Momsen slipper du nok ikke for, for du har lavet en omsætning på over 50.000 kr. UDEN moms og så SKAL du registreres hos SKAT og betale moms, men du kan så også trække moms fra KØBTE varer eller ydelser..før du betaler momsen..
|
Du skal naturligvis momsregistreres STRAKS.
Det er min opfattelse at momspligten indtræder i det sekund man indser eller burde indse at omsætningen oversteg 50.000. Ikke med tilbagevirkende kraft.
Lovens § 49 "Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt." Jeg mener i al fald bestemt at dette 'årligt' ikke betyder 'per kalenderår'.
Jo - du kan stole på de oplysninger du får fra skat. Det skal du kunne. Men få dem skriftligt. Jeg foreslår at du vælger papirformen for momsregistrering - udskriv 'Startblanketten' og indsend den med en redegørelse. I denne redegørelse anfører du at du på første momsafregning vil inkludere salgsmoms af alle fakturaer der er udstedt efter at du nåede 50.000 grænsen. Så må du se hvad der sker.
Iøvrigt har du også pligt til LØBENDE at føre regnskab. Det burde ikke være et 'hovsa' at omsætningen er så høj.
Omsætning er normalt = salg og = indtægter. Udgifter er udgifter og overskud er indtægter minus udgifter.
Jeg tror billigfoder.dk blander 'moms' sammen med 'kalkuleret til at give plads til moms'. Det er kun moms når det står på regningen. Med få undtagelser findes ikke 'skjult moms'. Men der findes masser 'skjulte avancer'.