Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fritlægning af foto

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Et billigt tip som kan spare dig for megen tid og besvær, hvis du skal have fritlagt et foto.

Et nyt koncept fra Digotal Xpress hvor du for 3.5 € kan få fritlagt et foto. Det er cirka 25 kroner - og hvem har ikke siddet i timer for at fritlægge et foto med et temmeligt miserabelt resultat?

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Har du prøvet det og evt. har et eksempel vi kan se eller bare en kommentar til resultatet?
- 25kr. er godt nok ikke ret meget. Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvordan de kan gøre det og stadig opretholde en profit.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:53
Dato: 2/15/2006 11:11:53 AM
- 25kr. er godt nok ikke ret meget. Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvordan de kan gøre det og stadig opretholde en profit.

Fritlægning af billeder er i dag ikke helt så besværlig som i gamle dage og slet ikke hvis kvaliteten ikke nødvendigvis skal være pinedød perfekt, hvilket deres eksempler heller ikke ser ud til at være (der er hvide rester omkring)

Der findes nogle ganske effektive værktøjer i photoshop og tilhørende plugins der kan klare det meste af arbejdet og så er det bare om at rette lidt til.

Mit bud er at en dygtig grafiker snildt burde kunne klare 5-6 billeder i timen hvis ikke nærmere 10-12 med den rette fokus og uden forstyrrelser. Det giver trods alt 175-250 kr i timen hvilket kan være en ganske glimrende timeløn for en studerende eller lignende freelance grafiker.

Så det er ikke noget man bliver millionær af, men jeg tror godt man kan få det til at løbe rundt med lidt billig arbejdskraft. :-)

Tilgengæld er det utrolig kedeligt arbejde at lave.
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:55
Dato: 2/15/2006 11:11:53 AM Forfatter: Tommy
Har du prøvet det og evt. har et eksempel vi kan se eller bare en kommentar til resultatet? - 25kr. er godt nok ikke ret meget. Jeg kan ikke undgå at tænke på, hvordan de kan gøre det og stadig opretholde en profit.

Kunne det tænkes at opgaven bliver lavet i f.eks. indien hvor timelønnen endnu ikke er så høj?
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 11:57

Oscar: Er der nogle specielle plugins du tænker på til Photoshop, som måske kunne hjælpe os andre lidt lettere igennem det kedelige arbejde at fritlægge?

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:03

Min gamle makker fra Jubii Kasper Larsen er ved at lave et firma i Malaysia (så vidt jeg husker) der fritskraber billeder.
Hvis jeg hører mere om det siger jeg til..

Dbh Martin
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 12:18
Dato: 2/15/2006 11:57:27 AM
Forfatter: Kurt Moskjær Andersen

Oscar: Er der nogle specielle plugins du tænker på til Photoshop, som måske kunne hjælpe os andre lidt lettere igennem det kedelige arbejde at fritlægge?

Der er mange der anbefaler programmet Knock Out 2 fra Corel, som plugin til PhotoShop.

Link til Corel Knock Out 2

Evt nogle der har nogle gode erfaringer med det?
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:31
Dato: 2/15/2006 11:57:27 AM
Forfatter: Kurt Moskjær Andersen

Knock Out som der også nævnes er et af de ofte brugte. Photoshop har også et image extract modul der kan bruges til mange opgaver og der findes vist også et par flere kommercielle plugins.

Personligt har jeg kun erfaring med den indbygget i Photoshop nu om dage da det er sjældent jeg laver fritlægninger og når jeg gør er det som regel noget der kræver lidt mere manuelt arbejder og detaljegrad så der gør jeg det ofte pinedød manuelt med min digitizer, viskelæder og et løst håndled . Dertil kombineret med noget "feather select" og lignende oldgamle teknikker jeg læste mig til i sin tid og som er blevet en vane.

Da det er en del år siden jeg fritlagde billeder fra fotosessions m.v. så bør jeg nok ikke udtale mig om kvaliteten af de forskellige plugin,s jeg testede dengang, da de helt sikkert kun er blevet bedre med tiden.

Så det bedste bud jeg kan give er at søge lidt på Google og se hvad der er på markedet i dag af "Masking tools" og vurdere dem ud fra ens behov og budget.

Hvis man bruger Photoshop meget så kan jeg anbefale at kigge nærmere på NAPP der er et rigtig godt samlingspunkt for Photoshop entusiaster.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:21

Knock Out er skam udemærket - vi bruger det selv i MediaMouse. Endvidere bruger vi så også nogle filtre vi selv har lavet. Men man behøver altså ikke alle de fancy programmer -  man kan også komme meget langt med et godt tablet og et godt kendskab til de forskellige værktøjer i Photoshop. De ekstra programmer hjælper blot med at gøre den grove del af arbejdet en del hurtigere - men man kommer sjældent uden om at skulle lave noget manuel finpudsning bagefter.

Men 25 kr. for en fritskrabning er sørme billigt. Men jeg må også give de andre ret i at kvaliteten i fritskrabningen ikke er helt perfekt. Men det kommer jo så også an på hvad man har brug for og hvilke forventninger man har til det færdige resultat.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:36

Jeg har nogle eksempler liggende, som jeg kan uploade på mit web. Kvaliteten er bestemt ikke ringe - og til 25 kroner kan der ikke sættes en kritisk finger på det. I mange tilfælde drejer det sig også om at afveje brug i forhold til det tidsmæssige samt kvalitet. Det er mange gange bedre end de resultater jeg kan skabe - og jeg kan ikke lave 5-6 fornuftige fritlægninger på en time .

Når det drejer sig om netop dén type digitalt arbejde, er det jo for så vidt ligegyldigt om arbejdet er gjort i Maribo, Madrid eller Malaysia - det er jo faktisk meget moderne, at outsource sådanne ydelser - og som det blev nævnt tidligere i denne tråd, er det faktisk heller ikke det mest spændende arbejde.

Desuden er det jo også altid sådan, at man er nødt til at være lidt skeptisk, når der nogle, som kan gøre noget til en meget lavere pris end der er normalt. Jeg kan for eksempel heller ikke forstå, at der er nogle, som kan lave en pressemeddelse, sende den ud til x antal modtagere, efterfølgende følge op hos modtagerne et par gange - og samtidig yde kunden en fornuftige service, så de føler sig godt behandlet - for 2000 kroner. Men jeg er da nødt til at tage hatten af for dem der kan....

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)