Hej Jeg sidder i et dillema, jeg skal starte en virksomhed op i løbet af det næste år. Konceptet er fastlagt, forretningsplan er igang og det ser positivt ud. Men, jeg kan ikke finde ud af hvordan ejerandelen skal placeres. Det er min idé og mit arbejde, så jeg vil meget gerne have min 51% ejerandel i firmaet og de to andre medejere vil hver få 20% så der er 9% tilbage til eksterne investor. Grunden til jeg gerne vil have de 51% er for at sikre at virksomheden ikke bliver solgt i utide, og jeg stadig har størstedelen af råderetten. Men, de resterende 9% er ikke nok til at kunne rejse de penge vi skal bruge. Skal jeg give afkald på de 51% og sætte den ned til 30% og så 15% til hver af de andre og så resten til ekstern investor? De andre to medejer har ingen indflydelse på deres procentandel, den fastsættes af mig. Jeg kan ikke helt dreje den, kan i hjælpe mig? |
En lavpraktisk metode kunne være, at der stiftes er holdingselskab, som du ejer sammen med de to medejere.
Hvis dette holdingselskab kan eje minumum 51% af driftsselskabet, og du har reelt op til 49%, som du kan sælge til eksterne investorer.
Hvis du sørger for at eje mere end halvdelen af holdingselskabet, kan du på denne måde bestemme 100% af beslutningerne i driftsselskabet.