Hvis du er uddannet i det så burde du jo faktisk have svaret selv.
Du stiller 3 spørgsmål.
Letter de ens hverdag.
Ja det gør de helt klart, førhen skulle du ned i en special butik hvis du ville have en vare, nu går du på nettet.
Desuden er der jo krydslinks til mere information så man ikke lige skal finde den ekspedient der ikke er i nærheden.
Sælger de varen billigt.
Ja webshops er generalt billigere og er også med til at presse det generalle marked, se bare på EDB udstyr der er idag så stor konkurrence at vi som forbrugere kan få det nyeste til en god pris.
Får de folk Ansat
Dette er i min verden ret irrelevant, for det der reelt sker er at arbejdspladser bare flytter fra offline til online.
Se igen på EDB webshops, de har mange ansatte hvis du bare kigger på top10 i danmark |
Dato: 2/11/2006 6:37:03 PM Forfatter: Den innovative
Kan ikke forstå folks uendelige begejstring vedr. webshops. Jeg er selv iværskætter, og har faktisk taget en eksamen i det. Det vi fik at vide var, at den bedste iværksætter er en, der starter noget samfundet får gavn af - billige varer, nemme løsninger osv. Dernæst arbejdspladser og jeg skal komme efter dig.
Men de webshops jeg mange gange ser, de genererer penge ja, men får de folk ansat? Sælger de varen billigt osv? Letter det ens hverdag? Ærligt, det er ikke for at provokere, det er mere for at skabe en debat om webshops.
Du blander stadigvæk ting sammen, det første du nævner er et makroøkonmisk syn på, hvorvidt iværksættere der satser på internet er ligeså gavnlig som traditionelle iværksættere - det bliver så rodet sammen med, om de sælger varen billigere, hvilket ikke kan sættes i sammenhæng med den synsvinkel du starter ud med. Hvorvidt de sælger varen billigere, letter ens hverdag, eller noget helt tredje er parametre for hvorvidt de overlever i længden og ikke noget at gøre med deres indvirken på samfundsøkonomien.
Hvorvidt de er samfundsgavnlige kan måles på: Arbejdspladser, produktivitet per time, eksport og lignende parametre. Selvom åbningen af én hjemmeside betyder at to almindelige butikker, med dobbelt så mange ansatte må lukke, kan det stadig godt være samfundsgavnlig i længden... formegentlig det eneste der er samfundsgavnlig i længden. Den famøse ældrebyrden kræver jo at vi øger produktiviteten per person i arbejdsstyrken, for at et færre antal arbejdsdygtige kan forsørge et stigende antal ældre.
En eksamen i iværksætteri? Nu er jeg nysgerrig, hvilken uddannelse har du bag dig?
Dat 2/11/2006 5:39:47 PM Forfatter: Crôll
Jeg tror på sigt at vi vil opleve at diverse hjemmesider bliver fedtet ind i hinanden. Bare se på rejse hjemmesider, du kan på en tilfældig hjemmeside der har lidt reklame booke et hotel i England online.
Det tror jeg du har ret i. Det du hentyder til er vel alle de hjemmeside der relativ diskret tjener deres penge på andres indhold eller ved at formidle salg til partnere - måske er det endda partneren der har lavet den hjemmeside også. Jeg kunne dog godt forestille mig at nogle af siderne begynder at gå mere og mere op i samarbejder og sammenlægninger af hjemmesiderne - selv har jeg oplevet store fordele, ved at etablere samarbejde med andre sites med samme målgruppe; det kan dreje sig om indhold, artikler i nyhedsbreve, reklame overfor hinandens brugere/besøgende og generel deling af funktioner eller indhold som højner niveauet for begge sider.