Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg sidder i et dillema, jeg skal starte en virksomhed op i løbet af det næste år. Konceptet er fastlagt, forretningsplan er igang og det ser positivt ud. 

Men, jeg kan ikke finde ud af hvordan ejerandelen skal placeres. Det er min idé og mit arbejde, så jeg vil meget gerne have min 51% ejerandel i firmaet og de to andre medejere vil hver få 20% så der er 9% tilbage til eksterne investor. Grunden til jeg gerne vil have de 51% er for at sikre at virksomheden ikke bliver solgt i utide, og jeg stadig har størstedelen af råderetten. 

Men, de resterende 9% er ikke nok til at kunne rejse de penge vi skal bruge. 

Skal jeg give afkald på de 51% og sætte den ned til 30% og så 15% til hver af de andre og så resten til ekstern investor?

De andre to medejer har ingen indflydelse på deres procentandel, den fastsættes af mig. 

Jeg kan ikke helt dreje den, kan i hjælpe mig?

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 10:34

En lavpraktisk metode kunne være, at der stiftes er holdingselskab, som du ejer sammen med de to medejere.

Hvis dette holdingselskab kan eje minumum 51% af driftsselskabet, og du har reelt op til 49%, som du kan sælge til eksterne investorer

Hvis du sørger for at eje mere end halvdelen af holdingselskabet, kan du på denne måde bestemme 100% af beslutningerne i driftsselskabet.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:44

Hej Marhar

Det kommer jo også an på hvor mange penge der er udsigt til og hvor mange penge i skal bruge og hvornår i kan love at investors penge er tjent ind igen...

Da jeg startede her tidligere i år fandt jeg en investor som kunne levere de 500.000kr til virksomheden til kun 30% ejerskab.

Mit krav var på 70% af virksomheden og at hans penge er tjent hjem inden 2 år med renter.

Hvis jeg ikke kan overholde den aftale angående hans penge er tjent ind om 2 år, så overgår yderligere 40% til investor.

Så du kan tage en chance og finde en som vil gå med til vilkårene. Men 9% lyder af meget lidt, men skal du kun bruge 50.000kr så er det vel muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32

kræver nok faktisk at investor er lidt med i plan. Hvad skal han overhovedet med en ejerandel hvis han ikke har indflydelse? Så kunne han jo lige så godt bare få royalty - % af omsætning/overskud eller hvad ved jeg.

Det er klart, at ejerandel har fordel i forhold til vækst der ikke ligger i overskud - men det reflekteres jo - hvis regnskabet er klart, i selve det årlige overskud - så ofte kan 10% af overskud jo være godt i forhold til ejerandel. Den der med at ha ejerandel i noget hvor andre har 51% og dermed totalt kan styre alt (andet end at man kan sælge andele - ikke så let i ikke noteret ofte) - synes jeg ikke der er ret meget ved

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)