forudsat 120 dages reglen er skrevet ind i kontrakten og der er gået 120 dag, så vil jeg bestemt mene den kan anvendes - men den skal stå i den specifikke kontrakt
Jeg går ud fra trådstarter får den kompensation der kan gives via det offentlige
Ellers synes jeg der er lidt for mange absolutte meninger i tråden - at enten er den ene eller den anden urimelig
Der er jo muligheden, at begge parter her er rimelige nok ud fra hver deres forudsætning
Arbejdsgiver ud fra, at reglen er klar, man skal arbejde under en opsigelsesperiode og medabejder kan jo så være brudt ned, hvad ved vi.
Der er heller ikke en gylden regel, fritstil eller ikke. Nogle steder og i nogle situationer, fritstilles per automatik, andre steder ikke.
Det er ofte afgørende, ved den type opsigelse, at der skabes en god dialog. En forståelse af hvofor og fuld accept af, at der tages fri til jobsøgning (lovkrav) og at der kan kontraopsiges og ved nyt job til med skal fyldes op lønmæssigt i resten af opsigelsesperioden, hvis det nye jo tages til lavere løn.
Både den fyrede og de nærmeste der arbejder sammen med den fyrede bør i høj grad involveres og det er bestemt muligt, at skabe forhold, hvor det er langt bedst for begge - også i forhold til jobsøgning, at der forsættes med arbejde, og i princip slet ikke tales officielt om fyring, hvis medabejderen er ude og søge nyt.
Der er også situationer hvor ting bliver bedre, og der kan genansættes.
Omvendt skal man fritstille, hivs fyring sker i vrede, det tjener nomrlat alle bedst