Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster denne app?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Canadian:

Uden at jeg har nogen som helst viden om prisen på udvikling af en app, så havde jeg selv gættet på 500.000-1.000.000 DKK - men rart at vide det trodsalt ligger under det.

Hvis du skal have lavet en ordenlig App, inklusiv design og backend, så tror jeg at din indledende idé om prisniveau er et ok udgangspunkt. 1-200 k kommer du virkelig ikke langt med.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lars og Martin, I skal begge have mange tak for jeres input.

Jeg synes virkelig det er forskelligt hvad man hører om prisen på "hvad en app koster". I modsætning til flere posts, som findes på denne side, så prøvede jeg at konkretisere mit spørgsmål med udgangspunkt i Trendsales app, som er sammenlignelig med det jeg søger. Jeg har fået et tilbud fra en, som kan lave en lignende app for 25.000 kr. og omvendt hører jeg fra Jer, og andre, at prislejet ligger mellem 1/200.000 - 1.000.000 DKK. Som fuldstændig uvidende om hvordan man fastsætter en pris på udvikling af en app, så kan jeg efterhånden fornemme at prisen afhænger af mange forskellige faktorer. Deraf skal det siges at outsourcing ikke er noget jeg ønsker, men udelukkende dansk udvikling. Ligesom med tasker fra fx H&M kontra Louis Vuitton er der vel en prisforskel i alting - afhængig af hvem, eller hvad, man søger?

@ Morten

Du skal også have mange tak for alle dine svar og dit engagement i min tråd. Nu vil jeg ikke høste mere på din konsultering før du begynder at charge mig, og deraf har jeg et sidste spørgsmål til både dig og andre som kan byde ind med et svar:

Du siger at det muligt at få et POS-system til at kommunikere med en server(backend)/app:

Hvis jeg skal have lavet en app som skal kunne kommunikere med et POS-system, forudsat at det har et API, hvad vil det for mig cirka* koste at få udviklet en "Trendsales App" der kan kommunikere direkte med en butiks kasse-/POS-system? Omvendt går mit spørgsmål måske nærmere i mod; hvad en POS-applikation koster at få udviklet som kan kommunikere med min "Trendsales App"?

Helt kogt ned: Jeg kunne forestille mig at dem der udvikler POS-systemer ikke har meget med app's at gøre. Prisen, gætter jeg på, afhænger derfor af hvordan app-udvikleren og POS-udvikleren kommunikere sammen og forener produkterne. Hvad er et cirka* prisleje for denne idé?

*Med "cirka" mener jeg blot hvad I estimerer at sådan en løsning vil koste, hvis man snakker om ét POS-system og én app.

På forhånd tak igenigen.

Mvh.

Christian

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Canadian:
Du siger at det muligt at få et POS-system til at kommunikere med en server(backend)/app:

Der findes ikke noget standardiseret API som har nævneværdig udbredelse blandt POS leverandører i Danmark.

Men der findes en række netværksleverandører såsom Blackhawk, Goyada og MBXP, som tilsammen dækker de en stor del af kæder og butikker. Det er typisk sådan løsninger som der sælges taletidskort, itunes og gavekort igennem. Hvis du kan integrer via et netværk, så vil det klart være den billigste og mest farbarer vej.
Måden som de fleste netværk afregner på, er via en procent del af salget.

Hvis du skal ud og lave individuelle integrationer, så bliver det dels rigtigt, rigtigt dyrt, men det vil også være en deal-breaker, for mange potentielle samarbejdspartnere, fordi POS er noget af det mest ømtålige, at få lavet rettelser i. Det fleste kæder vil umiddelbart takke nej til sådan en løsning.

Det kan være lidt svært at forstå, hvis man ikke har bevæget sig i detail-verdenen indenfor IT, men prøv at forestille dig at du er Føtex, så lavet en integration, der river systemet ned bare en dag, hvis vi er uheldige så en dag i december, det er simpelthen så stor en begivenhed at det sandsynligvis ville kunne aflæses direkte i årsregnskabet.

Hvis du kan fortælle mere om hvordan du vil snakke sammen med POS så kan jeg måske afklare mere om hvilket muligheder du har.

Fra Gentofte
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Fra  TriGemini Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

DKK. 25.000,- for sådan en app er i mine øjne et useriøst bud = vedkommende må være desparat og vil med sandsynlighed ikke være den udvikler man ønsker (han/hun vil være forsvundet ved første andet projekt der får hans/hendes opmærksomhed).

Med lad os lege med tanken:  under antagelse af, at man ønsker en fungerende og testet slutprodukt - ville dette jo være 12.500,- for IOS of 12.500,- for Android inkl. udviklingstid.   Det svarer til ca. USD 1600,- pr. platform.  Vi finder billig outsourced arbejdskraft, lad os sige USD 25/time = 64 timer pr. platform.

Så kan man spørge sig selv: tror man på at nogen kan udvikle en gennemtestet app på en platform mindre end 2 uger - og dette slet ikke inklusiv backend udvikling.  Nej vel? :)

Den faktiske (og måske forbavsende høje pris) har formodentlig en rigtig god årssag.  Mit gæt:  der har været foretaget analyse, benyttet: UX designere, grafikere, testere, udviklere o.lign.  Dertil lægger du, at der formodentlig har været et reklamebureau el.lign. indeover - ja, så er det nok ikke underligt at man ender på en høj pris.

Den tekniske platform der vælges til udvikling af app, har som tidl. nævnt i tråden også meget at sige:

1. Native udvikling til hver enkelt platform (lækkert look-and-feel, men tungt udviklingsmæssigt)
2. Hybrid / webbaseret (ikke native/"wanna-be" look-and-feel, en hel del billigere udviklingsmæssigt)

Der er naturligvis andre alternativer end de to ovenstående muligheder (der hvis du engang kaster dig ud i dét), kunne være yderst interessante:

3. Unity - native, men knap så udviklingstungt.
4. NativeScript - native, men crossplatform.

Dertil kan du så lægge, platformsvalget på backenden der hvis man gør nogle kloge valg - også kan reduceres tidsmæssigt, bl.a. ift. integrationer.

Håber det gav lidt mere stof til eftertanke.  Det giver sig selv: du er altid mere end velkommen til, at kontakte os hvis du har yderligere spørgsmål.

- Henrik

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Canadian:
Jeg har fået et tilbud fra en, som kan lave en lignende app for 25.000 kr. og omvendt hører jeg fra Jer, og andre, at prislejet ligger mellem 1/200.000 - 1.000.000 DKK. Som fuldstændig uvidende om hvordan man fastsætter en pris på udvikling af en app, så kan jeg efterhånden fornemme at prisen afhænger af mange forskellige faktorer. Deraf skal det siges at outsourcing ikke er noget jeg ønsker, men udelukkende dansk udvikling. Ligesom med tasker fra fx H&M kontra Louis Vuitton er der vel en prisforskel i alting - afhængig af hvem, eller hvad, man søger?

Det er helt korrekt, process, projekt metode og teknologi valg mm svinger rigtigt meget - jeg vil ikke gøre mig klog på priser du får fra andre, og forudsætningerne er som regel også meget forskellige. Men din sammenligning med H&M og Louis Vutton passer nok meget godt på dette her område også, og så er det jo op til dig om du er Louis Vutton klassen eller om du mener at H&M og laver gode tasker.

Mht udvikling, så er det fint nok at gå med et dansk udviklingshus, prisen her skal du regne med er mindst dobbelt så høj som hvis du får den udviklet offshore, men der er selvfølgelig fordele ved at arbejde med danske udviklere også, så som kultur, sprog osv. Men pas på her, det at udvikleren er dansk er stadig ingen garanti for at han er dygtig, det er bare en garanti for at han er "dyrere"

Canadian:
Hvis jeg skal have lavet en app som skal kunne kommunikere med et POS-system, forudsat at det har et API, hvad vil det for mig cirka* koste at få udviklet en "Trendsales App" der kan kommunikere direkte med en butiks kasse-/POS-system? Omvendt går mit spørgsmål måske nærmere i mod; hvad en POS-applikation koster at få udviklet som kan kommunikere med min "Trendsales App"?

Det vil jeg slet ikke, på baggrund af den info jeg har fået her turde give et gæt på - det er måske her du skal tage i mod de 2 timers gratis rådgivning, så kan vi tage en snak om dit behov, sådan mere konkret, og så kan jeg hjælpe dig med at få lavet en spec, og få indhentet nogle tilbud

Canadian:
Jeg kunne forestille mig at dem der udvikler POS-systemer ikke har meget med app's at gøre. Prisen, gætter jeg på, afhænger derfor af hvordan app-udvikleren og POS-udvikleren kommunikere sammen og forener produkterne.

Jeg har det som regel bedst med at den der laver app'en er ekspert der og den der laver her POS er ekspert der, også ja, det giver selvfølgelig en koordinations og ikke mindst test opgave som skal løftes. Og her løber du også hurtigt ind i problemer med ansvars fordelingen og det kan også godt få prisen til pludselig at løbe i vejret. Her skal du være meget skarp på at få aftalt hvordan interfacet og kommunikationen skal være mellem de to elementer.

Hvis du får fat i nogle dygtige udviklere kan de selv godt selv løbe med et del af den kommunikation - men sørg alligevel for at have en meget veldefineret snitplade mellem de to dele af projektet.

Du kan selvfølgelig også her vælge simpelthen at ansætte to udviklere fuldtids i en periode og sætte dem i det samme lokale og lade dem lave din løsning, det er helt sikkert det optimale, men også det langt dyreste, og så begynder vi jo at nærme os den million der er nævnt andet steds i denne tråd

//Morten

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Hjorth Nielsen:
Mht udvikling, så er det fint nok at gå med et dansk udviklingshus, prisen her skal du regne med er mindst dobbelt så høj som hvis du får den udviklet offshore

Det er lidt forkert at skrive sådan, der er ingen garanti for at det er dyrere at hyre et dansk udviklingshus vs. at outsource, men der er heller ingen garanti for det modsatte. I den sidste version af den famøse Chaos Report, som jeg læste var succesraten 40% for outsourcing og 70% for agile indlands. Så det kan være rigtigt at konkluderer at det er mere risikabelt at oursource.

Mine egne erfaringer, er at jeg et par gange har deltaget i projekter, hvor vi blev benchmarket direkte op imod outsourcing hold, og begge gange slå vi dem med ret mange længde. Jeg tror dog godt, at det kan lade sig at vinde på at outsource, men det kræver en hvis størrelse projekt, og at man er villig til at flytte til outsourcing stedet.

 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Morten Hjorth Nielsen:
Mht udvikling, så er det fint nok at gå med et dansk udviklingshus, prisen her skal du regne med er mindst dobbelt så høj som hvis du får den udviklet offshore

Det er lidt forkert at skrive sådan, der er ingen garanti for at det er dyrere at hyre et dansk udviklingshus vs. at outsource, men der er heller ingen garanti for det modsatte. I den sidste version af den famøse Chaos Report, som jeg læste var succesraten 40% for outsourcing og 70% for agile indlands. Så det kan være rigtigt at konkluderer at det er mere risikabelt at oursource.

Mine egne erfaringer, er at jeg et par gange har deltaget i projekter, hvor vi blev benchmarket direkte op imod outsourcing hold, og begge gange slå vi dem med ret mange længde. Jeg tror dog godt, at det kan lade sig at vinde på at outsource, men det kræver en hvis størrelse projekt, og at man er villig til at flytte til outsourcing stedet.

 

Efter min erfaring beror det om man får succes eller ej på mange ting herunder, om man selv tager ansvar for sit projekt og at man får valgt en fornuftig samarbejdspartner, der både kan sig "fag", som kan kommunikerer, og som er committed.

Og det er her, igen efter min erfaring, at mange outsourcing projekter går galt. Hvis man tror at man kan hyre en billig udvikler til 10 $ i timen i Indien og så hverken følge op eller teste før han skal afleverer, så er man næsten 100 % sikker på ikke at lykkedes.

Men går du f.eks til Tyskland, Italien, Polen, Egypten, Isreal osv, og leder efter nogle der behersker deres teknologi, som er commited på det de laver og som forstår at spørger og kommunikerer - så finder du folk der er mindst lige så skrappe ude som du gør herhjemme, og det også til en lavere pris (jeg ved at vi som danske udviklere er kede af at skulle erkende dette, men det er nu engang et fact at løn-niveauet er lavere syd for grænsen end her).

Problemet med de fleste af de offshore projekter jeg har set der er kuld sejlet er at man:

  1. er alt for fokuseret på prisen - lidt i stil med "hellere en til 10 $ end en til 20 $"
  2. glemmer alt om projektledelsesopgaven i projektet

Og jeg vil påstå at, hvis du griber et projekt med danske udviklere an på den måde - så fejler det også (næsten) hver gang.

//Morten

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Selvfølgeligt betyder kompetence, erfaring, ledelseskvalitet rigtigt meget for om et projekt bliver en succes eller ej. Når Chaos Report som er en international undersøgelse med projekter fra adskillige lande, så alligevel finder frem til at der er så stor forskellig i succesrater, så må det selvfølgeligt skyldes andet end disse faktorer.

Undersøgelsen viser ikke at udviklere i et specielt land, er bedre end udviklere i et andet land, den viser "bare" at udviklere i et givent land, større succes for kunder fra deres eget land.

Som jeg ser det er kommunikation, den helt store forskel, der nok er kilden til de 40% større risiko ved outsourcing. I den forbindelse er kulturforskelle, afstand, ikke-fysiske møder og manglende forståelse for kundens forretning. Det kan man selvfølgeligt gøre flere ting for at mindske, derfor syntes jeg også at man som potential kunde til outsourcing, bør lave en checklist, hvor det at projektlederen er tilstede under udvikling tæller op og det modsatte ned. På samme måde bør man kigge på reference løsninger, har leverandøren lavet mange løsninger med teknologien, eller løsninger indenfor samme forretningsområde, så er det et plus ellers er det et minus.

 

 

 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)