1
I et APS skal man jo betale virksomhedsskat af de penge som firmaet tjener (dvs. det jeg ikke udbetaler til mig selv).
2
I det tilfælde at man rammer topskatten, kan det være en fordel at udbetale maks løn + udbytte til sig selv (ca. 600k).
3
Spørgsmålet er nu; Det jeg sparer i topskatten er det ikke bare det som selvskabsskatten tager? Desuden er der jo højere omkostninger forbundet ved at have et APS (revisionshjælp).
4
Så hvis man antager at det er et selvskab som man ikke skal eller kan sælge og der kun drives konsulentforretning hvor den ene person som ejer selvskabet kun sælger sine timer. Er der så nogen økonmisk fordel ved at have et APS?
Hilsen dotnetkonsulenten
1
Ja selskabsskat af overskud (og dermed af det du ikke hæver som løn)
2
ja først løn op til topskag og så udbytte op til lave udbytte procent http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html
3
Nah - det som der er betalt selskabskat af kan komme ud som udbytte med lav% og eller som aktieindkomst ved lukning - igen op til lave grænse, men jo du kan jo godt risikere at måtte ende med både selskabskat og udbytte til den høje procent og så er det som topskat
Du kan bruge virksomhedsskatteordeningen - kræver revisor for de fleste, men der betaler du kun personlig skat af det du hæver (igen op til topskat, dog uden udbytte) og resten betaler du hvad der svarer til selskabskat af. Hæver du så de penge senere år, så modregnes den betalte selskabsskat i den personlige skat. Det er jo kun fordel, hvis indtægt svinger. Hvis du altid tjener nok til topskat, så vil du jo ende med også at få topskat af det opsparede overskud, men svinger indtægten, så er det super at kunne fordele den
Jeg synes det lyder som personlig virksomhed under VSO er godt for dig - du slipper arbejdsskadeforsikring og offentlighed omkring regnskaber, men ellers er der ikke den store forskel. FORSKEL PERSONLIG VIRK OG SELSKAB og evt min E-bog om personlig virksomhed inkl gennemgang af VSO -men ved du i forvejen alt om personlig virksomhed, så kan den være overkill (som dog er til at bære med 55kr inkl moms)
god vind med beslutningen John Hannover