg kan gøre tingene bedst, så hverken jeg eller min virksomhed kommer i klemme, hvis jeg for en periode må vælge ovenstående løsning.

På forhånd TAK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

der er intet i vejen for at have virksomhed og være lønmodtager samtidigt. Eneste er jo, at du ikke skal forvente at kunne få dagpenge f.eks. uden at skulle lukke det selvstændige CVR, men ellers er der intet problem i det, forudsat din arbejdsgiver ikke modsætter sig, og hvis du forklarer det som en lille fritids projekt som giver dig rigelig tid til at passe job, så er det nok ikke et problem

Du udfylder stadigt forskud, også med din forventede indtjening (eller ikke indtjening) i tingfinderkram - og er der et plus tal der, så betales skatten af den indtægt, ved at dit fradrag og evt trækprocent ændres i forhold til lønindkomsten, og skatten betales så af den vej - med mindre den selvstændige indtægt er for stor til at der er plads til det, i hvilket fald du får opkrævningskort

SKULLE skat på et tidspunkt mene, at det er ren hobby med "tingfinderkram" og du ikke bruger tid på den og ikke faktisk søger overskud, så kan de nægte dig fradrag for underskud, men den tid den sorg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Tak for din tid til mit indlæg, som er det sværeste jeg nogensinde har prøvet at skrive. Det er som at blive revet midt over.

Hvis jeg samtidig med et lønmodtager job genererer overskud i min virksomhed, er jeg fortsat fradragsberettiget i min virksomhed(?) Som jeg forstår dit svar.

Har jeg de samme overenskomstmæssige rettigheder, som alle andre lønmodtagere (bortset fra dagpengene), hvis jeg har et lønmodtager job, samtidig med min virksomhed?

Kan jeg skrive timesedler i min virksomheds cvr.nr., med den branchekode jeg har, indenfor en anden branche?

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tilbyder min arbejdskraft til en i samme branche, og fortsat bibeholder min virksomhed?

Skal jeg ikke A kort registreres, hvis jeg får en fastansættelse på 37 timer, samtidig med at jeg bibeholder min virksomhed?

Hvad med momsen?

Hvad med skat af lager?

ØV ALTSÅ!

(0:

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tingfinder Kram:

Kære John

Tak for din tid til mit indlæg, som er det sværeste jeg nogensinde har prøvet at skrive. Det er som at blive revet midt over.

1

Hvis jeg samtidig med et lønmodtager job genererer overskud i min virksomhed, er jeg fortsat fradragsberettiget i min virksomhed(?) Som jeg forstår dit svar.

2

Har jeg de samme overenskomstmæssige rettigheder, som alle andre lønmodtagere (bortset fra dagpengene), hvis jeg har et lønmodtager job, samtidig med min virksomhed?

3

Kan jeg skrive timesedler i min virksomheds cvr.nr., med den branchekode jeg har, indenfor en anden branche?

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tilbyder min arbejdskraft til en i samme branche, og fortsat bibeholder min virksomhed?

4

Skal jeg ikke A kort registreres, hvis jeg får en fastansættelse på 37 timer, samtidig med at jeg bibeholder min virksomhed?

5

Hvad med momsen?

6

Hvad med skat af lager?

ØV ALTSÅ!

(0:

1

Ja du er berettiget til fradrag - også af underskud, forudsat du driver det seriøst og med overskud som formål. ellers kun fradrag ned til 0 resultat

2

ja

3

ikke klart hvad du mener men - men nej, du kan ikke afløse almindelig lønansættelse med timesedler - det er ansættelsens karakter der bestemmer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

4

ja men det klarer din arbejdsgiver når han anmelder dig som ansat

5

uforandret som udgangspunkt - kun momsfradrag naturligvis på ting købt som del af din momspligtige aktivitet/salg

6

hvis du lukker skal alle aktiver og lager sælges ud . ex til dig selv med moms og det udløser jo skat i form af den indtægt det giver

Tag en onlinebogholder/revisor ind og brug lidt penge på det, det vil betale sig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

TAK!

3.

Det jeg mente var om jeg f.eks. må sælge pølser, pudse vinduer m.v. m.v. på regning under en anden branchekode end min egen?

3.1.

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tilbyder min arbejdskraft til en i samme branche, og fortsat bibeholder min virksomhed?

---------------

"Tag en onlinebogholder/revisor ind og brug lidt penge på det, det vil betale sig". Samme råd ville jeg også selv have givet, og det viser seriøst hvor kompetent du er John. TAK. - Jeg har aldrig drevet virksomhed uden revisor. En gang imellem er det blot rart at kunne spørge andre. Så jeg er meget taknemmelig for din tid.

Venlig! hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

3 du må godt sælge pølser (fødevarestyrelse og tilladelse) og pudse vinduer som virksomhed - ud over det du laver i den normal - Du skal registrere bibranche hvis du kommer over - OG nu er det i hovedet - 300.000 kr omsætning pr 12 mdr - ellers ok (og du kan registrere bibranche når du vil) Udgift fra pølser kan ikke trækkes fra i andet end indtægt fra pølser som udgangspunkt - så du kan ha behov for at kunne dele regnskab lidt. Det er ikke en facitliste

3.1 ikke noget i forhold til arbejdsgiver andet end- at denne bør vide du har virksomhed inden for samme, så du ikke kan beskyldes for illoyalitet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

MANGE MANGE TAK!

Venlig hilsen

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, du allerede er opmærksom på det, men du skal skelne mellem at lade dig ansætte og at drive selvstændig virksomhed uden for dit eksisterende område.

Hvis du lader dig ansætte som vinduespudser i en vinduespudservirksomhed, bliver du lønmodtager og har lønmodtagerrettigheder i forhold til din arbejdsgiver.

Hvis ud derimod selv udbyder vinduespolering for byens butikker, er du fortsat selvstændig - præcis som du har været vant til.

Der er intet juridisk i vejen for, at du kan drive selvstændig virksomhed, mens du er lønmodtager - men som John skriver, er der nogle mulige begrænsninger i forhold til dagpengeret og skat.

Hvis du tager ansættelse, skal du sørge for, at få et ansættelsesbrev eller en kontrakt, som beskriver dine funktioner præcist. Du skal også sørge for, at din arbejdsgiver ved, at du drive selvstændig virksomhed og i hvilket omfang. Jeg vil foreslå, at du tager snakken mundtligt med arbejdsgiveren i forbindelse med ansættelsesprocessen, og at du efter underskrift sender ham en mail med præcis beskrivelse af, hvordan du passer din selvstændige virksomhed på en måde, så det ikke går ud over dit lønmodtagerarbejde - og at du efterfølgende (naturligvis) overholder dette. På den måde kan din arbejdsgiver ikke blive overrasket, når du pludselig har en bil, der er større end hans ;-).

Hvis du tager lønarbejde inden for samme område som din selvstændige virksomhed, bliver det en moralsk og juridisk balancegang. Vær især opmærksom på markedsføringslovens §19: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158302#Kap4. Den handler om erhvervshemmeligheder - herunder kundeoplysninger. Du må selvfølgelig ikke stjæle kunder fra din arbejdsgiver. Du må heller ikke (uden aftale med din arbejdsgiver) bruge din arbejdsgivers gode leverandøraftaler til at skaffe varer til din egen butik. 

Du kommer også ud i en moralsk balancegang, når din arbejdsgiver spørger til dine planer på langt sigt:

  1. Skal du fortælle, at du har brug for et job i en tynd periode i din virksomhed, men at dit mål er at drive din egen virksomhed igen?
  2. Eller skal du fortælle, at du ønsker at give den en skalle hos din arbejdsgiver, mens din virksomhed bliver drevet med venstre hånd?

Nr. 1 er måske det mest ærlige svar, men stiller dig måske bagest i køen til et job, hvor arbejdsgivere satser på en langvarig relation.

Nr. 2 er godt nyt for din kommende arbejdsgiver, men kan du leve op til det? Kan du virkelig have 100% loyalitet over for din arbejdsgiver, hvis der bliver problemer i butikken?

Mit råd er, at du er 100% ærlig omkring dine tanker over for din arbejdsgiver - men jeg ved, at det er fristende at lade som om, du prioriterer lønarbejdet lidt højere, end du gør i virkeligheden.

Held og lykke fremover

Hans

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Hans

Tak for dit svar og opbakning!

I reglen er jeg overhovedet ikke interesseret i ikke blot at drive min virksomhed fuldt og helt.

Men! Dele af driften foregår i kommunalt regi. Og desværre! Ønsker man ikke her, at overholde de skriftlige betingelser, der ligger forud for lejemålet.

Kommunen frabeder sig mailkorrespondance, og de ting der bliver aftalt på møder, bliver ikke overholdt.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)