Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hurtig hjælp søges! - Privatliv og arbejde - Hvordan fungerer det?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, mit navn er Martin, og jeg er 16 år gammel. Lige for tiden er jeg i gang med en skoleopgave. Jeg har valgt at skrive om uddannelsen "Web-integrator". Hvis nogle erfarene web-integratorer eller lignende findes på dette forum, vil I så ikke godt være søde at skrive lidt om, hvordan en typisk hverdag kunne foregå. En vigtig ting; stres. Hvordan takler I det? Kan det være svært at have familie, samtidig med at være fx iværksætter, web-integrator o.lign.

Jeg sider netop nu og skriver på min opgave. Så hurtig hjælp ville være ekstra rart. Wink 

OBS: Jeg har lige et ekstra spørgsmål. Har I nogle idéer om, hvordan mulighederne er for at selvstændig i dagens Danmark er, og i så fald får man hjælp fra det offentlige? 

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske kort:  Det er vigtigt at have for øje at balancere familie/fritid med arbejdet. Hvis man kun koncentrerer sig om sit arbejde på bekostning af familien så giver det typisk bagslag. I værste tilfælde en skilsmisse, men ellers bare at man "lige pludselig" er gået glip af sine børns opvækst fordi man ville tjene penge så familien kunne få det godt. Så tanken er god nok, men familien vil typisk hellere have man er tilstede end pengene. Jeg hørte om en håndværker der knoklede som en vanvittig for at kunne trække sig tilbage som 40-årig. Han trak sig tilbage nogle år tidligere end det, men desværre pga sygdom. Han havde brændt sig selv ud, og hans hænder rystede, hans krop var nedbrudt. Han blev aldrig sig selv igen. Så prisen kan pludselig blive for høj - bare fordi man er selvstændig er man jo ikke usårlig (selvom det kan føles sådan nogle gange).

I gamle dage (12 år siden mener jeg) kunne man få iværksætterydelse i to år, den svarede til bistand. Derefter kunne man ikke få penge, men man kunne få et klippekort til rådgivning hos fx revisor og advokat. Det er også faldet væk, så nu er der "starthjælp" på nettet hvor man kan søge en masse info inde. I betragtning af at Danmark gerne vil have flere iværksættere så gør de det ikke nemmere. Så vidt jeg ved kan man i Tyskland stadig få rentefri iværksætterlån af staten. Det sætter nok gang i flere iværksættere end en hjemmeside.

Held og lykke med opgaven - og måske et liv som iværksætter? :)

Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil læse dit indlæg igennem ét par gange mere også tilføje noget af det til min opgave. Jge tænkte også på økonomi. Jeg går udfra, at i nogle virksomheder får man fast løn, men der findes også iværksættere, som der får løn efter, hvor mange opgaver de har haft o.lign., kan det passe? I så fald kunne jeg også godt bruge lidt viden omkring det emne, da økonomi også medvirker i min indholdsfortegnelse.

Tak for dit svar, Jesper.

Til alle jer andre - som nok ikke er stået op endnu, eller er på arbejde - post gerne jeres svar, når I engang får tid.Smile

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ikke flere der har lyst til at svare? 

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Joda - det er dejligt, når nogle skolesøgende interesserer sig for vores gale iværksætterverden - det bør belønnes med et svar.

Personligt gider jeg ikke være stresset. Hvis jeg "arbejder over" op til en deadline sørger jeg for at "afspadsere" senere. Jeg arbejder i reglen ikke mellem kl. 17 og 21. Og jeg tilstræber generelt at have en 4 dages arbejdsuge - den 5. dag var egentlig dedikeret til min semiprofessionelle hobby, musik, men er de sidste par år reelt gået med at bygge vore hus om efter en omfattende stormskade.

Jeg holder min kone orienteret om, hvad der går godt og skidt i virksomheden - uden at trætte hende med detaljerne. På den måde ved hun, om det er tabu at kigge på pelse for tiden - og om der er udsigt til bedre mad end havregrød indenfor det næste års tid.

Der findes forskellige offentlige ordnigner til hjælp for iværksættere, men så vidt jeg ved ingen direkte økonomisk støtte. Overblikket er på www.virk.dk.

Man kan i nogle tilfælde være heldig at starte sin virksomhed op som "selvstændig bibeskæftigelse" og opretholde supplerende dagpenge i en periode. Det er dog ret administrativt tungt, og hvis man har en idé, der kan bære, vil jeg foreslå en kassekredit i banken i stedet. Så kan man holde fokus på sin virksomheds aktiviteter.

Held og lykke med opgaven.

 mvh Hans

 

Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar. Det er helt sikkert noget, som jeg kan bruge.

Men jeg savner stadig ét svar omkring økonomi. Er der fast månedslån? Får man løn efter, hvor meget man sælger osv.

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lønforhold er jo lige så forskellige som iværksætterne selv. Du kan have en aftale med et firma om at de fast hyrer dig x-antal timer om måneden, eller du kan blive kaldt ind på timebasis. Eller få en fast pris for en opgave og så må du selv styre timerne. Hvad iværksætteren skal være opmærksom på er at hans/hendes pris skal reflektere at firmaet slipper for feriepenge, sygepenge og kan fyre en fra dag til dag. Ikke mere opgave, ikke mere indtjening. Dvs. man sætter lønnen efter at man ikke ved hvad man tjener i morgen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, hvis man er selvstændig, får man ikke løn, men man kan trække overskud ud af sit firma.

Mange finder det mest praktisk at overføre et bestemt beløb hver måned, mens andre trækker det ud, de har brug for.
Det er vist lidt af en smagssag, hvad der fungerer bedst. Hvis man godt kan lide at blive belønnet for en ekstra indsats, og derfor vil købe en ny fladskærm efter en bragende god måned, kan man trække lidt ekstra ud til privat.

Hvis man konstruerer et selskab, vil selskabet ofte give ejeren løn som direktør. Samtidig kan ejeren jo trække noget af overskudet ud, hvis der er brug for og plads til det.

Mine ansatte får begge fast løn.
Når min sælger er kommet godt i gang er det mit ønske, at hun skal på en bonusordning, men det forhandler vi først i løbet af foråret.
Min journalist får fast løn.
Jeg selv hæver et fast beløb hver måned, og ind imellem lidt ekstra.

mvh Hans

Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg vil kigge nærmere på det, når jeg kommer hjem fra arbejde. Smile

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Timebasis; det betyder at aftale sig frem til en løn, eller er jeg helt galt på den?

Dansk web- og designbureau beliggende i Odense

Arctic Studios

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)