Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til en medarbejder der skal køre kurer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har mulighed for at få 2 biler ind i et firma og køre Kurer - den ene står vi selv for og den anden har vi en ansat til.

Nu er mit spørgsmål så - bliver vedkommende ansat på en fast løn eller må man ansætte ham så han får løn efter de km han kører og i så fald hvad skal vi så oplyse han får pr. km før feriepenge og pension? og skal jeg være OBS på noget med diæt i så fald at han skal til udlandet med evt. en enkelt overnatning - og er retur inden for 24 timer.

Jeg håber I forstår mit spørgsmål og andre ting jeg skal være opmærksom på tager jeg gerne imod.

Kh. Rie

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

se nedenfor under Viborg Løn

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Rie.

Ring til os på mandag fra kl.8.30 på 87270100. Vi har alle relevante satser liggende for variabel aflønning og skattefrie godtgørelser...
mvh
Magne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du må i princip ansætte ham som du vil - fast løn eller km eller en kombination. Jeg ville nok vælge en kombination - også fordi jeg tror det er svært af finde nogen der vil ha job på ren provision/km pris. En fast garantiløn, da det jo er jer, der skal sørge for der er noget at køre, det kan han vel ikke ha stor indflydelse på. Den kunne hedde 15.000 og så en km sats som passede med at han i normal måned ville ramme mindst 22.000 og kunne højere hvis der var travlt, og lavere hvis ikke.

Ja du skal skrive enten fastløn og forventet ca arbejdstid, som kan være - varierende efter tilkald - og ja du skal altid give feriepenge, som enten gives via feriekort eller som del af løn ved at der er ferie med løn (typisk funktionær så jeg synes du skal indbetale til feriekort ordning). Pension er der ikke noget krav om ud over ATP hvis timetal er højt nok til det

Dataløn/bluegarden tager sig af alle de ting hvis du sender dem aftale og så bare en mail med hvad chaufføren skal ha udbetalt, så klarer de skat og feriepenge og overflytter til de konto du beder om. Du kan også bruge danløn for 15 kr per lønseddel, men her skal du selv udfylde beløb og ha sat feriepenge korrekt op for medarbejderen dag 1 - så kører det automatisk fremover og endeligt kan du bruge skats E.indkomst og Letløn gratis som indlogget.

Diæter kan du gi ham som skattefrie diæter efter satserne ved over 24 timer - eller han kan selv få dem som fradrag hvis ikke du betaler diæter - eller du kan betale hans udgifter efter regning ved ture ud over 24 timer http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html 

tillykke med at være kommet til det punkt, hvor I tilmed kan give beskæftigelse til andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 05:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Virkelig et brugbart svar John - 1000 tak

Efter jeg har skrevet dette indlæg - har jeg fundet ud af at manden også selv har CVR - så nu vil jeg høre om vi evt. skulle gøre noget andet - nemlig at han bare lejer en bil af os og så står han selv for div. udgifter på bilen og selv finder kørsel og se hvad han kan tjene.

Bare lige en tanke - så har jeg jo ikke noget med hans løn at gøre.

Kh. Rie

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han har eget firma, selv holder udgifter og selv skal finde kørsel hvorfor dæren skal han så igennem jeres firma for? Ja udover og ligge procenter hos jer, jeg kan ikke se sammenhængen. 

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske jeg ikke har skrevet det rigtigt

Han skal kun leje en bil af os - han har ikke selv en bil - og han skal så ikke have en stor udbetaling for at kunne starte med en bil - vi skal heller ikke have nogen procenter - ved at han selv har cvr - så hjælper vi ham bare med en bil og ikke noget andet.

kh. Rie

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

John - jeg har ikke glemt dette brugbare svar du tidligere har givet mig.

Nu har jeg bare brug for lidt mere hjælp.

En af mine kommende kollegaer fortæller mig at hun aflønner sine ansatte således her: Chaufføren får 40% af indtjeningen + feriepenge og så tænker jeg 52½ % af de 100% der er indtjent skal gå til den ansatte - hvad er der så tilbage til rep. af bil og mig - efter, div. forsikringer, vægtafgift, brændstof-forbrug, og moms 

Men det er hun sikker på at det er sådan man skal gøre det og det vil jeg lige høre om det kan være rigtigt?

Eller hvis man vil give en grundløn så er den over 18.000 siger hun - men er det kun hvis man har overenskomst?

Mine spørgsmål er ren og skær for at høre hvad der er lovligt ikke for at betale så mindst som muligt, bare til orientering hvis nogen skulle få den fornemmelse.

vh Rie

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uden overenskomst er der ingen grundløn/mindsteløn og man kan lønne via ren provision eller hvad man vil. Man skal jo ikke forvente, at hvis ens samlede løn er under de 18.000 - så holder forholdet, for det gør det næppe. Man skal vel ofte ha noget over 20.000 ud af det brutto fuld tid, for at det kan forventes at give stabilt arbejdsforhold

Du må godt gi en chauffør % = provision - og ja du skal lægge 12,5% feriepenge + 1% feriegodtgørelse ca til + APT osv. Hvordan du beregner det og hvad I kan blive enige om, hvis det er uden overenskomst, det er op til jer, men som jeg kan godt se en løsning i en garantiløn på 18.000 og så en udregning der viser, at i en normal måned rammer hun f.eks 23.000 kr - mens hun i dårlige måneder kan ende på garantilønnen og i gode måneder kan komme på på 30.000 eller mere

Det er et kompromis mellem din sikkerhed for ikke at skulle betale uden indtægt, og så chaufførens sikkerhed for at kunne forsørge sig selv og lidt familie, også i dårlige måneder - det er jo dig der skaffer arbejdet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Apr 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen af jer som evt kender til en "kureroverenskomst"?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)