Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud = 60%?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,
Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået moms og skat korrekt, men håber der er en her som vil hjælpe lidt. Smile

Som jeg har forstået det burde processen forløbe nogenlunde sådan her:

Jeg køber varer i kina for 6000 kr og det koster 2000 i fragt. I alt 8000 kr.

Tolden pålægger 25% i moms og 5% told* på hele beløbet inkl. fragtomkostningerne. Mine udgifter for varerne er nu oppe på 10400 kr.

(*forskelligt efter varetype)

Jeg sælger varerne for 20000 kr. 

Umiddelbart har jeg så et overskud på 9600 kr. 
Nu skal der betales moms af de 20000, altså 5000 kr.
Da jeg allerede har betalt 2000 kroner i forbindelse med fortoldningen skylder jeg kun SKAT 3000 kr i moms.

Mit overskud ligger efter momsen er betalt på 6600. Jeg kan vælge at bruge pengene til at udvide mit varesortiment med flere produkter og dermed slippe for at betale skat indtil videre da der ikke er et overskud - ELLER jeg kan hæve pengene til min personlige konto og betale a-skat (~40%) af beløbet. 

Efter 40% skat af indtægten: 6600 * 0.6 = 3960,- udbetalt 

Jeg har altså 3960 kroner tilbage af det oprindelige overskud på 9600 - altså ca. 41% af det oprindelige overskud. Beer
Jeg regner momsen med som en skat, fordi det lige meget hvordan jeg vender og drejer det ender med at blive en slags udgift der gør produktet dyrere og dermed nedsætter det potentielle overskud.
Kan det virkeligt passe skattefar tager så hårdt fat, eller overser jeg ét eller andet? 

Venlig hilsen,
Christian

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 21:44

Hvis du feks har 6.600 kr i overskud når året et gået, skal du betale skat af dem. Hvis du i stedet vælger at købe varer hjem til lageret for de 6.600 kr, skal du stadig betale skat af de 6.600 kr. Om pengene står på din konto eller ligger på dine hylder i form af varer, er lige gyldigt. Du har stadig et overskud på 6.600 kr der skal betales skat af.  Jeg ved dette gælder for enkeltmandsvirksomhed. Hvad du har af firma, ved jeg ikke.

Resten af dine spørgsmål, må andre svare på.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 21:45

Du har overset noget - for ikke at sige meget.. Kontakt en revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47

hvis du er momsregistret så koster importen ikke noget momsmæssigt. Du skal bogføre og angive importmoms men den er lige stor under salgs som købsmoms, forudsat det er til momspligtig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

du køber varen for 8000 og sælger for 20.000 - og her skal du altid kun tænke tal uden moms. Den der betaler momsen er din kunde hvis det er en privatkunde og ikke dig - men ja man bliver jo dyrere som momsregistreret mod private. Til gengæld sparer du jo så også moms af importen og andre køb

Moms er ikke del af resultatet men lever sit helt eget liv. Hvis de 20.000 er med moms, så er det 16.000 ex moms og dermed har du 16.000 minus 8000 i overskud. Det skal du, når dit fradrag er brugt op - og du holder dig under topskat, betale ca 43-44% af - resten er dine

Du lyder ny som iværksætter - over dette LINK  og / eller, overvej en extern online bogholder der kan støtte op i starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Nov 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:26

Tak for svarene Smile 

mrjjensen:

Du har overset noget - for ikke at sige meget.. Kontakt en revisor.

Jeg har desværre ikke råd til at smide 500 kr/t efter en revisor da det er en hobbyvirksomhed jeg vil drive af lyst samtidig med jeg har faste indtægter fra andet arbejde. 

Men det skulle vel heller ikke være helt umuligt at sætte sig ind i bogføring med lidt øvelse og en smule hjælp.

KS71:

Hvis du feks har 6.600 kr i overskud når året et gået, skal du betale skat af dem. Hvis du i stedet vælger at købe varer hjem til lageret for de 6.600 kr, skal du stadig betale skat af de 6.600 kr. Om pengene står på din konto eller ligger på dine hylder i form af varer, er lige gyldigt. Du har stadig et overskud på 6.600 kr der skal betales skat af.  Jeg ved dette gælder for enkeltmandsvirksomhed. Hvad du har af firma, ved jeg ikke.

Resten af dine spørgsmål, må andre svare på.

- Kim -

Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.
Mener du, jeg skal betale skat af de 6600 med det samme uanset hvad?
Har altid fået at vide man kan trække udgifter fra indtægter. Hvis jeg nu har brugt 400 på en printer til firmaet, kan jeg naturligvis skrive den i regnskabet så jeg kun skal betale skat af 6200 af det oprindelige overskud på 6600 fra varesalget.

Lad os sige jeg i stedet for en printer bruger hele overskuddet på 6600 til at udvide varelageret fra 100 stk til 150 stk. Nu er der intet overskud i regnskabet. Så skal jeg vel først betale skat den dag jeg igen har solgt så mange varer der igen er et overskud i virksomheden? 

I sidste ende vil jeg selvfølgelig stadig være tvunget til at betale skat af overskuddet i det øjeblik de 150 enheder er solgt. Så længe pengene stadig er "på hylderne" kan det vel ikke passe jeg skal betale skat af dem her og nu - eller hvad?

Cookie - John Hannover:

hvis du er momsregistret så koster importen ikke noget momsmæssigt. Du skal bogføre og angive importmoms men den er lige stor under salgs som købsmoms, forudsat det er til momspligtig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

du køber varen for 8000 og sælger for 20.000 - og her skal du altid kun tænke tal uden moms. Den der betaler momsen er din kunde hvis det er en privatkunde og ikke dig - men ja man bliver jo dyrere som momsregistreret mod private. Til gengæld sparer du jo så også moms af importen og andre køb

Moms er ikke del af resultatet men lever sit helt eget liv. Hvis de 20.000 er med moms, så er det 16.000 ex moms og dermed har du 16.000 minus 8000 i overskud. Det skal du, når dit fradrag er brugt op - og du holder dig under topskat, betale ca 43-44% af - resten er dine

Du lyder ny som iværksætter - over dette LINK  og / eller, overvej en extern online bogholder der kan støtte op i starten

vh John Hannover

Tak for forklaringen.
Uanset hvordan jeg ser på fænomenet moms er det noget der gør mit produkt dyrere og dermed sværere at sælge med høj profit end hvis der ikke havde været den ekstraomkostning. 
Men moms er nok noget man bare må lære at leve med, så det hjælper nok ikke at tude mere over det. Geeked

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31

lige om printeren - så vær klar på at hvis den står i hjemmet og også bruges i privat - så må du kun trække moms fra i forhold til firmabrugs % - en af de ting skat checker når de laver kontrol

Udgifter trækkes fra indtægter men VARER er ikke en udgift, det er bytte fra penge til værdi i varer og ikke en udgift

Du skriver hobby hele tiden, og hvis det er hvad det er - og indtjening ikke er mål som sådan, så er der ikke fradrag for underskud.

Endeligt ja til at for en privat køber bliver varen dyrer med momsen af fortjenesten. For alle momsregistrerede har den ingen betydning

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 12:34

z92:

Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.
Mener du, jeg skal betale skat af de 6600 med det samme uanset hvad?
Har altid fået at vide man kan trække udgifter fra indtægter. Hvis jeg nu har brugt 400 på en printer til firmaet, kan jeg naturligvis skrive den i regnskabet så jeg kun skal betale skat af 6200 af det oprindelige overskud på 6600 fra varesalget.

Lad os sige jeg i stedet for en printer bruger hele overskuddet på 6600 til at udvide varelageret fra 100 stk til 150 stk. Nu er der intet overskud i regnskabet. Så skal jeg vel først betale skat den dag jeg igen har solgt så mange varer der igen er et overskud i virksomheden? 

I sidste ende vil jeg selvfølgelig stadig være tvunget til at betale skat af overskuddet i det øjeblik de 150 enheder er solgt. Så længe pengene stadig er "på hylderne" kan det vel ikke passe jeg skal betale skat af dem her og nu - eller hvad?

Det er rigtigt at du kan trække udgifter fra dine indtægter. Men hvis du bruger pengene på at købe varer hjem til dit lager som senere skal sælges, så kan du ikke gøre det. Hvis du har 10.000 kr på din bankbog, som et overskud, eller om du i dag bruger de 10.000 kr til at købe varer hjem til dit lager, er det samme. Du har stadig et overskud på 10.000 kr du skal betale skat af. Men hvis du feks køber pakkepapir, brevpapir eller hvad du nu har af udgifter i forbindelse med dit firma, så kan du trække det fra. Men altså ikke hvis du køber varer til dit lager. Om de 10.000 kr er på din bankbog eller om de ligger på dine hylder i form af feks tøj - det er lige meget. Jeg lavede selv den fejl i december måned, i mit første år, at jeg brugte mit overskud på at købe varer hjem, så jeg slap for at betale skat - men det kunne man ikke fandt jeg ud af. Så jeg måtte pænt betale skat alligevel.

Mht betaling af skat, så flyder dit firmaregnskab og fuldtidsjob sammen ved et enkeltmandsfirma. På din selvangivelse skriver du, at du regner med at have et overskud på 10.000 kr i år, eller hvad du nu regner med at have af overskud. SKAT trækker så lidt mere af din fuldtidsløn så du ikke få lige så meget udbetalt som du plejer hver måned. Så på den måde betaler du lidt i skat hver måned. Det er den måde det fungere på ved et enkeltmandsfirma. Når året så er gået, skal du regne ud om du har betalt det du skal betale.

Jeg kan godt forstå hvis du ikke forstår det, men det er ikke så indviklet som det lyder.

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

z92:

Jo - varer har den værdi varer har og man kan ikke udskyde skat ved at købe varelager - det må du bare acceptere. Jeg gentager - få en bogholder for det at DU mener noget er mærkeligt, øger risiko for, at du laver fejl.

Varelager skal tælles op til regnskabet senest og dets værdi må IKKE være en udgift - Varelager kan ikke udskyde skat. Det er ligemeget om du har dit overskud i penge i banken, sat i aktier, købt guld for, eller sat i varer Stick out tongue

Alt det med varelager langt mere uddybet i denne E-bog i link

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)