Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er konsekvensen hvis skat ved gennemgang finder en "fejl" ang. privat lån.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino guru'ere,

Håber en af jer kan svare på hvad konsekvensen er ved følgende:

Min kæreste firma har været så "heldige" at få deres årsopgørelse gennemgået for 2013 af skat, hvor der har ville have en en masse dokumenter etc. Som en del af dette har de nu stillet spørgsmål ang. et privat lån som jeg har lånt hende (ikke til firmaet) på 10.000 kr.

Vi har ikke lavet noget lånedokument da beløbet var så lille. Nu vil skat gerne have låne-dokumentet, hvad sker der hvis vi bare siger det har vi ikke lavet..kun mundligt.

Får vi en bøde og vil årsopgørelsen bliver afvist? eller bliver det bare betraget som en gave og hun dermed skal betale skat af det som indkomst ? Vi kunne selvfølgelig lave et gældsbrev nu, men det er vel ikke helt iorden og vi synes også lidt underligt?

Mvh. Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03

Det lyder jo ikke som en større forbrydelse. Hvordan kender skat dette privatlån - som jo ikke er del af firmaregnskabet - er det via bankkonto eller hvordan.

Normalt interesser skat sig ikke for noget privat lånt og det fremgår jo slet ikke af årsopgørelsen som jeg forstår jer? ( der er jo ikke fradrag for selv lånet men for evt rente, som I så vil kunne påvise og som du så har som renteindtægt i din årsopgørelse

Kan det være, at de mener hun ikke kan leve af sit firma, og at historien om et lån bare dækker over, at hun ikke kunne forklare sin levestandard - og skat derfor tror det er løgn at hun har lånt penge af dig. 

Har du lånt hende dmem via netbank - så er det jo nemt at bevise. Har du hævet 10.000 kr kontant og givet kæresten 10.000 kr kontant - så er det jo både lidt usædvanligt måske, og lidt sværere at bevise.

Jeg TROR de leder efter forklaring på, hvordan hun har kunne betale sin udgifter i firmaet/privat levestandard - uden indtægter skattemæssigt  men synes så også, at de 10.000 kr isoleret er lidt sjovt at lede efter.

Det er ikke til at sige konsekvens, for det vil afhænge helt af, om I kan overbevise skat om lånet - Jeg tror ikke de leder efter gaveafgift for de 10.000 kr  - så I skal finde ud af hvad de leder efter først - måske i virkeligheden mere end bare de 10.000 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:11

Tror der flere årsager til de kigger på årsopgørelsen for det første er det os selv der har genoptaget 2013 fordi vi opdagede store fejl i den tidligere indrapporteret årsopgørelse. Det de især har være nysgerrige omkring har været det store negative dækningsbidrag på omkring 75.000 og et samlet underskud på  ca. 180.000 i virksomheden første år (2013), derfor har skat nu fået kontospecifikationer, ballancer etc for virksomheden. Derudover så de nysgerrige i hendes privatforbruget, netop som du skriver fordi de synes hun havde lige lovligt lidt at leve af efter firmaudgifter etc. Sagen var så at hun både havde fået udbetalt nogle forsikringspenge og så det her private lån. Hvilket vi selv skrev til dem da de spurgte om der var nogle private lån, sammen med en bank  kontoudskrift hvor der står lån i overførsel teksten.

Det jeg tænker nu, er hvis konsekvensen ”kun” er hun skal betale gaveafgift også så resten af regnskabet bliver godkendt så gider vi bøvle ret meget med de 10.000 kr. Tænkte mere om de kan afvise hele årsopgørelsen pga. det eller man får en bøde eller skal betale for den tid de har brugt eller lign.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56

Jacob42:
Det jeg tænker nu, er hvis konsekvensen ”kun” er hun skal betale gaveafgift også så resten af regnskabet bliver godkendt så gider vi bøvle ret meget med de 10.000 kr. Tænkte mere om de kan afvise hele årsopgørelsen pga. det eller man får en bøde eller skal betale for den tid de har brugt eller lign.

hvis det er lån så er der jo ikke gaveafgift - og som sagt tror jeg ikke det er det de leder efter heller. Hvis det KUN er de 10.000 kr, og du kan vidne om lånet og gerne vise det netbank overførsel (det er ikke så tit man står med 10.000 kr i sedler) så tror jeg de tror på den del - og ellers så kan det være svært, bare at redde hendes økonomi ved at sige der er et lån der ikke kan påvises

Hvis det er de 10.000 så afviser de ikke årsopgørelsen men de bare enten tror på det eller du kan bevise det som nævnt - eller de tror ikke på det og leder så efter forklaring på hvad hun lever af - og hvorfor det store overskud - negativt dækningsbidrag - sælger hun til mindre end hun køber

Hvis alle bilag er i orden så forkaster de ikke som sådan underskuddet - med mindre det hele er udvikling og skat skulle kunne påvise, at firmaet ikke er erhvervsmæssigt drevet med overskud for øje. Kan de mene det, så kan de forkaste regnskabet, men det er der ingen grund til at tro, hvis alle bilag er klare og indtægter og udgifter passer med bankkonto f.eks.

Hvis det er en branche med store muligheder for sorte penge, så vil de givet også forske videre i, hvordan overlever hun

Det er ikke noget der kan siges meget nærmere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)