[/QUOTE]>
Jeg gætter på, at journalisten har fanget en overskrift om undersøgelsen ét eller andet sted: 'Høj IQ => singleliv'. Så har han tænkt: 'Jeg kender én singlepige, som har en PhD.' Og uden at undersøge, hvad intelligens er for en størrelse, har han koblet de to ting og skærpet vinklen en smule, og er nået frem til at undersøgelsen underbygger den tendens, han synes at se.
- Ja, det er sjovt at opleve dette. Jeg har deltaget i et par undersøgelser og blevet interviewet til flere støre pædagogiske opgaver omkring intelligens. Det er sjovt, fordi mange af spørgsmålene er ledende, og de bliver spurgt på en måde så objektiviteten kommer opgave skriverne til gode. F.eks. : "Anders, oplevede du at du skilte dig ud i skolen?" Mange vil så gerne ha´ proppet en ind i en kasse. I stedet for at spørge:" Hvordan oplevede du skolen? " Det bliver mere kvalitative svar, fremfor kvantitative.
Det der er farligt ved kvantive svar, er at nogle gange (Læs: ofte i de tilfælde jeg har oplevet) sidder der nogle og konkluderer på noget, de ikke har en brik forstand på. ... Jo, jeg skilte mig ud på nogle måder, ligesom nogle mindre intelligente skilte sig ud på andre måder.
Det gør den af indlysende årsager ikke, idet man jo sagtens kan have høj IQ og lav uddannelse eller lav IQ og høj uddannelse.
Nemlig, - og det er der faktisk forbløffende mange der ikke fatter.
Den vildfarelse - at høj IQ = visdom - er for mig at se baggrunden for vildfarelsen : Høj IQ = godt. Den sidste vildfarelse danner grundlaget for at putte ordet intelligens ind i teorierne om 'mange intelligenser'. Det er derfor jeg ynder at argumentere mod brugen af begreber som 'kreativ intelligens' og for brugen af begreber som 'kreativitet' eller evt. 'kreativ læringsstil'.
mvh Hans
[/QUOTE]
Høj IQ er ikke = godt eller visdom. Det eneste det fortæller, er noget om ens opfattelsesevne og evnte til at forstå logik.
Jeg er interesserer mig for den logiske intelligensform, men ikke synderligt for de andre 6, som der påståes at være. G- faktoren kan måles, og den fortæller konkret noget om ens evner på et felt.
Det er ikke nødvensigvis en fordel med høj IQ, men det kan være det i mange situationer.
Der hvor jeg typisk har oplevet noget negativt at folk har fordomme, når jeg f.eks. fortæller jeg er medlem af Mensa. Men det er jo folks eget problem, og ikke mit.