Hejsa jeg er udannet tømrer og mig og min far har fået et tilbud af en i vores familie på et sommerhus som man dårligt kan sige nej til Det kræver en lille hånd og få til at i tip top men ikke noget mig og min far ikke kan klare Jeg har undersøgt lidt på nettet omkring det og kan se at vi nok ikke kan undgå at blive beskattet af salget efter følgende da vi får det til en rigtig god pris så fortjeneste vil være rimelig stor. Derfor tænkte jeg at starte en virksomhed som køber, renovere og sælger ejendomme igen da den vil kunne give en god start kapital. Jeg har siddet på forummet her inde og mange steder men har dog stadig nogle spørgsmål jeg gerne vil have svar på så jeg er helt sikker på tingene. Spørgsmål 1. ved køb af huse, lejligheder, sommerhuse osv. er der ikke moms på men min omsætning ved salg vil nok over stige 50.000kr på et år men det er ikke et momspligtig salg så jeg behøver vel ikke moms registrer mig ? Spørgsmål 2. Hvis jeg opretter et Holding og trækker mit overskud ud fra mit datterselvskab kan jeg så føre dem tilbage til datter selvskabet i tilfælde af manglende kapital uden nogle problemer ? spørgsmål 3. Nogle der kan give et link til reglerne for salg af ejendomme til private som virksomhed? har læst noget om at man hæfter for alt der er bygget 10 år fra salgsdato? Synes jeg havde et spørgsmål mere men kan ikke huske det så det kan være det kommer senre håber nogle der kan give mig nogle hjælpende svar eller en retning go aften :D |
NicoØe:Spørgsmål 1.
ved køb af huse, lejligheder, sommerhuse osv. er der ikke moms på men min omsætning ved salg vil nok over stige 50.000kr på et år men det er ikke et momspligtig salg så jeg behøver vel ikke moms registrer mig ?
Det er ikke så lige til at svare på. Da det afhænger af de konkrete omstændigheder.
Som udgangspunkt er levering af fast ejendom fritaget fra moms efter momslovens § 13, stk. 1, nummer 9. Dog iflg. litra A af samme paragraf ikke hvis bygningen er ny.
Normalvis er en bygning ny i indtil imellem 2-5 år efter første ibrugtagningdato, og derudover kan "ældre" fast ejendom ændre karakter til ny bygning hvis der er udført væsentlig til-/ombygningsarbejde, og en vurdering af om der er sket væsentlig til-/ombygningsarbejde gøres ud fra en "25/50%" regel i momsbekendtgørelsen § 55.
Reglen går primært på at hvis værdien af eget arbejde, indkøbte materialer og indkøbt fremmed arbejde samlet overstiger 25 % af den offentlige ejendomsvurdering så er der tale om væsentligt til-/ombygningsarbejde. Og måske derfor momspligt af salget.
Så jeg vil råde dig til at tage en revisor med ind over, da det jo for dig er ret vigtigt for dig (går jeg ud fra) på forhånd at vide om du skal betale moms ved et salg eller ej!
NicoØe:Spørgsmål 2.
Hvis jeg opretter et Holding og trækker mit overskud ud fra mit datterselvskab kan jeg så føre dem tilbage til datter selvskabet i tilfælde af manglende kapital uden nogle problemer ?
Jeg ser umiddelbart 2 muligheder, som (efter min mening) ikke skaber problemer. Enten det der kaldes koncerntilskud eller via mellemregning.
Koncerntilskud kan gives skattefrit (dvs. intet skattefradrag i holding, men heller ikke skattemæssig indkomst i datter), men det fordrer dog umiddelbart at holdingselskabet ejer datterselskabet 100 %. Hvis der ikke ejes 100 %, kan der opstå en problematik omkring "formueforskydning" mellem dit holding og en anden kapitalejer.
Mellemregning kan også anvendes. Der skal der dog ske renteberegning parterne imellem.
NicoØe:spørgsmål 3.
Nogle der kan give et link til reglerne for salg af ejendomme til private som virksomhed? har læst noget om at man hæfter for alt der er bygget 10 år fra salgsdato?
Den håber jeg anden kan svare på, for det område kender jeg intet til.