Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cvr.dk fraskriver sig fortrydelsesret på pdf. Må jeg også det?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:

Martin Thorborg:
Min bog E-pusher kan du heller ikke returnere og det giver god mening.

Hypotetisk spørgsmål; gælder det også, rent juridisk, dit juletilbud, hvor man faktisk modtager en fysisk vare (USB pen) med nogle filer på?
Her har kunden vel krav på at kunne leverer den tilbage i væsentlig samme stand...

Det aner jeg ikke for at være ærligt og jeg gider kun at undersøge det hvis det bliver aktuelt :-)

Dbh Martin
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:43

Her er en teknik der efter min opfattelse kunne løse problemet med Martins bog og CVR's regnskaber: 'Bryde en forsegling (fjernsalgslovens §20 stk 2 pkt 2).

Modtages en låst fil hvor man med en kode hentet på nettet fx ved indtastning af fakturanummer kan låse filen op, så kan det vel kaldes at 'bryde en forsegling'

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 13:11

Mit umiddelbare indtryk er at det er denne her

MarianneM:
oplysninger tilvirkes og leveres af cvr.dk i forlængelse af brugerens bestilling

De sikre sig under. Du kan nemlig ikke fortryde bestillingen af varer der er fremstillet specielt til dig. Og da de jo næppe har alle rapporterne gennereret og liggende klar til afsendelse men først laver den i det øjeblik der er en forespøgsel så er det jo specielt efter dit ønske varen bliver produceret.

Jeg har lige skimmet dørsalgslovens kapitel 4 http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0045130.htm#K4 og kan ikke se at ting er undtaget blot fordi de er elektroniske. Selv om det jo er absurd at skulle tilbagelevere et program eller en e-bog 

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:55

Elektronisk forsegling af filer - lyder ikke helt dumt Henrik. Det kunne måske være vejen til Eldorado, hvor pdf'erne er brolagt med guld..  :)

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:36

Kennith:

Og da de jo næppe har alle rapporterne gennereret og liggende klar til afsendelse men først laver den i det øjeblik der er en forespøgsel så er det jo specielt efter dit ønske varen bliver produceret.

Blot til orientering. MarianneM nævner et eksempel med et regnskab til 36 kr.

Disse regnskaber blev i al fald tidligere indleveret til på papir, hvorefter de blev indscannet og opbevaret på elektronisk form, bl.a. frit tilgængelig på kunde-PC'er placeret fysisk hos CVR i Nyrupsgade. Jeg har uden held søgt om man ikke kan aflevere dem som PDF-filer også. Det ville være naturligt, men jeg har altså ikke fundet noget om det.

Det som CVR så 'tilvirker' specielt til den enkelte kunde er altså en kopi af en fil. Intet andet. Det er muligt den konverteres fra et format til et andet - det har jeg ingen viden om. I al fald er jeg overbevist om at den specielt til kunden 'tilvirkes' ved at omdanne placeringen af nogle magnetiske partikler på en harddisk til nogle spændingsforskelle på den udgående linje fra deres internetforbindelse når de sender mailen.

Nej, jeg er ikke i tvivl om at cvr bevæger sig på kanten. Trist, for det er da ganske rimeligt at cvr ikke vil ha at man bestiller regnskabet, læser det og så gør brug af fortrydelsesretten i fjernsalgsloven. Og vi ville da nødigt ha at de skulle droppe email til fordel for snailmail, bare for at gøre det tydeligt at varen er produceret til kunden. Det koster dem marginalt ikke mange ører at levere et regnskab pr mail, men de har en del grundomkostninger ved hele systemet, og de må da gerne blive (delvist) dækket af en brugerbetaling, ikke?

Næh - lav loven om, så den tar højde for elektronisk leverede varer.

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 15:50

Der er nok ikke tale om fjernsalgsloven, og i hvert fald ikke §18.4 som omhandler specialfremstillede produkter (species-køb), som kunden selv har specificeret.

Mit gæt er at du har accepteret CVR's standardbetingelser forud for download, og at punkt 7.1 var en del af dette. Dette kendes indenfor IT-retten som "Shrink-wrap"-, "net wrap"- eller "Click wrap"-licenser, hvilke udspringer af bl.a. Microsoft og andres behov for ikke at modtage programmer og lignende retur fra kunderne, efter at disse havde brudt emballagen (og evt. installeret programmet).

Det nyskabende i ovennævnte licenser var i sin tid, at man pludseligt indgik en bindende aftale om at acceptere producentens vilkår ved at bryde en plastic-forsegling udenom æsken eller ved at klikke på "I agree" - i stedet for som tidligere, kun ved at underskrive formelt med blæk på papir. Dette var dengang (da IT stadig hed EDB...) en revolution indenfor den normale aftaleret og -praksis.

Muligheden for at binde andre på denne måde er stadig relativt beskeden - men den eksisterer både for dig og for CVR.

Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:35

Shrink-wrap - det lyder smart, men uanset hvor juridisk bindende det er, så kan man jo heldigvis ikke tilsidesætte den gældende lovgivning ved at indgå en aftale. Det er uanset om den er på papir eller elektronisk.

Så vidt jeg kan se, så må loven om fjernsalg derfor være gældende.

mvh

Jønne

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 16:53

Beklager Jønne, men jeg er uenig med dig. MarianneM har tilsyneladende ikke handlet som forbruger, men som erhvervsdrivende. Fjernsalgsloven er primært en beskyttelseslovgivning for forbrugere (se §§ 1 og 3), som erstatter den tidligere dørsalgslov (beskyttelse imod bindende uopsigelige aftaler på leksikons o.lign. med dørsælgere). Da MarianneM (måske) har ageret som erhvervsdrivende burde området i princippet være dækket af Købelovens afsnit om erhvervskøb, der dog ikke dækker IT-området i noget synderligt omfang (derfor min tidligere henvisning til IT-retten og aftaleretten, som udbygger med specialpraksis indenfor it).

-Og jo, lovenes bestemmelser kan godt tilsidesættesi et vist omfang; Både Købeloven og Aftaleloven har i §1 en bestemmelse om, at loven kun finder anvendelse med mindre parterne konkret har aftalt noget andet.

Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:05

Det er spændende at læse den lange debat, og jeg har virkelig fået meget ud af det. Jeg synes dog stadig ikke, at jeg helt kan være sikker på hvad JEG må som erhvervsdrivende overfor forbrugere (som Fenderbender skriver, gælder der jo andre regler for erhvervsdrivende, men jeg vil nu mene at i cvr.dk's tilfælde, kan privatpersoner jo også ville downloade filerne - fx. til studiebrug).

Det virker som om der er en vis "sådan gør vi" praksis blandt jer, som har solgt e-bøger online, uden at der ligger præcise henvisninger til lovgivningen. Det er jo for så vidt fint nok, og går den - ja, så går den :-) Jeg er desværre ikke helt så modig som Martin i den henseende (som skrev, at han tager slagsmålet hvis det kommer). For jeg vil være bange for at kunne blive hængt ud i mellemtiden, enten i forbrugerforums- eller programmer og.lign. som der er så meget af i dag.

Jeg følger stadig med her og glæder mig til at følge diskussionen. Jeg er ikke selv blevet klogere i mine søgninger på nettet omkring "omgåelse" af fortrydelsesret (ved fjernsalg til private), men skal naturligvis nok poste, hvis jeg finder mere.

Mvh Marianne 

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 17:16

Et eks. på en specalfremstillet varer via nettet, kunne være brudekjoler efter kundes mål. Det siger sig selv, at fremstilles skrædderen en brudekjole med kundens egne mål og ønsker, er chancerne for at skrædderen kan sælge den til en anden kunde meget lille, hvis kunden havde den almindelig fortrydelsesret ved salg på nettet. Derfor er loven sikere sådan, at kunden skal betale varen og acceptere, at der ingen fortrydelsesret er, før handlen kan blive en realitet og skræderen går i gang med opgaven.

Så er der den anden side af sagen. Filsalg via nettet. Grundet til at man vil beskytte sig, er selvfølgelig, for at undgå piratkopering, ligesom med musikken. Det er her copyright på produktet kommer ind i billedet. Sikre man sig ikke, ja så bliver der ikke meget salg ud af den forretning. Derfor sidestilles filsalg med musiksalg på nettet.

Jeg har haft kontakt til en advokat, som har rådgivet mig med følgende. (Er selv igang med at forberede noget filsalg).

1. Brænd dine filer på en CD, som derefter plomberes. Send den med almindelig post. Brydes plumpen ophører fortrydelsesretten.
2. Benyt dig af et såkaldt CRM system. Det kan du læse mere om her.
3. Få selv udviklet et modul til en webshop og klar det via den vej.
4. Har også fundet en udbyder der tilbyder filsalg som et eksta modul til deres webshop. Det er Dandomain.

Det var de råd jeg fik, hvis jeg ville sikre mig. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)