Dato: 5/22/2006 2:49:49 PM Forfatter: Michael Mortensen Men så snart vi går ind i de mere komplekse/snørklede udnyttelser, så er historien straks en anden. Her er det nemlig en gigantisk fordel for angriberen, at han personligt kan kigge koden igennem og finde fejl i filtrering eller lignende. F.eks. er det ofte muligt at indsætte scripkode inde i andre tags. Dette er ikke umiddelbart så nemt at opdage, hvis du ikke har kildekoden til rådighed. Det kan i den sammenhæng undre, at Windows gennem tiderne har haft så mange sikkerhedshuller, og at det stadig ikke kan køre mange minutter på nettet, hvis der ikke er firewall, spyware- og virusbeskyttelse. Ja, det har ikke noget med CMS at gøre, men er måske relevant i debatten ang. åbne kildekoder. Dato: 5/22/2006 2:49:49 PM Forfatter: Michael Mortensen Du bad om en reference på noget sårbart open source software og det skal du da så få - Et klassisk eksempel vil altid være phpBB. Det bliver brugt af flere tusinde mennesker verden over, er open source, gratis og har over 70 sikkerhedshuller på samvittigheden .. og der kommer ofte nye! Mvh. Michael Mortensen Ja, phpBB var ikke sikker før sidste version fra i år 2.19, men der er gjort meget, og mange systemer er kørende. Sikkert også nogle, der ikke er opdaterede. Jeg har selv fået et phpBB forum hacket, men det var også mange versioner gammelt, så det var min egen skyld :). Ja, nu så jeg lige, at der er kommet en version 2.0.20 så... Henning Buddig |
Hej Morten,
Hvis jeg skulle købe et CMS - så ville jeg undersøge:
Kommercielle:
Som efter min mening er de to bedst kvalificerede "kommercielle" CMS''er i Danmark.
Open Source/lignende:
Som efter min mening er de mest interessante open source CMS''er - begge med dansk oprindelse.
Mvh
Jakob
(Disclaimer: Jeg har for mange år siden selv arbejdet for Synkron).