Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Glemt moms på faktura - betale moms??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen..

Jeg er selvstændig grafisk designer og jeg er ved at gennemgå sidste års regnskab..

Her kan jeg se at jeg har flere gange solgt grafisk arbejde uden at inkludere momsfakturaen..

Dette er sket både før og efter jeg fik CVR nummer.

F.eks. før jeg fik CVR nummer har jeg solgt grafisk arbejde til 2000,- uden at udstede en faktura. Skal jeg så betale 400 i moms nu?

Efter jeg fik CVR nummer har jeg f.eks. solgt noget grafisk arbejde til 5000,- ligeud uden at skrive moms på faktura. Skal jeg så betale 1000 i moms?

> Hvis ja, skal jeg så til at hive fat i mine kunder og høre om vi kan lave en ny faktura, hvor de betaler moms eller hvordan? <

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04

inden du blev momsregistreret var det helt korrekt at du solgte uden moms MEN de momsregistrerede firmaer der så betalte dig som CPR SKAL have indberettet honorar til skat på dit CPR som bidragspligtig B indkomst - ellers er det sort arbejde (og de har ikke fradrag men bod) Du kan ikke selv indberette i honorar rubrik 12

Hvis du ikke kan se det i din skattemappe og i årsopgørelsen, så skal du kontakte dem og gøre dem opmærksom på, de har pligt til at indberette. Det kan du jo også gøre nu, hvis du tror de ikke kender reglen

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html  

forklarer reglen og  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

viser hvodan de gør.

Efter du blev momsregistreret skulle du ha moms på alle regninger og 20% af beløbet ialt skal så være salgsmoms

Du kan kontakte køberne og gøre opmærksom på fejlen og udstede kreditnota svarende til dem uden moms og så ny faktura, denne gang med moms, så det ikke koster dig de 20% af den forkert fakturerede omsætning.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 15
Skrevet kl. 16:34

Hej Cookie

Mange tak for din besked.

Det arbejde jeg lavede inden jeg fik CVR nummer er på samme måde, hvor jeg indgik en aftale med en anden person/virksomhed som levering af et stykke grafisk arbejde, hvor de så overførte 2000,- som betaling. Skal jeg så ikke selv gå ind og indberette denne i min årsopgørelse på skat.dk, og skal jeg indberette de 400 i moms, så jeg kun får 1600 ud af det eller? Jeg lavede nemlig en del grafisk arbejde inden jeg fik CVR, og vidste ikke det ville gå så godt på det tidspunkt.

Så hvis jeg har leveret lad os sige 15 stykker arbejde til 15 forskellige firmaer, efter jeg fik CVR Nummer, men alle 15 fakturaer var uden moms, så skal jeg kontakte alle 15 firmaer for ikke at miste 20% af min indtjening ved at betale det til moms? F.eks. hvis jeg har solgt noget til 5000 kr. Så skal de have en ny faktura på 6250 kr , betale 1250 i moms, så jeg stadig har tjent 5000? Og hvis de ikke går med til det, eller jeg ikke kontakter dem, så skal jeg betale 1000 i moms, og jeg kun får 4000 ud af det, selvom det oprindeligt var 5000 aftalt?

Det er jo en ret hård omgang for mig, hvis jeg har udstedt samlede faktura på 50.000 til 15 firmaer eller personer, men glemt alt om momsen på fakturaen og ingen vil gå med til at betale momsen her mange måneder efter. Så skal jeg pludseligt betale 10.000 til moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55

Fie94:

Hej Cookie

Mange tak for din besked.

1

Det arbejde jeg lavede inden jeg fik CVR nummer er på samme måde, hvor jeg indgik en aftale med en anden person/virksomhed som levering af et stykke grafisk arbejde, hvor de så overførte 2000,- som betaling. Skal jeg så ikke selv gå ind og indberette denne i min årsopgørelse på skat.dk, og skal jeg indberette de 400 i moms, så jeg kun får 1600 ud af det eller? Jeg lavede nemlig en del grafisk arbejde inden jeg fik CVR, og vidste ikke det ville gå så godt på det tidspunkt.

2

Så hvis jeg har leveret lad os sige 15 stykker arbejde til 15 forskellige firmaer, efter jeg fik CVR Nummer, men alle 15 fakturaer var uden moms, så skal jeg kontakte alle 15 firmaer for ikke at miste 20% af min indtjening ved at betale det til moms? F.eks. hvis jeg har solgt noget til 5000 kr. Så skal de have en ny faktura på 6250 kr , betale 1250 i moms, så jeg stadig har tjent 5000? Og hvis de ikke går med til det, eller jeg ikke kontakter dem, så skal jeg betale 1000 i moms, og jeg kun får 4000 ud af det, selvom det oprindeligt var 5000 aftalt?

Det er jo en ret hård omgang for mig, hvis jeg har udstedt samlede faktura på 50.000 til 15 firmaer eller personer, men glemt alt om momsen på fakturaen og ingen vil gå med til at betale momsen her mange måneder efter. Så skal jeg pludseligt betale 10.000 til moms?

1 Fra citatet. Nej . du kan ikke opgive honorar selv, det SKAL de som har betalt dig honorar som CPR person gøre hvis de er virksomheder. Hvis de er private skal du gøre det selv, men du er nødt til at kontakte de som er firmaer og bede dem indberette. Det du lavede som privat for firmaer skal i rubrik 12 og det kan KUN de sørge for, resten, det du lavede for private personer skal i rubrik 20

2 fra citatet

Hård omgang måske, men helt ærligt er det jo ikke andres skyld at du har faktureret uden moms. Enten mister du 20% som du skal indberette til købsmoms eller du skal aftale med kunderne at du krediterer gamle regning og sender ny med moms. Der er ingen vej uden om

Alle der er momsregistrerede vil normalt sig OK, der koster momsen dem ikke noget. De private vil sikkert være sure, men så må du æde de 20% selv, ellers er det regulær momssnyd at fakturere uden moms når du er momsregistreret, og det er alvorligt

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Sep 15
Skrevet kl. 17:34

Hej Cookie.

Mange tak for nogle utroligt uddybende svar, jeg forstod det hele!

Det vil sige i citat 1. At hvis jeg har solgt et stykke grafisk design til en virksomhed for 2000,-. Så er det deres job at indberette det og jeg skal altså ikke smide +2000,- ind i under Indtægter i mit regnskab og årsopgørelse?

Tilmeldt 9. Sep 15
Skrevet kl. 17:49

Desuden. Hvad hvis jeg har leveret 1 stykke grafisk design både før og efter jeg blev CVR registreret til denne samme virksomhed? Er de så begge honorarmodtager som firmaet skulle have indberettet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21

hvis du har faktureret inden du blev CVR registreret så er det som CPR og det er honorar der skal være indberettet til skat af betaler og efter CVR så er det med moms - Det er helt enkelt skæringsdag for leveret arbejde - At noget kan ligge på begge sider gør det besværligt men brug fakturadato helt enkelt - alle fakturaer før - honorar der skal være indberettet alle efter- med moms

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

Fie94:

Hej Cookie.

Mange tak for nogle utroligt uddybende svar, jeg forstod det hele!

Det vil sige i citat 1. At hvis jeg har solgt et stykke grafisk design til en virksomhed for 2000,-. Så er det deres job at indberette det og jeg skal altså ikke smide +2000,- ind i under Indtægter i mit regnskab og årsopgørelse?

Det er deres pligt ja -OG din pligt at kontrollere at det står korrekt med i årsopgørelsen i rubrik 12 og gøre det ikke det, så skal du gøre firmaet opmærksom på manglende indberetning og vil de ikke indberette, så må du skrive til skat, at du har et beløb til rubrik 12 som ikke bliver indberettet som krævet -(kunne også sættes i rubrik 15 af dig selv)

vh John H

Tilmeldt 9. Sep 15
Skrevet kl. 14:54

1. Hvis de så har fortalt mig at jeg selv skal stå for at indberette de 2000 til skat, er det så aftalen? At jeg bare skriver det som B-skat på min opgørelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22

1 - nej de har lovpigt til at indberette det helt enkelt og de vil tabe fradrag for omkostningen og få bod ved kontrol. Du vil næppe få bod hvis du skriver det på selvangivelsen som bidragspligtig B indkomst i rubrik 15 - men loven er klar, De SKAL indberette det og du skal gøre dem opmærksom på det hvis det ikke er i årsopgørelsen, men som sagt, jeg tror ikke DU får vrøvl hvis du kan sige, de ikke vil opgive det og så selv angiver som bidragspligtig b indkomst i rubrik 15

Lidt synd for dem ved kontrol bare

der også links til skat lovgrundlag i min forklaring http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)