Er absolut ikke enig i, at folk "bare" kan og rent faktisk vælger en anden butik i det virkelige liv. Det er det der gør nettet så unikt - at man kan sammenligne priser uden at lette sin fede numse (røv red.) og dermed vælge den bedst pris og service inden køb. Service er jo en smule svært at vurdere 100% på forhånd, men man kan kigge på fragt, leveringstider, returret osv. Min oplevelse da jeg solgte udstyr for HP var, at mange (især ældre) vælger sig en butik på forhånd (ud fra tidligere erfaringer) og køber så skidtet der. Bevares, mange gjorde også det stik modsatte. Webshops er kommet for at blive og tror faktisk, at vi om en årrække kan komme til at opleve det samme fænomen, som da de store supermarkeder åbnede - nemlig butiksdød. Alt sammen pga. det skide internet |
Der åbnes masser af web-shops hele tiden og det er fint - og der er en del af dem, der bare ligger stille eller har en meget lille omsætning.
Det skyldes ofte manglende markedsføring af shoppen. På web-motorvejen ligger forretningerne side om side og deriblandt både hobbyforretninger og de mere "døde" forretninger. Hvem vælger du?
Hvis en web-side ikke markedsfører og præsenterer sig og ikke er med fremme i skoene, så går kunderne forbi. Selv en forretning midt på strøget skal gøre opmærksom på sig selv og vise flaget. Hvis en forretning ikke er indbydende eller ikke virker professionel - så går vi videre. Jeg er enig i, at der ryddes automatisk ud i web-shops som følge af de uprofessionelle shops (grimme, uorganiserede og hvad der findes af ord).
Det handler ikke kun om et unikt produkt, men om en ordentlig forretning. Selvom det foregår på nettet, er der stadig mange af de gamle dyder ved at drive forretning, der gælder. Det er ikke kun prisen, der tæller - men også hvor professionelt, det ser ud. Optimering af hjemmesidens opbygning er væsentlig ligesom en vinduesudstilling for en traditionel forretning. Jeg tror, at samme øvelse som Spamfighter har været igennem, der øgede downloads vil være en god ide for mange web-shops.
Men det koster penge - og hvor mange penge vil du putte i din web-shop-ide? Og tror du egentlig på ideen, hvis du ikke vil betale for nødvendige forbedringer?
Jeg har læst mange indlæg - både her og andre steder - om web-shops. Der er mange, de ved en masse om den tekniske opbygning af en web-shop, men det svage led er som regel basal vare- og markedsføringskendskab. Mange spørger om der er ideer til, hvad man kan sælge. Og mange mener at de bare skal have en web-shop - så er de rige i morgen.
Tja - bare en kommentar.
Hilsen fra Jakob