Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejderpleje i enkeltmandsvirksomheder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man trække medarbejderpleje som f.eks. julefrokost fra i en virksomhed, der beskattes efter virksomhedsskatteordningen, og hvor der ikke er andre ansatte end ejeren og ejerens kone?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:22

Maverick26:

Kan man trække medarbejderpleje som f.eks. julefrokost fra i en virksomhed, der beskattes efter virksomhedsskatteordningen, og hvor der ikke er andre ansatte end ejeren og ejerens kone?

Nej, det kan du ikke umiddelbart.

For det første er ejeren jo ikke ansat men indehaver, og skal skattemæssig behandles derefter. Og i forhold til overhovedet at kunne fradrage en udgift i indkomstopgørelsen må udgiften ikke være en privat udgift, hvilket en julefrokost for indehaveren umiddelbart kunne risikere at havne i. Helt generelt skal en udgift have det formål at sikre og vedligeholde indkomsten for at kunne fratrækkes i den skattemæssige indkomst!

Ejerens kone er hverken medarbejder eller indehaver og kan derfor som udgangspunkt ikke modtage noget fra virksomheden uden at skulle beskattes heraf.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

Maverick26:

Herfra klart nej. Du kan som ejer som udgangspunkt slet ikke trække den type ting fra - kaffe til "kantinen" Julefrokost til dig og fruen - tøj med logo til at se godt ud hos kunder - IKKE fradrag for ejer.

Du kan med stor fordel læse min e bog FRADRAG som ud over de generelle regler også har en lang række fradrag, som det du hører om her, og med bemærkning om eneejers situation

Du kan finde områder hvor eneejer godt kan betale arbejdstøj til sig selv, hvis det er meget specielt arbejde, skortstensfejer, ligmand osv, men generelt er der meget lidt man som ejer kan købe, som på nogen måde i høj grad er til ens egen fordel, uden at man har en række ansatte med samme fordel. Julefrokost til dig og fruen er OUT 

Brug lidt småpenge på e bog om fradrag http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html og du vil kunne bladre rundt ved at klikke på indholdsfortegnelsen i alle de mange fradrag og kende overordnede regler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 10:51

Tak for svar.

John, jeg køber din bog. Kan du anbefale en revisor, der kan hjælpe med at udfylde selvangivelsen efter virksomhedsordningen – dvs. ikke selve regnskabet? 

Et enkelt spørgsmål mere. Hvis man fraflytter Danmark og hverken har bolig eller kone i Danmark og i stedet lever i hotellejligheder mindre end 3 måneder i hvert land hvert år. I hvilket land bliver man personligt beskattet? Mit bud er, at man ikke bliver personligt beskattet nogetsteds. 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 10:55

Hejsa - jeg kan anbefale Morten fra MidtRevision 

Maverick26:

Tak for svar.

John, jeg køber din bog. Kan du anbefale en revisor, der kan hjælpe med at udfylde selvangivelsen efter virksomhedsordningen – dvs. ikke selve regnskabet? 

Et enkelt spørgsmål mere. Hvis man fraflytter Danmark og hverken har bolig eller kone i Danmark og i stedet lever i hotellejligheder mindre end 3 måneder i hvert land hvert år. I hvilket land bliver man personligt beskattet? Mit bud er, at man ikke bliver personligt beskattet nogetsteds. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 11:28

Maverick26:

Det er ikke helt så simpelt. I Danmark er der 2 typer skattepligt, enten fuld skattepligtig eller begrænset skattepligtig.

Hvis du ikke bor I DK er du som udgangspunkt kun begrænset skattepligtig til DK, og det vil sige der skal betales dansk skat af arbejdsindtægter i DK samt indtægter fra erhvervsvirksomhed med fast driftssted i DK.

Ovenstående er blot de overordnede regler. Du skal være opmærksom på, at der ikke er nogen decideret facitliste på hvornår du er fuld eller begrænset skattepligtig, i nogle tilfælde giver det sig selv hvis man eksempelvis kapper alle bånd til DK, men hvis du man stadig har relationer til DK så er hvert enkelt tilfælde en vurdering som (efter min mening) bør afklares af en kyndig skatterådgiver, revisor eller lign.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35

Maverick26:

Tak for svar.

Jeg ville bruge www.agera.dk

til en bogholder faktisk - ikke nødvendigvis revisor - og få den person til at checke regnskab for hæverækkefølge og lave selvangivelse, kan ikke være så dyrt

Det med skat har jeg aldrig tænkt over, men først og fremmest vil det jo bl.a. afhænge af hvor du driver virksomhed f.eks. Gør du det fra DK vil du være DK pligtig af den indtægt + hvor du ellers har din indtægt - hvor du kan ha skattepligt i det land eller i DK. Helt fri for har jeg svært ved at tro - men jeg har godt nok ikke gennemtænkt det, og så Jesper _NL har svaret, så det er sikkert fint

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 13:24

Indkomst fra værdipapirhandel med amerikanske aktier (næringsvirksomhed) falder ikke ind under definitionen af begrænset skattepligt nedenfor og må derfor være skattefri. 

Definitionen af begrænset skattepligt er:

"Begrænset skattepligt til Danmark
Såfremt den fulde skattepligt til Danmark ophører, vil man kunne blive begrænset skattepligtig til Danmark. Det bliver man, hvis man har bestemte former for indkomst fra kilder i Danmark.

De vigtigste tilfælde er:6)

Man har lønindkomst fra arbejde udført i Danmark for en arbejdsgiver, der er hjemmehørende i Danmark
Man har lønindkomst fra arbejde om bor på skibe eller fly med hjemsted i Danmark
Man modtager andre former for A-indkomst, som f.eks. pension, folkepension, SU, arbejdsløshedsdagpenge, bestyrelseshonorar mv.
Man udøver et erhverv med fast driftssted i Danmark
Man har indkomst af fast ejendom, som ligger i Danmark, f.eks. lejeindtægter fra ens hus
Man modtager udbytte fra danske aktieselskaber
Er man begrænset skattepligtig til Danmark, skal man alene betale skat af de indkomster, der betinger, at man er begrænset skattepligtig til Danmark. Skyldes den begrænsede skattepligt således udelukkende, at man udlejer sit hus i Danmark, bliver man alene skattepligtig til Danmark af lejen.

I nogle dobbeltbeskatningsoverenskomster har Danmark dog helt eller delvist givet afkald på beskatning af visse indkomster, som ellers ville være undergivet begrænset skattepligt til Danmark.

Ingen skattepligt til Danmark
Er man hverken fuldt skattepligtig eller begrænset skattepligtig til Danmark, skal man ikke længere betale skat til Danmark af sine indkomster."

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:52

Maverick26:

Indkomst fra værdipapirhandel med amerikanske aktier (næringsvirksomhed) falder ikke ind under definitionen af begrænset skattepligt nedenfor og må derfor være skattefri. 

Du har måske ret, under visse forudsætninger i hvert fald! 

Hvad vis pågældende virksomhed har fast driftssted i DK? 

Maverick26:

Ingen skattepligt til Danmark
Er man hverken fuldt skattepligtig eller begrænset skattepligtig til Danmark, skal man ikke længere betale skat til Danmark af sine indkomster."

Det er jeg fuldstændig enig med dig i, men hele kernen er jo om du ikke længere er fuldt skattepligtig til DK!

Og til denne vurdering er jeg ret sikker på de fleste (inkl mig selv) vil råde dig til at søge professionel hjælp, med mindre du har styr på problemstillingen selv.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du taler indkomst fra aktier, så vil de som udgangspunkt gå på din person og det vil i så fald skulle afgøres ud fra de enkelte lande du befinder dig i og deres individuelle DBO med USA.
Mit umiddelbare gæt er, at du qua dit danske statsborgerskab og manglende tilknytning, til de enkelte lande, fortsat vil være skattepligtig af aktieindkomsten i DK. Se evt. Art. 4,2.c i dbo med USA.

Fsva. En "alm" enkeltmandsvirksomhed afhænger pligten af driftsstedet hvor arbejdet udføres. Som Jesper også har angivet ovenfor.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)