Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cvr.dk fraskriver sig fortrydelsesret på pdf. Må jeg også det?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et principielt spørgsmål, som ligger mig lidt på sinde, da jeg overvejer at sælge en informationsydelse via nettet (en pdf e-bog). Jeg har altid antaget at der skal være fortrydelsesret på sådan en fil, når jeg sælger den via nettet.

Nu har jeg så været forbi cvr.dk for at købe lidt pdf'er fra deres website, blandt andet et regnskab (til 39 kr). Jeg læser deres betingelser og ser, at de fint fraskriver sig fortrydelsesret. Så spekulerer jeg... havde det nu været en hvilken som helst webshop havde jeg nok bare rystet på hovedet, men vi taler altså om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen her.

Punktet fra deres betingelser lyder således:

7. Fortrydelsesret

7.1. Brugeren kan ikke tilbagelevere oplysninger erhvervet fra cvr.dk, og har dermed ingen fortrydelsesret, idet brugerens bestilling af oplysninger tilvirkes og leveres af cvr.dk i forlængelse af brugerens bestilling.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor de må fraskrive sig fortrydelsesretten på cvr.dk ved køb af oplysninger fra hjemmesiden. Jeg har ikke kunne finde noget i lovgivningen om, at når køber ikke kan tilbagelevere erhvervede oplysninger, så må man fraskrive sig en fortrydelsesret. Eller også har jeg ikke kunne forstå hvad jeg læste, det skal jeg ikke helt benægte Wink

Det nærmeste jeg kommer er §10 stk 3 som nævner "Varer, som skal fremstilles eller tilpasses efter køberens individuelle behov", men den synes jeg ikke passer på et regnskab via pdf-fil. Det er jo heller ikke den begrundelse de selv giver.

Nogle bud på hvordan de har kringlet den?

Grøn hverdag, kostvejleder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:28

Mon ikke det hænger sammen med at det betegnes som en elektronisk tjenesteydelse?
Hvis du ville have fortrydelsesret på denne vare, skulle de blot vente 14 dage med at sende dig filen, så har du det tidsrum til at fortryde købet i.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 23:36
Hej Anders, tak for respons Smile

Anders Christensen:

Mon ikke det hænger sammen med at det betegnes som en elektronisk tjenesteydelse?

Tjoe. Mon den kan bruges generelt ved salg af e-bøger (med fast indhold, hvilket et regnskab vel også er)?

Anders Christensen:

Hvis du ville have fortrydelsesret på denne vare, skulle de blot vente 14 dage med at sende dig filen, så har du det tidsrum til at fortryde købet i.

Jep, det er faktisk ret smart. Jeg tvivler desværre bare på at kunden vil finde sig i dét, i e-bogs tilfældet. 

mvh Marianne 

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 23:42

Anders Christensen:

Jeg kan ikke finde noget i loven ang. specialregler for elektroniske tjenesteydelser og har også forsøgt mig på Google. Ævs, den lå ellers lige til højrebenet som "generel undskyldning" ;-) Har du evt. et link/reference?

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:47

Det er en elektronisk leveret vare og det er derfor helt lovligt og meget fornuftigt. Det er jo lidt svært at tilbagelevere en elektronisk fil.
Min bog E-pusher kan du heller ikke returnere og det giver god mening.

Dbh Martin

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 23:53
Hej Martin! Tak for svar Smile

Martin Thorborg:

Det er en elektronisk leveret vare og det er derfor helt lovligt og meget fornuftigt. Det er jo lidt svært at tilbagelevere en elektronisk fil.

Ok, jamen det er jo bare super! Jeg er netop interesseret fordi jeg selv ønsker at udgive en e-bog, men simpelthen ikke kunne finde noget sted i loven hvor det fremgik at en fraskrivning af fortrydelsesretten "gik an".

Jeg vil vildt gerne have en reference til hvor det fremgår (i loven? eller måske retspraksis), for altså - det er sgu ikke fordi jeg ikke tror på jer gutter Smile  men jeg vil godt være sikker inden jeg begynder at skrive betingelser. Og jeg har somsagt selv søgt efter noget om emnet, og har søgt forgæves.

Mvh Marianne 

Tilmeldt 16. Aug 07
Skrevet kl. 23:56

Forresten, jeg antager naturligvis at salg af e-bøger over nettet ryger ind under lovgivningen om fjernsalg (som er så striks mht. fortrydelsesret). Det er så også her jeg primært har ledt og jeg går fluks i gang med at Google lidt videre under mere generelle love (men links/ref modtages stadig med kyshånd, for jeg synes godt nok det er lidt svært at støve noget op!)

Mvh Marianne Smile 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 02:30

Har selv rodet med den samme problematik. Du kan faktisk sidestille det med, når du køber musik på nettet. Når først du har downloadet musikken, har du ikke fortrydelsesret på den. I de fysiske butikker er musikken også plomberet og lige så snart plompen er brudt, kan du heller ikke returnere den.

For ydelser og specielt fremstillet varer gælder specielle regler omkring fortrydelsesretten. Kunden skal derfor oplyses og aceptere, at der ingen fortrydelsesret er på varen inden de køber produktet.

Du kan læse mere om det her kapitel 4.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 08:38

Ja, det er helt klart lovens §18 Stk. 4 der henvises til:. "Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten... (ikke)".

Jeg ville nok sige den er lidt søgt. CVR lagrer i forvejen oplysningerne elektronisk og sender dem elektronisk. Derfor kan det da godt være der sker en omformning undervejs af tekniske grunde. Det er måske ikke lige netop praktisk at lagre i pdf-format.

Det svarer lidt til følgende eksempel:

En virksomhed har et lager med apparater. Når der købes en sådan på postordre/internet/telefonordre, så tager virksomheden en vare frem fra hylderne, åbner kassen og tjekker indholdet, lægger en seddel 'kontrolleret' i æsken og lukker den hvorefter den sendes til kunden. Det er en 'fremstillingsproces' specielt til kunden: Man tager en ukontrolleret vare og bearbejderden med en kontrolproces specielt til kunden.

Når det er sagt, så finder jeg det meget rimeligt at forhindre at kunderne bestille regnskaber, læser dem og derefter fortryder. Men det ville klæde CVR at finde en mere juridisk holdbar løsning. Findes den ikke, så må loven laves om (eftersom behovet er rimeligt og sagligt begrundet) i stedet for at fortolke gældende lov til/over grænsen.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:05

Martin Thorborg:

Hypotetisk spørgsmål; gælder det også, rent juridisk, dit juletilbud, hvor man faktisk modtager en fysisk vare (USB pen) med nogle filer på?
Her har kunden vel krav på at kunne leverer den tilbage i væsentlig samme stand...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)