Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Din IQ ??

Side 7 ud af 8 (72 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 2/19/2006 9:13:37 PM Forfatter: Mikkel deMib Den engelske undersøgelse TV2 Nyhederne refererede til var faktisk målt på traditionel IQ - så der var ikke tale om det mere ''løse'' begæb ''klogskab''. Undersøgelsen viste, at de piger der som 9 årrig have en høj IQ også endte med en (procentvis) lavere chance for at finde en partner.

- Jeg bed mærke i det du skrev i dit indlæg :
Et citat fra udsendelsen: "Jo klogere og mere karriereminded kvinderne er jo sværere bliver det for dem at finde en mand".  .... - og derfor mit svar.

Jeg har ikke set programmet, desværre. Jeg ville godt have set det. Men der er nogle ting som ikke hænger sammen. Du skriver om både IQ og højtuddannede. 

Hvis undersøgelsen omhandler 9 årige piger med høj IQ, kan det jo ikke direkte relateres til højtuddannede. Det hænger ikke sammen. Der er jo ingen der kan kende den 9 åriges skæbne for hendes uddannelse. At undersøgelsen viser at 9 årrige med høj IQ, har svært ved at finde en partner, kan jeg kun forholde mig til, hvis undersøgelsen er troværig. For mig virker det bare mærkeligt. Hvad var udvælgelses kriterierne for de 9 årrige? Hvor mange 9 årrige deltog i undersøgelsen?

- For at undersøgelsen skal være repræsentrativ, og man skal kunne konkluderer på den, skal den være statistisk sikker.

Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 23:37
[QUOTE]Dato: 2/19/2006 9:19:01 PM Forfatter: elena

The game

yups... men mon ikk det går mest den anden vej rundt? Mænd bliver ''skræmte'' af ambitiøse, målrettet, højtuddannede kvinder...

- Det kan da godt være. Jeg ved det ikke. Jeg ville ikke blive skræmt Det kunne være interessant at undersøge. Det har forholdt sig sådan, men jeg tror kvinders ambitoner, målrettethed er respekteret og fordtået meget bedre idag, end for 10 år siden.

Jeg tror højtuddannede kvinder er lige så respekteret som mænd. Det er nok når de skal i arbejde, forskellen kan gøre sig gældende... Janteloven, føj for helvede siger jeg bare!
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:46

Du må undskylde hvis mine referencer til udsendelsen virker lidt rodet - det var et længere indslag, med mange vinkler og forskellige referencer, og jeg kunne af naturlige årsager ikke nå at notere det hele :)

Den engelske undersøgelse virkede temmelig valid, men den dækker naturligvis kun lige præcis det som forskerne her har valgt at zoome ind på. For at kende de nøjagtige præmisser for sådan en undersøgelse skal man naturligvis selv læse den, men det er ikke lige aktuelt for mig - jeg må nøjes med de referater Nyhederne giver mig :)

Der var som sagt mang vinkler på sagen i udsendelsen - både traditionel IQ, høje stillinger og/eller høj løn. Pointen var, at i alle tilfælde at der tilsyneladende er mange af disse enten meget intellgente, højtuddannede og/eller højtlønnede kvinder som ender som singler - markant flere end i en mere gennemsnitlig gruppe af kvinder. Sådanne tal kn naturligvis ikke i sig selv forklare om det er fordi disse kvinder i højere grad ønsker, og ikke mindst KAN, vælge at være single, eller om det er fordi mænd er bange for dem. Det er her den spændende del af diskusionen starter :)
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 02:22

Tha game

Nu har jeg heller ikke set udsendelsen så jeg kan jo ikke være sikker... Men ku de ikke ha taget de 9 årige piger, og målt deres IQ også fulgt op på dem som voksne...? Det var sådan jeg forstod det da jeg engang havde læst om det, det er en lidt ældre undersøgelse nemlig..:-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:30
Dato: 2/19/2006 11:31:07 PM Forfatter: The game
- Jeg bed mærke i det du skrev i dit indlæg :
Et citat fra udsendelsen: ''Jo klogere og mere karriereminded kvinderne er jo sværere bliver det for dem at finde en mand''.  .... - og derfor mit svar.

>

Jeg gætter på, at journalisten har fanget en overskrift om undersøgelsen ét eller andet sted: "Høj IQ => singleliv". Så har han tænkt: "Jeg kender én singlepige, som har en PhD." Og uden at undersøge, hvad intelligens er for en størrelse, har han koblet de to ting og skærpet vinklen en smule, og er nået frem til at undersøgelsen underbygger den tendens, han synes at se. Det gør den af indlysende årsager ikke, idet man jo sagtens kan have høj IQ og lav uddannelse eller lav IQ og høj uddannelse.

Den vildfarelse - at høj IQ = visdom - er for mig at se baggrunden for vildfarelsen : Høj IQ = godt. Den sidste vildfarelse danner grundlaget for at putte ordet intelligens ind i teorierne om "mange intelligenser". Det er derfor jeg ynder at argumentere mod brugen af begreber som "kreativ intelligens" og for brugen af begreber som "kreativitet" eller evt. "kreativ læringsstil".

mvh Hans
Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 17:41

[/QUOTE]>

Jeg gætter på, at journalisten har fanget en overskrift om undersøgelsen ét eller andet sted: 'Høj IQ => singleliv'. Så har han tænkt: 'Jeg kender én singlepige, som har en PhD.' Og uden at undersøge, hvad intelligens er for en størrelse, har han koblet de to ting og skærpet vinklen en smule, og er nået frem til at undersøgelsen underbygger den tendens, han synes at se.

- Ja, det er sjovt at opleve dette. Jeg har deltaget i et par undersøgelser og blevet interviewet til flere støre pædagogiske opgaver omkring intelligens. Det er sjovt, fordi mange af spørgsmålene er ledende, og de bliver spurgt på en måde så objektiviteten kommer opgave skriverne til gode. F.eks. : "Anders, oplevede du at du skilte dig ud i skolen?" Mange vil så gerne ha´ proppet en ind i en kasse. I stedet for at spørge:" Hvordan oplevede du skolen? " Det bliver mere kvalitative svar, fremfor kvantitative.

Det der er farligt ved kvantive svar, er at nogle gange (Læs: ofte i de tilfælde jeg har oplevet) sidder der nogle og konkluderer på noget, de ikke har en brik forstand på.  ... Jo, jeg skilte mig ud på nogle måder, ligesom nogle mindre intelligente skilte sig ud på andre måder.

Det gør den af indlysende årsager ikke, idet man jo sagtens kan have høj IQ og lav uddannelse eller lav IQ og høj uddannelse.

Nemlig, - og det er der faktisk forbløffende mange der ikke fatter.

Den vildfarelse - at høj IQ = visdom - er for mig at se baggrunden for vildfarelsen : Høj IQ = godt. Den sidste vildfarelse danner grundlaget for at putte ordet intelligens ind i teorierne om 'mange intelligenser'. Det er derfor jeg ynder at argumentere mod brugen af begreber som 'kreativ intelligens' og for brugen af begreber som 'kreativitet' eller evt. 'kreativ læringsstil'.
mvh Hans

[/QUOTE]

Høj IQ er ikke = godt eller visdom. Det eneste det fortæller, er noget om ens opfattelsesevne og evnte til at forstå logik.

Jeg er interesserer mig for den logiske intelligensform, men ikke synderligt for de andre 6, som der påståes at være. G- faktoren kan måles, og den fortæller konkret noget om ens evner på et felt.

Det er ikke nødvensigvis en fordel med høj IQ, men det kan være det i mange situationer.

Der hvor jeg typisk har oplevet noget negativt at folk har fordomme, når jeg f.eks. fortæller jeg er medlem af Mensa. Men det er jo folks eget problem, og ikke mit.

Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 18:05
Dato: 2/20/2006 2:22:08 AM Forfatter: elena

Tha game

Nu har jeg heller ikke set udsendelsen så jeg kan jo ikke være sikker... Men ku de ikke ha taget de 9 årige piger, og målt deres IQ også fulgt op på dem som voksne...? Det var sådan jeg forstod det da jeg engang havde læst om det, det er en lidt ældre undersøgelse nemlig..:-)

- Jo, det kunne de nok godt. De kunne også have sammenlignet 9 årrige piger med høj IQ, og høj uddannelse med 9 årrige piger med Høj Iq og lav uddannelse, og udfra set en tendes til at høj IQ+høj uddannelse giver flere singler end den anden gruppe. Og udfra det konkluderer at første gruppe har svært ved at finde en partner, fordi de har en høj IQ.
Tro mig, jeg har set mange af sådanne konklusioner. Jeg siger ikke det forholder sig sådan, da jeg ikke kender undersøgelsen, men jeg har set mange journalister, der har laver sådanne konklusioner.

Det var jo også et program i fjernsynet, som sikkert skulle trække seere til. Det ville jo ikke have nogen essens, hvis det ikke var banebrydende.

Nogle vælger: at læse det de vil læse, andre vælger at forstå det de læser. - Der er en forskel.
(med hentydning til jourmalister og andre medieliderlige mennesker)

Tilmeldt 21. Jun 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:44

Hmm nogle sjove test, men jeg er tilbøjelig til at give Martin ret.

Jeg tror at man med en høj IQ får tænkt mange gode ideer ihjel, brumbassen ved ikke den er for tung til at flyve, så den gør det bare...
Det kræver sgu benarbejde at være iværksætter, og det sidder sjældent i hoved
Omvendt er jeg da sikker på at der også er folk med høj IQ, som er succesfulde iværksættere ( det er jeg simpelthen nød til at tro på)

Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 18:57
[QUOTE]Dato: 2/20/2006 6:44:11 PM Forfatter: Tim Skjold

Hmm nogle sjove test, men jeg er tilbøjelig til at give Martin ret.

Jeg tror at man med en høj IQ får tænkt mange gode ideer ihjel, brumbassen ved ikke den er for tung til at flyve, så den gør det bare...

- Det er en for generel konklusion. Jeg vil give dig ret i, at det også er tilfældet, men nej, det er ikke reglen. Der er også mange der tænker, og gør det fordi de kan lide det, og ikke har behov for at videregive, eller f.eks. blive iværksætte. Fordi de tænker gode ideér og muligheder, og måske ikke har evner eller lyst til at gøre noget ved dem, er ikke ensbetydende med de bliver tænkt ihjel.

Men, det er den opfattelse mange gerne vil ha.....

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 19:55

Min scorede 15... men det må da være en fejl!

"Nej da!", vil deMib så indskyde: "Du er jo i MLM branchen, Lasse!"  

Haha! - kunne ikke lade være, den VAR for oplagt at fyre af - går straks og tager testen, har endnu ikke været der ;-)

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Side 7 ud af 8 (72 indlæg)