Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruger i linux og anden open source software

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 12:57

Vi bruger primært linux/open source produkter i vores firma, både hvad angår klient maskinerne og på serverne.

Vi benytter os ligeledes af open source både til regnskabsprogram og CRM. Vi har ikke oplevet de "mer udgifter" mange taler om i forbindelse med en overgang til open source. De få programmer der kun findes til windows som vi finder uundværlige, har vi valgt at kører på vores linux installationer, indtil videre unden problemer.

Så fra vores side kan vi anbefale open source produkter til erhverslivet, systemet vi bruger på vores server kan bl.a. prale af:
"Kun ét sikkerhedshul i standart installationen i over 8 år" hvilket jo må siges, at være en smule bedre end fx en windows server hvor der løbende bliver fundet nye sikkerhedsbrister i systemet. - ikke for at fremhæve et produkt.

Men alt i alt, vi er glade for, og tilfredse med, brugen af OS produkter i virksomheden.

/Johnny
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:03
Lad os bare lige huske at slå fast at det ikke generelt kan opdeles som at Linux er sikrere end Windows. Begge operativsystemer kan være lige sikre/usikre, det afhænger oftest af vedkommende der er ansvarlig for at drifte serveren.

Det kan godt være at i har et system der kun har haft én sikkerhedsbrist, ville bare lige understrege at det ikke er et generelt billede man skal få af systemer bare fordi at de er open source.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:10

Hej,

Jeg kører p.t. FreeBSD (UNIX-variant - lidt mere hardcore end Linux) på tre af mine servere og Microsoft på to andre.

Jeg har længe kørt FreeBSD/KDE på min desktop og laptop, men jeg er begyndte at satse på .NET, så jeg har nu Windows XP på mine arbejds PC''ere, dog kører min laptop både FreeBSD og Windows XP.

I forbindelse med at jeg valgte at skifte til .NET blev jeg Microsoft partner, og har med deres Action Pack alt de rare software jeg har brug for. Dog har jeg købt Visual Studio .NET ved siden af.

Til almindeligt kontorbrug kan Linux være en ganske udemærket løsning, men det kræver ofte at man sætter sig lidt ind i tingene. Men det bliver nemmere og nemmere. Eks. SUSE Linux skulle efter sigende være ligeså let at installerer som Windows. Og med OpenOffice er man ret godt dækket ind mht. tekstbehandling, regneark etc. Man kan problemfrit læse dokumenter fra MS Office, og man kan gemme sine dokumenter i MS Office formater så andre kan læse dem.

mvh Carsten

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:15
Hos SPAMfighter kører vi næsten udelukkende på Microsoft platformen og vi er glade og tilfredse.
Tingene kører stabilt og vi mener at priserne generelt er meget rimelige i forhold til det vi får.

Dbh Martin
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:21
Merudgifterne i forbindelse med open source findes typisk hos virksomheder der ikke allerede har in-house ekspertise på området, hvilket jo desværre er størstedelen. Jeg ville selv gerne se en større brug af open source i det danske erhvervsmiljø men der er simpelthen blot generelt et større udbud af Windows ekspertise.

Standardinstallationen af OpenBSD har ganske rigtigt kun haft ét sikkerhedshul i over 8 år (i OpenSSH), hvilket dog udelukkende skyldes den komplette mangel på brugbarhed af en sådan standardinstallation - den har ingen programmer, databaser, services eller andre ting installeret som man rent faktisk skal bruge systemet til at køre med til dagligt. Standardinstallationen er en tom skal, et operativsystem der endnu ikke "gør noget". De programmer der følger med i OpenBSD releasen har ganske naturligt også haft hundredevis af sikkerhedshuller over de sidste par år så påstanden om "kun et hul" gælder kun hvis du slet ikke bruger din OpenBSD server til noget som helst

Dermed ikke sagt at jeg synes Windows er bedre, du kan blot ikke sammenligne en standardinstallation af OpenBSD med en standardinstallation af Windows 2000 eller 2003 - de sidstnævnte har blot som standard mere funktionalitet og flere services aktiverede. En sammenlignelig installation af Windows Server 2003 og OpenBSD med den samme funktionalitet har haft det samme antal huller, +/- statistisk ligegyldighed. Og dermed heller ikke sagt at jeg foretrækker Windows frem for OpenBSD, jeg har trods alt selv fundet mange af de huller der er blevet offentliggjort i Windows - men hvis man vil sammenligne skal det være med samme funktionalitet

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 14:13
Som det nok ikke vil undre nogen, så kører AgerCon næsten udelukkende med fri software (open-source).

Den eneste undtagelse er den tekstbaserede postklient Pine, hvor kildekoden dog er frit tilgængelig, men friheden til at ændre og videredistribuere ikke er tilstede.

Noget som jeg dog personligt er mere interesseret i, så er det åbne standarder for grænseflader, så der reelt kan blive fri konkurrence. Her er en af de største sten på vejen ved at blive vendt og drejet - formatet for kontordokumenter. Her vil kampen de næste par år stå mellem OpenDocument og Microsoft Office Open XML.

Friheden til at vælge er den vigtigste. Men har man kun begrænset kendskab til valgmuligheder, så blive muligheden for at vælge også lettere, men resultere muligvis i et knap så godt valg.
Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:00

Hjemmekontoret er fyldt med MS men på mit arbejde bruger vi (desværre) linux, redhat og open office. en eller anden toose mente det var en god ide og at man kunne spre en skilling på det. Resultatet er at vores elever har problemer med at konvertere deres opgaver til et format alle kan se (jeg og de ved godt man skal gemme i RTF, men så ryger alle rammer) og skolen bruger en formue på det eksterne konulent firma som skal bruge en masse tid på at afhjælpe diverse problemer. Jeg takker min gud og skaber for min bærbare så er jeg ude over det problem. Redhat sucks bigtime og open office er ikke på nuværende tidspunkt godt nok.

Jeg har arbejdet med linux et par gange og jeg må indrømme at jeg som viceværten mener at pris og kvalitet hænger sammen når man snakker om MS
Nicholas
Nicholas Jensen
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 14:29
Dato: 2/14/2006 9:59:32 PM
Forfatter: Nicholas Jensen
... på mit arbejde bruger vi (desværre) linux, redhat og open office ... Resultatet er at vores elever har problemer med at konvertere deres opgaver til et format alle kan se (jeg og de ved godt man skal gemme i RTF, men så ryger alle rammer)

OpenOffice.org kan eksportere til PDF (knap i menuen), så hvis man ikke skal arbejde videre med dokumentet, så er PDF, da klart at anbefale. Hvis man skal arbejde videre med dokumenterne, så kunne alle jo bruge OpenOffice.org, da det frit kan installeres - også på elevernes pc derhjemme.

og skolen bruger en formue på det eksterne konulent firma som skal bruge en masse tid på at afhjælpe diverse problemer.

Det har nødvendigvis ikke noget med systemet at gøre. Nok mere dem, som har implementeret det, og de ønsker/krav, der har været fra skolen af til systemet.

open office er ikke på nuværende tidspunkt godt nok.

Hvilke funktionaliteter mangler du da i OpenOffice.org?

Jeg har arbejdet med linux et par gange og jeg må indrømme at jeg som viceværten mener at pris og kvalitet hænger sammen når man snakker om MS

Microsoft har flere reklamer, hvor de fortæller, at Microsofts produkter er billigere end Linux, hvilket jo efter din mening må betyde, at Linux er bedre end Microsoft, da pris og kvalitet hænger sammen.

Jeg er dog ikke enig. Der findes dårlig kvalitet til meget høj pris. Der findes god kvalitet, som er meget billigt.
Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 14:54
Jeg arbejder udelukkende på Microsofts platforme, primært .NET men også lidt ASP.Classic endnu, så Windows er et must for mig.

Visual Studio, Dreamweaver, Photoshop - den går bare ikke på Linux; og nej, Gimp er altså ikke en reel erstatning for Photoshop :)

Ikke at jeg ville bytte, min Windows installation har tjent mig trofast. På universitetet brugte vi mange forskellige Linux distroer, som i mine øjne kun var for at vise at vi kunne finde ud af det, nogen fornøjelse var det sgu ikke :)
Side 2 ud af 2 (20 indlæg)