Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyret to gange?

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jack:

Fru Hartmann:

Leno:

Jeg har snakket med en jurist i min fagforening og han synes at jeg skal igen fyre ham syge som gider ikke møde på arbejde. Han vil gerne have sin løn i 6 mdr. i opsigelsesperioden men han vil ikke komme på arbejde. Han er sur!

Du har fyret manden, han er sygemeldt - lad ham være i fred og betal hvad han har ret til. Sådan fungerer det alle steder. Og naturligvis er han sur. Tror du selv det er sjovt at få sparket?

Helt ærligt Fru Hartmann.. det lyder som du syntes det er helt iorden medarbejderen pjækker fra sit arbejde med løn betalt fra arbejdsgiveren ?

Jeg syntes det er usmageligt og det er sådanne sager som gør livet svært og surt at være  selvstændig..

Der kan være mange årsager til medarbejderen er blevet fyret, måske er virksomheden nød til at fyre for ikke selv at gå ned.. men den holdning tror jeg du er i det forkerte forum

Nej jeg mener ikke det er i orden at folk pjækker, hverken mens de er ansat, eller når de er fyret. Men af bitter erfaring ved jeg hvor belastende det er at blive fyret, og at det nemt kan føre til sygemelding pga. stress mm.

Ja det er surt for arbejdsgiveren, men sådan er reglerne nu engang. Og når man vælger at fyre en medarbejder som har været ansat så længe, at der er 6 mdr. opsigelse, så kender man også konsekvenserne og udgifterne som selvstændig.

At fritstille folk i den situation tjener både arbejdstager og arbejdsgiver bedre.

Og så er der jo lige den lille, men ikke ubetydelige detalje, at arbejdsgiver kan få refunderet løn under sygdom! Men det er der ingen der nævner med ét ord.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:37

Fru Hartmann

Af bitter erfaring fra mine mange år som rådgiver kan jeg også notere at flere oplever alvorlige konsekvenser som følge af at medarbejdere føler sig "syge" som følge af opsigelse. Sygemeldinger kan være begrundet, men at melde sig syg i månedsvis vil kun i sjældne tilfælde skyldes alvorlig sygdom. Du har som medarbejder ingen ret til betalt løn i op til 6 mdr uden modydelse. Lovgivningen på området er gjort for at beskytte parterne og ikke for at give medarbejdere en "bonus" for den tid de har været ansat forinden opsigelse.

Arbejdsgiver kan få en del erstattet, men er det 100% af lønnen?

Er det i samfundets interesse at være med til at finansiere lønnen til disse "syge" medarbejdere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

forudsat 120 dages reglen er skrevet ind i kontrakten og der er gået 120 dag, så vil jeg bestemt mene den kan anvendes - men den skal stå i den specifikke kontrakt

Jeg går ud fra trådstarter får den kompensation der kan gives via det offentlige

Ellers synes jeg der er lidt for mange absolutte meninger i tråden - at enten er den ene eller den anden urimelig

Der er jo muligheden, at begge parter her er rimelige nok ud fra hver deres forudsætning

Arbejdsgiver ud fra, at reglen er klar, man skal arbejde under en opsigelsesperiode og medabejder kan jo så være brudt ned, hvad ved vi.

Der er heller ikke en gylden regel, fritstil eller ikke. Nogle steder og i nogle situationer, fritstilles per automatik, andre steder ikke.

Det er ofte afgørende, ved den type opsigelse, at der  skabes en god dialog. En forståelse af hvofor og fuld accept af, at der tages fri til jobsøgning (lovkrav) og at der kan kontraopsiges og ved nyt job til med skal fyldes op lønmæssigt i resten af opsigelsesperioden, hvis det nye jo tages til lavere løn.

Både den fyrede og de nærmeste der arbejder sammen med den fyrede bør i høj grad involveres og det er bestemt muligt, at skabe forhold, hvor det er langt bedst for begge - også i forhold til jobsøgning, at der forsættes med arbejde, og i princip slet ikke tales officielt om fyring, hvis medabejderen er ude og søge nyt.

Der er også situationer hvor ting bliver bedre, og der kan genansættes.

Omvendt skal man fritstille, hivs fyring sker i vrede, det tjener nomrlat alle bedst

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:42

Hvad er konsekvenserne ved at en opsigelse jf 120 dages regelen underkendes i dette tilfælde?

Foreligger der nogen vejledning omkring disse dobbelt opsigelser. Har ikke fundet nogen.

Er der en retspraksis omkring disse dobbeltopsigelser, eller på hvilket grundlag er der konkluderet i denne tråd?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kan ikke lige henvise til lovpraksis - det siger sig selv, at man først og fremmest skal sikre sig, at de 120 dage er aftalt i kontrakten og gået - så den ikke underkendes

Ellers gennemgået her f.eks. 

https://www.ase.dk/presse/nyhedsarkiv/2012/8/kan-jeg-blive-fyret,-hvis-jeg-bliver-syg

CITAT:

Undtagelser
Der er nogle undtagelser, hvor du godt kan blive opsagt på grund af sygdom.

• I funktionærloven er der en regel, der normalt henvises til som "120 dages reglen". Hvis det fremgår i din ansættelseskontrakt, at denne regel er aftalt, kan din arbejdsgiver opsige dig, hvis du inden for en periode på 12 måneder har haft 120 dages sygdom, hvor du har modtaget løn.

citat slut

og fra ret og råd

Funktionærloven indeholder en bestemmelse om forkortet varsel - en måned - i tilfælde af længerevarende sygdom, den såkaldte 120 dages regel. Hvis I har indgået en skriftlig aftale om at lade 120-dages reglen gælde, kan du opsige funktionæren med 1 måneds varsel til udløbet af en måned, hvis funktionæren har modtaget løn under sygdom i 120 dage i alt indenfor de seneste 12 måneder. Du skal da afgive opsigelsen i umiddelbar tilknytning til udløbet af de 120 dage, og mens funktionæren stadig er syg. 

Jeg har selv set det i praksis - men jeg vil da råde til at høre en jurist (hvad trådstarter vel har gjort - godt nok en jurisk fra hans fagforening)- Jeg mener absolut man kan bruge 120 dages reglen når den er indskrevet og overskredet - uanset hvad - så er det der 1 mdr varsel osv. Det kan sagtens blive dobbelt, hvor man afskeder grundet manglende arbejde (må man gerne under sygdom) og så en sygdom der tager meget længere end ventet

Det skal jo også måles mod at trådstarter mener at spare 45.000 kr som jo er penge - men så er der også råd til lige at få bekræftet af HR jurist

vh John H

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:40

Har også læst de henvisninger, men da jeg ikke selv har erfaring ville jeg bare høre om andre havde henvisninger. Feks hvad sker der med opsigelse 1 når opsigelse 2 afleveres, og har det nogen konsekvenser ved opsigelse 1 såfremt nr 2 afvises.

Det her er område der hurtigt kan komme til at koste dyrt, så helt enig i at dette bør cleares med en advokat.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)