Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Must have Software til små firmaer?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/12/2005 8:55:03 AM Forfatter: Michael Poulsen
Jeg vil foretrække at læne mig op af Danske Banks motto: ''Gør det du er bedst til...''

Den tid man bruger på at lave kedelig bogføring bruger man ikke på kreativ ideudvikling eller decideret produktion.  Dette afhænger selvfølgelig af hvilken salgs virksomhed man har.

Du har selvfølgelig ret i det du skriver. MEN, jeg vil nu give d-fens ret i at det kan være meget rart at bogføre selv i en nystartet virksomhed. Ikke mindst for at "have fingeren på pulsen" som D-Fens også skriver. Når først man har sat sig ind i tingene behøver bogføringen ikke være så besværlig og kedelig. Man skal jo alligevel have lavet fakturaer nu og da, og der er det jo nemt i summasummarum efterfølgende at bogføre dem. Du har fuldt overblik over hvad der er betalt og hvad der ikke er betalt.

Der var en serie på tv2 for ikke så lang tid siden hvor der var en som solgte tøj til gravide over nettet. (Så vidt jeg husker.). Alt respekt til at hun har sat det i gang, men det kom noget kun bag på mig at hun var nødt til at ringe til sin revisor for at få at vide om hun kunne få lov til at trække penge ud. Hun måtte også rådføre sig med revisoren om hvor meget hun måtte trække ud om måneden. Jeg synes da det må være enormt svært at føre en ordentlig virksomhed hvis man ikke har styr på økonomien selv.

Selv om man gør det man er bedst til, er det ikke sikkert man gør det godt nok til at drive en virksomhed. Her er man nødt til at have indsigt i økonomien. Hvis man tænker tilbage på den historie om hende på tv2 igen, så er det et glimrende eksempel på det modsatte. Jeg siger selvfølgelig ikke at man ikke kan have styr på sin virksomhedsøkonomi hvis man ikke selv bogfører.

En anden god ting ved at sætte sig ind i bogføringen er at man lærer nogle helt basale ting om hvordan systemet fungerer. Man lærer en masse om ToldSkat, om momsafregning. årsregnskab osv. Jeg synes at det er ting man bør have bare lidt styr på før man går ud og for en anden til at lave regnskabet. Man lærer også hurtigt en masse ting om hvordan man kan gøre tingene billigere og bedere. Personligt har jeg lært det hele ved at læse op i bøger og de pjecer man kan få fra ToldSkat.

Jeg har ikke tid til at uddybe og læse korrektur på ovenstående lige nu, men gør det gerne senere
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Offentlige institutioner accepterer ikke en .pdf-faktura.

Du kan læse mere om elektronisk faktura her:
http://www.oes.dk/sw22806.asp

M.v.h.


Molvins
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/12/2005 9:15:31 AM Forfatter: Thomas Bjørn

Men hvis jeg kun skal lave et regnskab.. Burde jeg så købe licens?

Helt sikkert. Det er jo også utroligt billigt.

 

Et lille tip til jer alle. Jeg er selv forhandler af SummaSummarum + jeg købte selv produktet af en forhandler (før jeg selv blev forhandler). Man kan typisk få en rabat på 5-10% hos en forhandler frem for at købe det direkte på www.summarum.dk.
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dat 5/12/2005 9:25:26 AM Forfatter: Molvins Offentlige institutioner accepterer ikke en .pdf-faktura. Du kan læse mere om elektronisk faktura her: http://www.oes.dk/sw22806.asp M.v.h. Molvins

Og her: http://www.summarum.dk/efb.htm
Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
@Steffen:

Jeg er helt enig. Det jeg mente var ikke at man fra dag 1 skulle køre alt igennem sin revisor. Mange mindre virksomheder har en freelance bogfører der kommer efter behov og tager sig af "alt det kedelige". Det er klart at man skal have en grundlæggende forståelse for hvad man kan og hvad man ikke kan, men at udføre rutinearbejde er ikke en iværksætters tid værd efter min mening. Medmindre man selvfølgelig er freelance bogfører selv

Mvh.

Michael
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne sagtens finde ud af at bogføre i C5 - eller Concorde, som det hed dengang. Men jeg er skruet sammen på en måde, så det aldrig nåede at blive rutine. Jeg husker det som et sandt helvede af manualer og interaktive tutorials, hver gang jeg forsøgte. Og selvfølgelig lavede jeg også fejl. Det fik mig så til at bruge tid på at dobbelttjekke og dobbelttjekke dobbelttjekket. Indimellem lavede jeg fejl, når jeg dobbelttjekkede, og så vidste jeg stadig ikke, om der var oprindelige fejl. Da mit første regnskabsår var omme, var revisoren alligevel nødt til at lave rettelser i min bogføring - hvilket ikke var gratis. Mit møjsommelige arbejde, som var udført med en puls på 145 og en kofeinpromille langt over det tilrådelige havde simpelt hen været forgæves. Det havde været billigere at lade en freelancebogfører klare det hele i første omgang.


Nu har jeg Vivi , og hun er rigtig god til at forklare mig, hvorfor jeg ikke bare kan skyde en hvid pind efter de 250 kr. som en kunde har betalt for lidt på en faktura...... så det er jo fint for mig.

 

Hvis andre kan håndtere opgaven med samme lethed, som Søren Ryge Pedersens barbering, og hvis man har tid til overs - så ville det da være letsindigt at betale sig fra det.

 

Hvis man oven i købet hygger sig med at tælle alle sine penge, er der ikke noget at være i tvivl om.

 

God regnelyst

Hans
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tune
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Jun 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thomas

Har du en alm. pc og en officepakke med outlook, så kan du købe en iværksætterversion af et program der hedder TheWinner fra et firma der hedder Aware. Så behøver du ikke andet.

Hilsen
Carsten
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 54
Fra  ChannelCRM A/S Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)