Der findes efterhånden en hel del tilbud om iværksætterkurser. Er der nogen som har erfaring med det - god/dårlig? |
Iværksætterkursus - kan det anbefales?
Dato: 5/10/2005 10:57:34 AM Forfatter:Happypie Men findes der andet og mere på de kurser? Her er måske et lidt mere "fyldigt" introkursus på Iværksætterhøjskolen?: http://www.iv-hojskole.dk/ Lau Herborg, som er projektleder for Iværksætterhøjskolen, brænder for iværksætteri og har mange jern i ilden og gode kontakter. Han vil ganske sikkert med glæde fortælle lidt mere om konceptet. Hils ham gerne fra mig i øvrigt. |
|
Jeg har ikke selv deltaget på kurset, men jeg har via mit job (klik på min signaturtekst nedenfor for at læse nærmere herom) haft Lau ansat som redaktør, sparringspartner, idemager m.m. Højskolen er et af de seneste tiltag, som han har haft gang i, så jeg kender ikke detaljerne, men jeg synes bare, at programmet så fyldigt ud. Held og lykke med opstarten |
Ham der underviste fortalte, at han havde masser af erfaring. Han havde et projekt, som var totalt kuldsejlet og så havde han lavet forretningsplan til en 4-5 projekter, han aldrig havde fået taget sig sammen til at afslutte. Hvem har lyst til at lære iværksætteri af sådan en? Man kan jo nok næsten sige sig selv, at en succesrig iværksætter ikke gider undervise på aftenskole. Han har sikkert mange andre jern i ilden. Dermed være ikke sagt, at de ikke findes. Men jeg er bare ikke stødt ind i dem. Drop også det tilbud, som du får fra ASE. Det er ikke meget værd. De skal bare kapre nogle medlemmer. De timer du bruger på diverse kurser er bedre givet ud på surf eller på at arbejde med dit projekt. God fornøjelse og held og lykke med dit projekt. Molvins |
På det du skriver virker det somom at du har masser af energi og den rette indstilling til livet som selvstændig og som du selv skriver kan man jo finde ud af det meste hvis man sætter sig ned og går i gang med at undersøge tingene. Og det er vel et eller andet sted netop det der kendetegner en god iværksætter: At man tager fat der hvor det er nødvendigt. Hvis der skal skovles lort for at komme videre, så gør man det. Hvis der er noget der skal regnes ud, gør man det - eller får en der er bedre til at regne (eller skovle lort) til det. Det er ikke fordi jeg er imod gode kurser. Det kan man såmænd lære meget af. Jeg er bare ikke sikker på man kan lære at være "iværksætter" på et kursus. Man kan sikkert lære "at lave regnskab", "at udforme et budget", "at udfylde papirer til det offentlig" og andre brugbare ting, men "at være selvstæn dig" er noget man skal brænde for på en helt anden måde end jeg tror et kursus kan inspirere til. men hvad ved jeg - jeg har jo ikke være på kursus :) |
Da jeg vær færdig på universitetet arbejdede jeg som freeanceunderviser med særdeles skiftende timetal i et par år. I den tid tog jeg også på iværksætterkursus, og jeg må indrømme, at for en søn af to offentligt ansatte var der meget at komme efter. Jeg fik bekræftet, at i mit tilfælde skal der hjælp udefra til at håndtere bogføringen osv, og så fik jeg svar på en masse, som jeg i dag finder indlysende. Det, der gjorde størst indtryk, var en kendt forretningsdrivende fra byen, som netop var gået konkurs på baggrund af en tåbelig kautionssag - hovedbudskabet var, at det ikke var så slemt, og at han nok skulle komme på toppen igen - hvilket han i øvrigt gjorde. Men vi skulle også undervises i kundekontakt og kropssprog........ Der kom en skuespiller og fortalte om, hvordan fingrenes stilling påvirker modtageren i kommunikationssituationen, men han var ikke i stand til at aflæse betydningen af de stadigt hyppigere forekommende kraftige adskillelser af over- og underkæbe hos kursisterne. Bagefter sagde jeg til kursuslederen, at det kunne jeg have gjort bedre. -sådan gik det til, at jeg kom til at undervise i kropssprog og kundekontakt uden nogensinde at have solgt så meget som en ispind. Min bedste historie fra mit tid som iværksætterunderviser handler om en fyr, der ville være klovbeskærer. Når han så var ude hos landmændene ville han tilbyde sin arbejdskraft sort for at supplere indtægten fra klovbeskærerfirmaet. Og han mente det alvorligt!!! Jeg skulle også undervise et par garvede sælgere - de blev sat op mod hinanden i et rollespil om vanskelige kunder. Jeg tror ikke, de lærte noget, men vi havde en vidunderligt morsom eftermiddag med de to på scenen. Om du skal på kursus eller ej? - det må du selv afgøre, men du vil have god gavn af sparring, når du skriver din forretningsplan. Det er desværre ikke noget, vi tilbyder i Kjers Kommunikation. ;-) mvh Hans mvh Hans |
Jeg har hørt en masse godt om "Viden i Værk" - et kursus, der findes i en kort (6 uger) og en lang (5 mrd) version. Det lange forløb skulle være en af de mest skudsikre metoder til at sparke sin virksomhed igang, da der indgår praktik, en mentorordning og coaching - al den praktiske og mentale støtte, man kan have brug for (har jeg hørt). Eneste problem er, at det korte forløb kræver, at man er dagpengeberettiget og befinder sig i 1. ledighedsperiode, mens det lange forløb kræver, at man befinder sig i 2. ledighedsperiode (tåbeligt men sandt). Men hvis jeg gjorde det, ville jeg klart søge om optagelse. Projektet er så vidt jeg ved finansieret af EU-kroner, så kommunen behøver ikke engang at få penge op af lommen! Læs mere på http://www.katalyst.dk/viv/default.htm |
He he he he he :-) |