Hej Alle. Første Amino indlæg for mig, forhåbentlig ikke det sidste Jeg har en plan om at starte selvstændig tømrer/snedker virksomhed om et års tid, jeg går op i detaljerne så derfor kan jeg ikke lade være med at forberede mig bedst muligt. Jeg har lavet en mindre forretningsplan, og en ide om investeringer, samt årlige faste udgifter som jeg meget gerne vil have noget feedback på! Min baggrund er udlært tømrer med ca. 2 år som svend, dernæst uddannet bygningskonstruktør, ca. 4 års erfaring som kalkulatør/beregner og byggeleder. Forretningsplan Der tilbydes følgende: - Generelt tømrerarbejde udføres. - Tegning af tilbygninger, parcelhuse og lignenede samt hjælp til udfyldning af byggeansøgning. - Energi rapport til kommunen ved nyt hus. - Beregner service til andre tømrervirksomheder - Kalkulation af opgaver (jeg vil alligevel ikke blive deres konkurrent, da jeg er et 1 mands firma og ikke i stand til at tage de helt store opgaver ind - Til gengæld kunne det give nogle relationer, som måske kunne smide noget arbejde af sig i form af udlejning af egen arbejdskraft) - Udlejning af arbejdskraft til firmaer som har brug for en midlertidig hjælpende hånd. Der forhandles en fast timeløn, og jeg står selv for bil og værktøj. - Diverse møbler i hårdt træ. (jeg har en lille passion i at lave skræddersyede borde og lign. møbler i egetømmer eller andre træsorter) Forventede investeringer ved opstart. Bil 50.000 Værktøj 15.000 Hjemmeside 500 Tøj + logo mm 2.000 Telefon 2.000 I alt 69.500 Forventede årlige afdrag. Årlige afdrag. Forsikring 15.000 Hjemmeside 500 Tøj + sko 2.000 Værktøj 8.000 Lån 40.000 Diesel 20.000 Bil 10.000 Programmer 10.000 Løn 300.000 (med 25.000 kr./måned) + sociale udgifter sat til 45% 135.000
I alt 530.500 / 250 årlige arbejdsdage = 2.122 kr. Pr. dag. 2.122 kr. / 7,4 timer = 286,7 kr/t Det giver mig en udgift på 286,7 kr./t. ved 7,4 timer pr. dag fordelt ud på 250 arbejdsdage p ået år. Hvis jeg sætter en timeløn på, lad os sige, 325 kr. + moms. -287 kr = 38 kr. Fortjeneste pr. time. Så må det forventelige overskud ligge på: 1850 timer (et års arbejde) * 38 kr = 70.300 kr. Selvfølgelig forudsat at man har arbejde nok inde til alle dage. Er det skudt helt forbi eller hvad siger i? Håber på et par gode svar. Sidste spørgsmål: Skal jeg oprette et holding selskab samtidig? Hvad er fordele / ulemper ved dette? Venligst Hr Winkel. |
Hej,
Personligt ville jeg nok starte fra den anden ende.
Jeg tror, at det er optimistisk, som nystartet, at budgettere med 7,4 times fakturerbar arbejde hver dag. Jeg synes hellere, at du skal starte med at lave et realistisk estimat over, hvor mange timer du kan fakturere om dagen/ugen.
Herefter kan du se, hvad resultatet giver.
Jeg tror umiddelbart, at du har alle de rigtige omkostninger med, men det kunne være godt, hvis du også medregner en "diverse" i din budgettering. Der kommer altid forskellige omkostninger, som man ikke har forudset.