Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig Mindre Virksomhed eller Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

I har sikkert set en masse af disse indlæg gennem tiderne, men jeg har lige brug for at få et par ting slået fast på et sprog jeg kan forstå ;)

Jeg har fornyligt lavet en webshop med salg af varer jeg køber hjem fra Kina og da jeg ikke har arbejdet med import eller webshop før, tænkte jeg at jeg sagtens kunne lade være med at oprette CVR nr. da jeg ikke regner med at omsætte for mere end 50.000.- om året.

Men efter jeg har læst flere indlæg herinde og kigget på John Hannover's blog (meget informationsrig iøvrigt) kan jeg se at jeg skal både oprette CVR og importregistreres, men ikke behøver at være momsregistreret. - men kan ikke helt finde ud af om jeg OVERHOVEDET ikke kan gøre dette via en Personlig Mindre Virksomhed, da jeg slet ikke har råd til revisor osv. da mine vare ikke koster alverden.

- Tænker på årsopgørelse osv. jeg helst ikke vil lave de store fejl og få et smæk/bøder eller hvad man nu kan komme ud for. - Vil på ingen måde have en webshop/virksomhed som ikke følger landets love, men er bange for at jeg overtræder en del af dem hvis jeg ikke får 100% styr på alt det her.

- Det skal siges at virksomheden er startet som en slags oplæring for mig selv, da jeg har en drøm om at blive iværksætter og derfor ville jeg starte en lille webshop som kunne give mig et godt billede af hvordan den verden ser ud indenfra.

Så hvad gør jeg? 

- Opretter en enkeltmandsvirksomhed? - Hvis ja, er jeg ikke næsten nødt til at betale nogle til bogføring, da jeg ikke har meget forstand på området og har stor risiko for at lave fejl?

- Opretter en Personlig Mindre Virksomhed? - Eller er det HELT umuligt når jeg importere fra kina, da jeg så har en pligt i form af moms? Eller kan man komme udenom dette?

Hvis i mener jeg bør betale mig fra det, hvilke steder vil i så anbefale og hvad skal man regne med af pris? - Jeg har kun EN vare på shoppen og den koster ca. 20.- så har ikke råd til det store endnu.

Hvis der er interesse for indlægget, ved jeg også at der vil komme tilbud fra virksomheder som står for bogføring osv. - OG DET ER HELT FINT! :) - Men venligst tænk på jeg ikke ved særlig meget om området og nok ikke springer ud i noget med mindre jeg forstår 100% hvad i mener - tænker her på begreber og fradrag osv. osv. :) 

Håber der er et par kloge hoveder som vil hjælpe en lille iværksætter på vej med at få hans drøm opfyldt! Og beklager hvis indlægget er lidt rodet, men håber i forstår det.

Jannik-S

Tilmeldt 4. Oct 15
Skrevet kl. 12:43

IVS kunne måske også være en god mulighed?

Tilmeldt 27. Aug 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:12

Hej Jannik-S

PMV er udelukket som følge af importen.

IVS er en mere kostlig affære end en enkeltmandsejet virksomhed, idet der er  flere krav til administrationen (udarbejdelse af en årsrapport mv.). Det væsentlige ved dit valg mellem IVS og enkeltmandsejet virksomhed skal være baseret på de forretningsmæssige risici ved din webshop. Er risiciene nogen du kan forsikre dig ud af eller nogen du vurderer du sagtens kan løbe som privat person så kan du passende holde dig til en enkeltmandsejet virksomhed.

Vedrørende bogføring så er tommelfingerreglen at 300 bilag (ca. en alm. mappe) koster i omegnen af 4-5.000 årligt. Der er mulighed for at din webshop kan integreres med diverse bogføringsprogrammer og derved automatisk lave en del af arbejdet.

Mvh

Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43

Først helt enig med Dennis - PMV duer ikke for man skal importregistreres så det peger på enkeltmandsvirksomhed. Også enig med Dennis omkring IVS eller virksomhed - se forskelle lidt klarere her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Du kan godt undvære momsregistrering i enkeltmands hvis du importregistrerer, men jeg ville afgjort tage moms med fra start - Det giver troværdighed og du slipper for at skulle ændre priser siden til med moms priser

Du kan for under 100 kr få fingre i min E-bog (eller paperback) "jeg vil være SELVSTÆNDIG" som siger meget mere om PMV, Enkeltmands eller IVS og ApS - importregistrering, moms, skat og huskelister

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Oct 15
Skrevet kl. 13:46

Mange tak for svaret Dennis!

Da jeg ikke har den store værdi på varelager eller andre steder endnu og ikke kan se den store risiko, tror jeg at jeg vil gå efter en enkeltmandsvirksomhed. Tænker ikke jeg kan gå bankerot ved en lille webshop, eller tager jeg fejl? 

- Når du siger et bogføringsprogram kan gøre en del af arbejdet, mener du så at det vil nedsætte prisen når det skal videre til en revisor? Eller kan man klare resten selv, hvis man sætter sig ind i det? 

Er det er program som Dinero du tænker på?

Jannik-S

Tilmeldt 4. Oct 15
Skrevet kl. 14:14

Tak for svaret John!

Har godt luret på dine E-bøger og går igang senere idag med at læse den du omtaler.

Men når du nu omtaler momsregistrering bliver jeg lidt skræmt, er der ikke "store udgifter" i form af bogføring/revisor osv.? Eller kan man bruge et program som Dennis forslår til at gøre jobbet?

Det er ikke fordi jeg ikke vil smide penge i virksomheden eller ikke tror på hvad jeg sælger, men jeg vil bare heller ikke rende ind i store regninger til bogføring/revisor, hvis min omsætning ikke er derefter.

- skal have min 50 ordre om måneden for jeg kan betale 5000 til en revisor om året og som telesælger er der ikke meget at tage fra egen lomme ;)

Jannik-S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42

Jannik-S:

Men når du nu omtaler momsregistrering bliver jeg lidt skræmt, er der ikke "store udgifter" i form af bogføring/revisor osv.? Eller kan man bruge et program som Dennis forslår til at gøre jobbet?

Det er ikke fordi jeg ikke vil smide penge i virksomheden eller ikke tror på hvad jeg sælger, men jeg vil bare heller ikke rende ind i store regninger til bogføring/revisor, hvis min omsætning ikke er derefter.

Jeg forstår sagtens ønsket om at spare penge. Moms i selv gør nu ikke den store forskel hvis du bruger et regnskabsprogram - f.eks. www.dinero.dk som du kan teste i gratis versionen (som du også kan forsætte med hvis den rækker) - regnskabet skal jo føres.

Det som kan være et problem, er hvis du ikke kender regler for fradrag - men de fleste rene omkostninger - så længe vi taler varer og ting du kun bruger i virksomheden, så er det ret så let. Der er meget mere om regnskab, skat og moms i bogen - Det KAN være klogt at lade en online bogholder gennemgå regnskabet. Vi taler ikke om behov for egentlig revisor eller revision, men snarere om at du før moms angivelse, lige lader en online bogholder løbe det igennem. Det kan ofte gøres hurtigt hvis du ellers har ført ting ordentligt selv - og koste måske 400 kr for sådan en gennemgang der bare skal luse fejl væl

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Oct 15
Skrevet kl. 17:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Perfekt! Mange tak for alle svarene, det hjalp meget med lidt afklaring.

- Jeg har lige hentet din bog og ser frem til at læse den.

Vi ses til næste omgang spørgsmål.

Jannik-S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)