Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruger i linux og anden open source software

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

jeg syntes det kunne være interessant at høre jeres mening om linux og anden open source software, og ikke mindst om det er noget i bruger?
Det er jo umiddelbart noget som et eller andet sted kan spare en iværksætter for en del udgifter ifm. licenser og måske også support.

Jeg må indrømme at jeg flere gange selv har været ved at hoppe på vognen med linux, men har så liiige manglet ét stykke software som kun kunne køre på windows.

Men lad høre hvad alle i kloge folk vælger at bruge til at drive forretningen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:09

Til kontorarbejdet hænger jeg fast i MS Windows - jeg er for doven til at skulle vende mig til noget andet for ikke at snakke om at udskifte al min eksisterende software :)

Men, når det kommer til servere og andre specifikke opgaver er jeg i princippet åben for alle systemer. Vi har således anvendt både Linux og MS Windows.

WordPress er et eksempel på et stykke software jeg er virkelig glad for, og som giver langt mere mening at køre på en Linux maskine. Det kan i princippet godt køre på en Windows maskine (med PHP og MySQL) men der er bare mange af de fedeste funktioner som ikke virker fordi de er Linux eller Apache specifikke.

Til MEGET store websites har jeg haft rigtig god erfaring med .NET. Det er lidt dyrere at få op at stå, til gengæld er det super stabilt og kan klare enorme belastninger når det først kører.

Alt i alt er jeg ret pragmatisk med hensyn til styresystemer og software - jeg vælger det der giver mest mening i den enkelte situation

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 23:28
Ligesom Mikkel er det kun på serverfronten jeg kan udtale mig om, hvor vi ligeledes benytter både Linux og Windows operativsystemer, samt open source software på begge platforme. Der findes også udemærkede open source projekter til Windows, dog ikke i nær så stort et omfang.

OpenOffice kunne måske være et fornuftigt sted at starte hvis man vil spare på licenskronerne, jeg hænger dog fast i min MS Office ;)
Har en enkelt gang oplevet at sende et word dokument til en der brugte openoffice, hvor man af uforklarlige grunde ikke kunne se hele brevhovedet i hans ende - det skræmmer mig måske en smule.

Ud over det findes der indenfor ERP, CRM og meget mere en del open source projekter - prøv at søge på SourceForge.net eller freshmeat.net, der er mange spændende ting :)
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:40
Vi bruger microsoft til naesten alt (kontor og servere) da det er det som vores ansatte kender. Naar man bare vil ha'' det til at koere uden boevl er det kendskabet der taeller og i mindre grad licenskronerne.
Til vores databaser har vi dog valgt MySQL da det det simpelthen ville blive hundedyrt at koebe MSSQL eller Oracle licenser til vores 50 servere. Vi tilfoejer 10 servere hver 3. maaned, saa i det lange loeb kan det godt betale sig at saette sig ind i hvordan skidtet virker selvom vi havde mere forstand paa MSSQL.
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 00:02
På driftssiden kører vi alt på servere med Debian (Linux), da vi er så forkælet at have en rigtig dygtigt Debian gut som systemadministrator.

Det var et bevidst valg fra min side da jeg ledte efter folk til at virkeliggøre projektet at det skulle være personer med forstand på open source og linux for at minimere startudgifter, samt at jeg føler der er mere fleksibilitet ved at satse på en grundplatform der er i høj grad er udviklet af "kærlighed" til det at skrive effektiv software, end en platform der ved hver ændring/forbedring er formet kraftig af aktuelle trends og hvad der kan kapitaliseres bedst på.

Jeg kom fra rene windows miljøer og fandt for mange problemer og begrænsninger i den daværende ASP platform og den begyndende .NET. .NET er blevet væsentlig mere moden nu på mange punkter, men det er nok for sendt for mit vedkommende

På desktopsiden er vi alle forskellige. Vi har en en sysadmin der sværger til alt Linux, en support og middleend udvikler der holder sig til windows og jeg selv er utrolig glad for OS X.

Generelt er vi nok ligesom de fleste andre i tråden temmelig pragmatiske med valg af systemer, så længe de løser vores problemer fornuftigt. På det punkt er det vigtigere at tingene kan arbejde sammen med forskellige systemer end en bestemt ideologi, dog ender det ofte med open source ting eller lignende systemer der har fokus på åbne standarder.

I mange tilfælde ender vi dog også med at lave tingene selv, da det giver os en bedre fleksibilitet hvis vi får sjove ideer i fremtiden og vi kan se det er noget vi alligevel skal bruge meget. F.eks. udvikler vi vores eget "framework" til at bygge vores onlineapplikationer i, i stedet for at bruge eksisterende templatesystemer m.v.
Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 00:03

Vi bruger Windows, MS Office, Visual Studio, Adobe CS2 og bunker af andet kommercielt software. Dertil OpenOffice (for at kunne tillade mig at brokke mig over det), en hMailServer fordi den har en god IMAP implementering og reelt sparer os for en Exchange lidt endnu, Linux for at kunne checke websider i Konqueror, Firefox for at kunne checke dem i dén og fordi den egentlig er okay, og så den obligatoriske samling af små utilities til dette og hint.

Alt i alt er jeg ret pragmatisk med hensyn til styresystemer og software - jeg vælger det der giver mest mening i den enkelte situation

Lige mine ord. Vælg en hammer til at slå søm i med - ikke en motorsav (selvom det ser sejt ud).
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 16:17
Interessant læsning, mne jeg må sige at den taktik der bliver valgt lyder umiddelbart meget fornuftig - at bruge hammer til søm, og skruetrækker til skruer.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:23

Da jeg blev selvstændig og gerne ville spare lidt på licenserne prøvede jeg flere af de open-source produkter, der findes på markedet. Men efter et halvt års tid er jeg gået tilbage til primært Microsoft. En del af de faciliteter, jeg har behov for, er ikke gode nok i open-source. Men valget bør jo altid afhænge af, hvad man skal bruge det til. Så jeg har måttet gå den tunge vej og bruge mange tusinde kroner på licenser.

Jeg vil gerne væk fra Microsofts produkter, da jeg synes at de er dyre, og at det vil være sundt med nogle ordentlige konkurrenter.

/Jakob 
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 16:26
Jeg bruger også en bunke kommercielle programmer og mange af dem kører ikke på linux.

Men bruger da Firefox og thunderbird :)

Og så bruger jeg openoffice.

Fordi jeg aldrig har taget springet til linux, selvom det har været tæt på et par gange, er at jeg stadig syntes at kunne se at det er for nørder.

Så med den konklusion har jeg aldrig taget springet, simpelthen fordi jeg er en af dem som bare skal have min computer og hardware til at virke, gider ikke bruge flere timer og dage på at få det til at virke. Og er også ligeglad med hvorfor det virker :)

Så jeg bliver nok aldrig en linux bruger. Måske en Mac bruger engang, det jeg mere hook på
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 17:04
Dato: 2/12/2006 4:16:42 PM Forfatter: Mikkel Jørgensen Interessant læsning, mne jeg må sige at den taktik der bliver valgt lyder umiddelbart meget fornuftig - at bruge hammer til søm, og skruetrækker til skruer.

Alt andet ville egentlig også være fjollet

Jeg er virkelig ikke-religiøs omkring valget af software og den underliggende teknologiske platform. Det er trods alt blot værktøjer der skal bruges i en større sammenhæng, og der er det vigtigere at tænke på andre ting såsom brugerkendskab, drift og support aftaler, interoperabilitet og udbud/efterspørgsel på ekspertviden.

På nogle områder er softwaren simpelthen blevet en commodity (hyldevare), hvad enten den er open source eller proprietær software, f.eks. når vi snakker filservere eller webservere. På andre områder er der nogle killer applikationer der simpelthen tvinger en til at bruge et bestemt system, f.eks. Photoshop på Mac eller Office på Windows. Ved større udviklingsopgaver afgøres valget primært af tilgængeligheden af ekspertviden hvilket bl.a. bliver påvirket af ens netværk og udbuddet af erfarne udviklere.

Langt de fleste iværksættere tænker på at minimere omkostningerne når de vælger open source, selvom det alligevel koster de samme 10-20.000 kr (blot et eksempel) at drive deres IT uanset hvad de vælger - udgifterne bliver blot fordelt anderledes, enten på flere licensomkostninger eller på flere driftsomkostninger.

Det giver kun mening at diskutere ét systems fordele imod et andet når det bliver mere specifikt. Hvorvidt man generelt sværger til det ene, det andet eller det tredje giver ingen praktisk økonomisk mening og handler mest om ens tidligere erfaringer samt følelser.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)