Jeg har en enkeltmandsvirksomhed der er frivilligt momsregistreret fordi der omsættes for under 50.000 DKK om året. Min virksomhed driver websider der har affiliate og Adsense. Ved Adsense er det jo Google der afholder moms, hvorfor jeg derfor her ikke får nogen salgsmoms. Det betyder at jeg i praksis stort set ikke har nogen salgsmoms i min virksomhed. På den anden side har jeg jo udgifter til websider, domæner m.m. hvor jeg betaler købsmoms. Når jeg trækker købsmoms fra salgsmoms, bliver det jo så negativt. Og det er så her mit spørgsmål kommer ind. Er det okay at virksomheden har negativ moms konstant (kommer formentlig til at vare flere år) eller skal man angive 0 kroner i moms. Hvordan forholder Skat sig til en sådan situation? |
forudsat du har din omsætning som momspligtig så må du har købsmoms og negativ moms. Jeg er med på at google har moms mod deres kunder og du fakturerer jo ikke med moms til google som vel er EU men du skal så opgive salget månedligt som momsfrit salg i systemet “EU salg uden moms” under tast-selv-service på ggogles momsnummer når du er momsregistreret.
Værdien af det samlede salg i perioden skal du desuden oplyse i momsangivelsens rubrik B – ydelser ved din momsangivelse. Det koster ikke noget men giver jo skat indblik i, at du har den omsætning uden moms
Købsmoms kan dermed være negativ så længe den er til din momspligtige aktivitet - f.eks. kan du ikke fradrag moms for andele du bruger privat af printer/computer osv men elles kan den være minus
vh John Hannover