Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.
Mener du, jeg skal betale skat af de 6600 med det samme uanset hvad?
Har altid fået at vide man kan trække udgifter fra indtægter. Hvis jeg nu har brugt 400 på en printer til firmaet, kan jeg naturligvis skrive den i regnskabet så jeg kun skal betale skat af 6200 af det oprindelige overskud på 6600 fra varesalget.
Lad os sige jeg i stedet for en printer bruger hele overskuddet på 6600 til at udvide varelageret fra 100 stk til 150 stk. Nu er der intet overskud i regnskabet. Så skal jeg vel først betale skat den dag jeg igen har solgt så mange varer der igen er et overskud i virksomheden?
I sidste ende vil jeg selvfølgelig stadig være tvunget til at betale skat af overskuddet i det øjeblik de 150 enheder er solgt. Så længe pengene stadig er "på hylderne" kan det vel ikke passe jeg skal betale skat af dem her og nu - eller hvad?
Det er rigtigt at du kan trække udgifter fra dine indtægter. Men hvis du bruger pengene på at købe varer hjem til dit lager som senere skal sælges, så kan du ikke gøre det. Hvis du har 10.000 kr på din bankbog, som et overskud, eller om du i dag bruger de 10.000 kr til at købe varer hjem til dit lager, er det samme. Du har stadig et overskud på 10.000 kr du skal betale skat af. Men hvis du feks køber pakkepapir, brevpapir eller hvad du nu har af udgifter i forbindelse med dit firma, så kan du trække det fra. Men altså ikke hvis du køber varer til dit lager. Om de 10.000 kr er på din bankbog eller om de ligger på dine hylder i form af feks tøj - det er lige meget. Jeg lavede selv den fejl i december måned, i mit første år, at jeg brugte mit overskud på at købe varer hjem, så jeg slap for at betale skat - men det kunne man ikke fandt jeg ud af. Så jeg måtte pænt betale skat alligevel.
Mht betaling af skat, så flyder dit firmaregnskab og fuldtidsjob sammen ved et enkeltmandsfirma. På din selvangivelse skriver du, at du regner med at have et overskud på 10.000 kr i år, eller hvad du nu regner med at have af overskud. SKAT trækker så lidt mere af din fuldtidsløn så du ikke få lige så meget udbetalt som du plejer hver måned. Så på den måde betaler du lidt i skat hver måned. Det er den måde det fungere på ved et enkeltmandsfirma. Når året så er gået, skal du regne ud om du har betalt det du skal betale.
Jeg kan godt forstå hvis du ikke forstår det, men det er ikke så indviklet som det lyder.