Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fakturadato og banken der ikke stemmer?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har et par spørgsmål om hvorvidt det jeg herunder nævner i forbindelse med bogføring er korrekt eller ihvertfald ikke i modstrid med lovgivning. 

For god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg bruger deniro, er en enkeltmandsvirksomhed med en forventet omsætning på under 100.000 i det indeværende år (første år). 

Jeg har en internetbutik hvorfra jeg sælger, dertil sælger jeg til enkelte forhandlere samt kommisionsaftaler. I forbindelse med disse af de tre har jeg et par spørgsmål. 

Her til hvad jeg gør i forbindelse med salg:

Når jeg sælger på min internetbutik anvender jeg betalingssystemet stripe til kortbetaling. Stripe trækker så pengene på kundens kort og overgår til stripe hvor de trækker et gebyr for overførslen og overfører så betalingen minus gebyret til min konto, så de er til rådighed på min konto efter ca. 1 uge. 
Jeg laver en faktura/kvittering til kunden med faktureringsdato på datoen for bestillingen som jeg bøgfører, ligeledes bogfører jeg kvitteringssiden fra stripe hvoraf gebyret jeg betaler til stripe fremgår. Men pengene går som sagt først ind på min konto efter ca. en uge. 

I tilfælde hvor jeg sender en faktura til en kunde/forhandler med senere betalingsdato, end fakturadato, bøgfører jeg på fakturadato. Men pengene går først senere ind på min konto.

Jeg er klar over at det regnskabsmæssigt nok er mere optimalt at bogføre både ved faktureringsdato og når betalingen modtages. Men ved i alle tilfælde at bogføre på fakturadato må fx momsregskabet jo passe og eneste konsekvens ved min fremgangsmåde er vel at banken ikke altid stemmer med regnskabet, før betalingen er modtaget. Men er det i modstrid med lovgivning eller er det OK hvad jeg gør i begge tilfælde? så længe at jeg holder det for øje når jeg skal lave årsregnskab?

Et andet spørgsmål i forbindelse med kommisionsaftalen er: 
EKSEMPEL: Jeg modtager i januar 2016 en opgørelse for hvad en butik som har mine varer i kommission, har solgt i December 2015. Derfor skal jeg nu skrive dem en faktura. Bogføres fakturaen i 2015 eller 2016?

Mvh. Daniel
På forhånd tak for hjælpen

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)