Jeg kan bestemt tilslutte mig den holdning som en udtrykte: Der er mange der mener.. men ingen der dokumenterer. Peter er den der kommer nærmest - må vi få nogle facts Peter?
Der er en der har sakset fra Skat et sted:
"Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr."
Det tolker jeg helt klart som
1 Periodeafgrænsningen har ikke en sk.. med kalenderåret at gøre som de fleste synes at antyde.
2. Tvangs-situationen mht 50000-grænsen starter ikke den dag den første krone kommer ind. Den starter som jeg tidligere anførte den dag man indser eller burde indse at årsomsætningen overstiger 50.000 (ikke kalenderårs-omsætningen, men en slags 'rullende'),
Jeg mener derfor under alle omstændigheder at spørgeren af egen lomme skal betale moms af de første 50.000. Hvornår præcis tvangssituationen indtraf er fortsat lidt vattet. Jeg ville prøve at sigte på den dag hvor den sidste faktura FØR de 50.000 blev skrevet. Det er dog nok et skøn. Derudover er det kalrt at det EFTER dette tidspunkt har været ulovligt ikke at opkræve moms. Jeg ved ikke hvad 'straffen' er. Det kunne godt være at skulle betale moms af den efterfølgende omsætning. Det skal jeg ikke gøre mig klog på.
I det hele taget er jeg jo ikke ret klog. Jo - klog nok til at påpege fejl hos revisorer en gang imellem, men selv en blind høne kan jo finde et korn. Jeg er lidt påvirket af at så mange mener det modsatte af mig - selv uddannede folk. Men på den anden side. Derfor synes jeg ikke spørgeren skulle lade sig nøjes med svarene på kandu.dk - han kan få et 'binende svar' som foreslået. En lettere udgave var det jeg foreslog med at skrive til momsemor "Ups, jeg har klumret - jeg regner med at gøre sådan og sådan. Håber det er OK.