Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabsår og fradrag

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har en personligt ejet mindre virksomhed, der bliver aktiv her 1/8-2015. 

Selvom opstarten er i august, må jeg så godt sætte mit regnskabsår til at være fra 1. januar til 31. december? Så at første periode kun er 5 måneder? For mig virker det mest praktisk at regnskabsåret følger kalenderåret, så jeg ikke forvirrer mig selv mere end højst nødvendigt. 

Webshoppen bliver lanceret i februar 2016, og inden det skal jeg have købt et varelager. Jeg regner med at betale for varelageret i december 2015 (lad os sige 150.000 kr.). Må jeg godt trække de 150.000 kr i fradrag for 2015 nu det ikke er et selskab, og så ændre virksomheden til ApS til februar, da det er der omsætningen begynder? Jeg tænker at det vil være bedst med en virksomhedsomdannelse 1. februar, så virksomheden bliver et selskab før der kommer omsætning (her tænker jeg at det må være mest praktisk og lettest for revisoren, men ret mig endelig hvis jeg er forkert på den) :-)

Mvh Nanna

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25

NannaC:

Hej, 

Jeg har en personligt ejet mindre virksomhed, der bliver aktiv her 1/8-2015. 

1

Selvom opstarten er i august, må jeg så godt sætte mit regnskabsår til at være fra 1. januar til 31. december? Så at første periode kun er 5 måneder? For mig virker det mest praktisk at regnskabsåret følger kalenderåret, så jeg ikke forvirrer mig selv mere end højst nødvendigt. 

2

Webshoppen bliver lanceret i februar 2016, og inden det skal jeg have købt et varelager. Jeg regner med at betale for varelageret i december 2015 (lad os sige 150.000 kr.). Må jeg godt trække de 150.000 kr i fradrag for 2015 nu det ikke er et selskab, og så ændre virksomheden til ApS til februar, da det er der omsætningen begynder?

3

Jeg tænker at det vil være bedst med en virksomhedsomdannelse 1. februar, så virksomheden bliver et selskab før der kommer omsætning (her tænker jeg at det må være mest praktisk og lettest for revisoren, men ret mig endelig hvis jeg er forkert på den) :-)

Mvh Nanna 

1 - du vil helt automatisk ha regnskabår = kalenderår som udgangspunkt og derfor vil første afslut være 31/12-15
2 - Nej en typisk fejl - Varer giver ikke fradrag. Om du har varer eller kontanter  eller penge i banken - er helt samme sag - Der er først fradrag for varen når den er solgt og forlader lageret, hvilket jo så udløser en større indtægt.
Alt om fradrag, herunder det med hvorfor varer ikke giver fradrag er fuldt behandlet i e-bog om fradrag som link - den vil være god at skimme og bruge som opslagsværk

3 - du skal formentlig slet ikke starte som personlig virksomhed (hvis du vil så læs DETTE LINK hvis du ved du vil være selskab som DETTE LINK. Alene omdannelsen koste let op mod 10.000 kr i revisorerklæring og dertil kommer, at det jo slet ikke er sikkert der er beskattet overskud/optjent goodwill til en omdannelse til ApS - 

Du skal allerede nu ha fat i en revisor og beslutte om du skal være selskab eller personlig virksomhed som første huk, og så få råd om alt det andet så du kan planlægge ordentligt

venligst - og god vin med projektet    John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:31

Tak for svar! 

Jeg blev vildledt af: http://revisorpilot.dk/underskud-og-skat/

Hvor der direkte står: 
Eksempel: Jeg vil starte en webshop. Jeg stifter en enkeltmandsvirksomhed det første år og køber mange varer, så jeg har underskud. Det fratrækker jeg i den personlige indkomstskat. Næste år, hvor min webshop begynder at give overskud omdanner jeg skattefrit virksomheden til et kapitalselskab, og jeg kunne derved fradrage penge i min personlige indkomstskat, jeg ellers ikke havde haft mulighed for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36

NannaC:

Jeg blev vildledt af: http://revisorpilot.dk/underskud-og-skat/

Hvor der direkte står: 
Eksempel: Jeg vil starte en webshop. Jeg stifter en enkeltmandsvirksomhed det første år og køber mange varer, så jeg har underskud. Det fratrækker jeg i den personlige indkomstskat. Næste år, hvor min webshop begynder at give overskud omdanner jeg skattefrit virksomheden til et kapitalselskab, og jeg kunne derved fradrage penge i min personlige indkomstskat, jeg ellers ikke havde haft mulighed for.

ja det er godt bevis på, at revisor er helt ubeskyttet tittel og det er helt totalt vrøvl det som der står. Man får ikke underskud ved at købe varer.

Du flytter 100.000 kr fra banken til varelager i status-  de er slet ikke en udgift før de er solgt. For at få fradrag for en vare, skal den være solgt, og så er der jo da forhåbentlig et overskud på selve handlen. Dertil kommer at den- den gang nok lidt revisor-kamikaze-pilot agtige Halfdan -  helt misser omkostninger og betingelser ved at omdanne til kapitalselskab

Skidt beskrivelse han er ude i der desværre

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40

Også på juf.dk

"Netop som følge af muligheden for at fratrække et underskud i skat, er det ofte set, at et foretagende starter som et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed og senere omdannes til et ApS. På denne måde kan indledende underskud trækkes fra i skat, fx i forbindelse med indkøb af varelager eller dyrt udstyr, samtidigt med, at foretagenet – bliver det en succes – kan sikre sig mod den personlige og ubegrænsede hæftelse ved senere at blive omdannet til et ApS eller A/S."

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Jeg har så lige erfaret at ham Halfdan også er en del af JUF.DK ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52

NannaC:
Netop som følge af muligheden for at fratrække et underskud i skat, er det ofte set, at et foretagende starter som et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed og senere omdannes til et ApS. På denne måde kan indledende underskud trækkes fra i skat, fx i forbindelse med indkøb af varelager eller dyrt udstyr, samtidigt med, at foretagenet – bliver det en succes – kan sikre sig mod den personlige og ubegrænsede hæftelse ved senere at blive omdannet til et ApS eller A/S."

samme mand - og her er der så mere bund i lidt af det men jeg vil godt vove udtrykket VRØVL om det meste.

Hvis man har underskud i personlig virksomhed, så har man fradrag for det, i anden personlig indkomst. Det er bare ikke underskud at købe varer overhovedet de har helt præcis indkøbsværdien indtil de er solgt - om de er i bank eller varer gør intet ved resultatet.

Det er dog korrekt, at det er større fordel at have personlig virksomhed hvis man forventer regulært underskud = indtægter minus udgifter (varer er ikke udgift) - i startårene.

Før omdannelse til ApS så kommer på tale, så skal man jo ha værdier som er i form af overskud i virksomheden (ikke underskud) og evt goodwill (kunder o.l. ) som kan vurderes til en værdi af mindst 50.000 kr ved en lovpligt erklæring fra revisor som koster ca 10.000 som slag på tasken.

I øvrigt, for at kunne fradrage et underskud i personlig virksomhed, skal det være klart, at det har været drevet seriøst med overskud for øje.

Man kan godt ha personlig virksomhed, og have underskud i starten og dermed ha fradrag (men ikke for varelager) - og så hvis man siden ser stor succes, lave skattefri omdannelse hvis der er større latente skatter der vil udløses, men det er meget mere kompliceret, og forklaringen (og det er samme skribent som altså ikke er revisor men læser på uni til jura) om indkøb af varelager er meget skidt givet. Hvad udstyr angår, er det lidt på sporet, for hvis de koster under 12.300 og er anskaffet for at drive virksomheden, så går det ind som udgift - også i start år, og så kan det ved skattefri omdannelse - få FLYTTET skatten over i selskab (ikke fjernet men udskudt)

Man kan så sige, at hvis foretaget er blevet en succes, så er risiko ved personlig hæftelse måske lidt mindre - end den er når man bygger op og satser på underskud

brug en time på en godkendt/registreret revisor

vh John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)