|
Hej alle i kloge folk Jeg skriver herinde fordi jeg efterhånden er godt rundtosset omkring reglerne i forhold til privat bil og brugen af den i en enkeltmands virksomhed. Jeg håber i kan hjælpe med at skabe lidt klarhed omkring det. Det forholder sig sådan at jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har så købt en brugt bil hvor momsen er betalt, den er blevet indregistreret som halvt erhverv, halvt privat (Altså med papegøje plader). Mit spørgsmål er nu, om jeg både kan trække momsen af driften på bilen og samtidig trække statens takster for kørsel fra mit overskud. Jeg holder selvfølgelig kørebog hvor jeg dokumentere de kørte km i firmaet. Sådan som jeg har forstået det, skal man opfylde to krav for at trække HELE momsen af driften, nemlig at bilen har en samlet totalvægt på under 3 tons og så at man har en omsætning på over 50.000 dkr om året. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2157848&vId=0 "Moms og privat brug Har bilen en tilladt totalvægt på højst tre tons og bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af udgifterne til drift fra. Udgifter er fx benzin, reparationer og færgebilletter. Har varebilen en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som er erhvervsmæssig kørsel." Er det ikke rigtig forstået? Jeg synes bare jeg mangler at finde et sted hvor det klart fremgår at man BÅDE kan trække momsen på driften og samtidig gøre brug af statens takster for kørsel. Håber i kan hjælpe mig med at skabe klarhed. Derudover er jeg også i tvivl om hvordan man rent regnskabsmæssig kun trækker momsen på de udgifter man har i forbindelse med driften, da disse jo køre på min private konto, og ikke firma kontoen. Så har i helt styr på det må i også gerne lige give et hint. De venligste hilsen Christian Birch |
Vil tro denne kan hjælpe dig http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html
Jeg kan ikke lige her kort overskue hvordan man mest praktisk klarer bogføringen ud over, at man jo må kunne bogføre købsmomsen på købsmoms som al anden købsmoms og så kreditere beløbet privat hævning i egenkapitalen mellemregning - måske oprette en egen konto til det formål i egenkapitalen så det er let at se, at de private hævninger er momsen som derved bogføres uden at beløbet jo påvirker resultatet men kun momsen
Jeg har kun tænkt hurtigt her - så UHA vent lige om nogen eksperter vil sige hvad der er mest praktisk
vh John H
Bliv gratis medlem