Man skal aldrig sige nej til et godt link! :) Hvis dit website primært er lokalt, f.eks. Dansk, er det en fordel at gå efter at få så mange lokale links som muligt - links fra sider på dansk, med .dk domæne hosted i Danmark, men links udefra vil bestemt også have værdi. Der hvor de lokale links gør en forskel er ved vurderingen af hvor dit website hører til. Dette bruges når folk søger efter "sider fra XX land ..." - dette er anderledes end "sider på XX sprog ..." |
For lige at vende tilbage til de oprindelige spørgsmål. Jeg eksperimenter for tiden med overførsel af pagerank med nogle hjemmesider. Jeg lavede et link fra forsiden af en Pagerank 7 side til 4 pagerank 0 sider. Efter næste opdatering havde "gøgeungerne" pagerank 5, og pagerank 7-siden var gået ned til pagerank 6. Nu har jeg tilføjet rel="nofollow" til linkene, fordi jeg gerne vil ha'' trafikken men ikke vil træde Google et al over tæerne ved at linke mellem sider med forskellige emner, og et enkelt Google datacenter har nu givet pagerank 6-siden et 7 igen, mens de andre er mere svingende, men markant lavere. De har i mellemtiden fået deres egen omverden med links og besøgende, så det er ikke muligt at se på eksperimentet "Alt andet lige" i akademisk forstand.
At anbringe rel="nofollow" i et link/anchor er en måde at fortælle søgemaskinerne, at et link ikke betyder at den side man linker til har relevans for de samme emner som hjemmesiden der linkes fra. "Ignorer dette link". Man fortæller med rel="nofollow" at søgemaskinen ikke skal tælle linket med som en stemme på den hjemmeside der linkes til, men at man vil alligevel gerne have linket af en anden grund, fx for at få flere besøgende. Det er også en måde at linke til en relevant side hos en konkurrent på, uden at give ham værdien af/stemmen fra linket med i købet.
Men det er vigtigt at forstå, at pagerank kun er en meget generel indikator på hvordan en hjemmeside klarer sig - de algoritmer søgemaskinerne anvender er væsentligt mere nuancerede i hvad de anvender som basis for en hjemmesides placering i søgeresultaterne. Specielt Google prøver at give de hjemmesider der er "mest naturlige" de bedste vurderinger. Det betyder nu ikke, at det ikke er en god ide at sikre at ens væsentlige søgeord findes i teksterne og linkbeskrivelserne.