Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms/ikke moms ?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

kunder indleverer unika, som jeg forarbejder videre og nogle gange er mit arbejde også unika .... den lidt kringlet...er det kunsthåndværk uden moms ?

kunder kan både være virksomheder og private.  eks. (som godt nok er mit eget design) stumper er syet sammen til et større stykke, den gyldne bund og blomster ovenpå.  Jeg "Quilter" så for kunden freestyle quiltning... (Quiltning = sy 3 lag sammen .top-vat-bagklædning, så stykket kan anvendes til f.eks. vægophæng/sengetæpper/slumretæpper mm.  

Er det kunst uden moms, når det er mit hele vejen igennem ?

Er det kunst, når jeg går ind og bliver en "del" af et kunstværk ?

Flere kunder syer måske det samme "topstykke" købt som "KIT"  og jeg freestyle quilter det så forskelligt, er min quiltning momsfri ?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:02

beo:

kunder indleverer unika, som jeg forarbejder videre og nogle gange er mit arbejde også unika .... den lidt kringlet...er det kunsthåndværk uden moms ?

kunder kan både være virksomheder og private.  eks. (som godt nok er mit eget design) stumper er syet sammen til et større stykke, den gyldne bund og blomster ovenpå.  Jeg "Quilter" så for kunden freestyle quiltning... (Quiltning = sy 3 lag sammen .top-vat-bagklædning, så stykket kan anvendes til f.eks. vægophæng/sengetæpper/slumretæpper mm.  

Er det kunst uden moms, når det er mit hele vejen igennem ?

Er det kunst, når jeg går ind og bliver en "del" af et kunstværk ?

Flere kunder syer måske det samme "topstykke" købt som "KIT"  og jeg freestyle quilter det så forskelligt, er min quiltning momsfri ?

Umiddelbart har jeg svært ved at se du ikke skulle være omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. 

Det der er vigtigt i forhold til fritagelsen er at det er den kunstneriske ydelse som fritages og ikke det at videreformidle selve det kunstneriske værk. Så i dit tilfælde hvor du selv enten laver et værk fra bunden eller tager et andet værk og gør det til noget nyt, der vil jeg mene du er omfattet af fritagelsen og ikke skal beregne moms. Det at værket er et unika er ikke så relevant i forhold til momsloven, da denne ikke siger noget om at man ikke kan gentage et kunstværk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10

Kan den forklares i link. Jeg mener, man må godt replicere et kunstværk. Betyder det, at man kan lave et design (bord eller kåbe) og nu sælge den i så mange eksemplarer man vil, som kunst?

Hvor går grænsen - design / "kunst" og er der slet ikke noget i loven i forhold til masse salg

Jeg synes det må være en overvejelse, når der står "Kunden indlever unika som jeg forarbejder videre og NOGLE gange som unika (andre gange ikke) om det så er momsfrit salg. 

Jeg siger ikke dig imod Jesper, synes bare det ligner gråzone og, at det ville være ærgerligt at skulle af med moms som overraskelse. 

Jeg ville alt andet lig være mere tryg ved konkret vurdering af revisor og måske bindende svar fra skat ud fra det som står, men jeg kan godt være en tøsedreng - for rigtigt meget af det lyder også for mig som  kunst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 16:24

Cookie - John Hannover:

Kan den forklares i link. Jeg mener, man må godt replicere et kunstværk. Betyder det, at man kan lave et design (bord eller kåbe) og nu sælge den i så mange eksemplarer man vil, som kunst?

Hvor går grænsen - design / "kunst" og er der slet ikke noget i loven i forhold til masse salg

Nej der står ikke noget om "masse-salg", men man skal stadig holde sig for øje, at det er den kunstneriske ydelse der er fritaget og ikke selve produceringen af et design. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Nej der står ikke noget om "masse-salg", men man skal stadig holde sig for øje, at det er den kunstneriske ydelse der er fritaget og ikke selve produceringen af et design. 

så synes jeg måske det er lidt svært at se noget der gentages - produceres i mange ex som kunst faktisk, men som nævnt synes jeg det ud fra den svære problemstilling kan være klogt at få den konkret vurderet i bindende svar hvis en revisor lige vil formulere. Det koster godt nok (og man kan jo prøve at fomulere selv - men svært). Det er ikke sjov hvis skat siger, det var ikke kunst men i mange fald reepliceret kunsthåndværk som erhverv, så hit med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 12:41

Tak for jeres gode svar og ja det er speget område jeg er i og en af de få i landet der udfører dette håndværk.

Hvert et stykke arbejde jeg udfører er unikt, alt er håndført.

Som jeg forstår på jeres svar, så er mine egne uden moms ?

og der kan være tvivl om mit "kunsthåndværk" udført på andres værker er momsfrie ? 

P.t. arbejder jeg på en opgave for en kunde, med frestyle quiltning, prisen for det løber op i 4000,  fordi det er unikt quiltet og det er immervæk lidt moms penge det så drejer sig om.

Mit håndværk er mere og mere efterspurgt, så jeg tænker lidt at det er godt nok ærgerligt at betale en hulens masse moms, som jeg måske ikke skal. bogholderen er noget i tvivl på det område.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

beo:

Tak for jeres gode svar og ja det er speget område jeg er i og en af de få i landet der udfører dette håndværk.

Hvert et stykke arbejde jeg udfører er unikt, alt er håndført.

Som jeg forstår på jeres svar, så er mine egne uden moms ?

Det er umiddelbart min opfattelse, ja! Når dit arbejde består i at "lave" kunst, så er du fritaget.

beo:

og der kan være tvivl om mit "kunsthåndværk" udført på andres værker er momsfrie ? 

Hvis det du laver er at "lave" kunst, så er det fritaget efter samme regler. Det er ikke så afgørende hvem der ejer det du laver din kunst på.

beo:

P.t. arbejder jeg på en opgave for en kunde, med frestyle quiltning, prisen for det løber op i 4000,  fordi det er unikt quiltet og det er immervæk lidt moms penge det så drejer sig om.

Mit håndværk er mere og mere efterspurgt, så jeg tænker lidt at det er godt nok ærgerligt at betale en hulens masse moms, som jeg måske ikke skal. bogholderen er noget i tvivl på det område.

Jeg forstår fuldt ud din tvivl, for selve definitionen af hvornår man laver kunst og hvornår man ikke gør er ikke sort/hvid grænse. Det er ofte et spørgsmål om tolkning.

Som John foreslår tidligere er det måske en idé, at få en revisor til at hjælpe dig med et bindende svar så du i hvert fald kan sove trygt uden at skulle bekymre sig moms. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:41

Cookie - John Hannover:
Betyder det, at man kan lave et design (bord eller kåbe) og nu sælge den i så mange eksemplarer man vil, som kunst?

Nej -  jeg mener at man ved eksempelvis vægtæpper siiger 8 styks som max

Med udgangspunkt i toldtariffen koder er der jo præciseret hvad der er tale om kunstgenstande..... Her har jeg min tvivl om det konkrete kan indpasses i disse kasser.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:50

Whiskey:

Med udgangspunkt i toldtariffen koder er der jo præciseret hvad der er tale om kunstgenstande..... Her har jeg min tvivl om det konkrete kan indpasses i disse kasser.

Nu er jeg ikke ekspert i told-koderne, men eksempelvis udsmykning af bygningsværker er jo kategoriseret som kunst i momsloven og det kan vel ikke passes ind i told-koderne.

Så trådstarter kan velsagtens kreere kunst uden det er med i toldtariffen? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05

Jesper_nl:
eksempelvis udsmykning af bygningsværker

Ja - hvis det indgår i udsmykning som udsmykning af et bygningsværk - men som enkeltstående tæppe er jeg mere af den opfattelse at det vil blive betragtet som en kunstgenstand. Hvad der er en kunstgenstade er beskrevet i Juridiske vejledning. Der er spørgsmålet så om det falder ind under nedenstående beskrivelse:

"Tapisserier og vægtekstiler der hører under KN-kode 58 05 og 63 04 i den kombinerede nomenklatur i Toldtariffen, udført i hånden på grundlag af kunstnerens originale tegninger, såfremt der ikke findes mere end otte eksemplarer af hver." (fra DA 18.3.3)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)