Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke momsregistreret - har tjent over 50.000,- i år. Hvad jeg gør?

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen slipper du nok ikke for, for du har lavet en omsætning på over 50.000 kr. UDEN moms og så SKAL du registreres hos SKAT og betale moms, men du kan så også trække moms fra KØBTE varer eller ydelser..før du betaler momsen..

Geeked

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 13:43

Du skal naturligvis momsregistreres STRAKS.

Det er min opfattelse at momspligten indtræder i det sekund man indser eller burde indse at omsætningen oversteg 50.000. Ikke med tilbagevirkende kraft.

Lovens § 49 "Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt." Jeg mener i al fald bestemt at dette 'årligt' ikke betyder 'per kalenderår'.

Jo - du kan stole på de oplysninger du får fra skat. Det skal du kunne. Men få dem skriftligt. Jeg foreslår at du vælger papirformen for momsregistrering - udskriv 'Startblanketten' og indsend den med en redegørelse. I denne redegørelse anfører du at du på første momsafregning vil inkludere salgsmoms af alle fakturaer der er udstedt efter at du nåede 50.000 grænsen. Så må du se hvad der sker.

Iøvrigt har du også pligt til LØBENDE at føre regnskab. Det burde ikke være et 'hovsa' at omsætningen er så høj.

Omsætning er normalt = salg og = indtægter. Udgifter er udgifter og overskud er indtægter minus udgifter.

Jeg tror billigfoder.dk blander 'moms' sammen med 'kalkuleret til at give plads til moms'. Det er kun moms når det står på regningen. Med få undtagelser findes ikke 'skjult moms'. Men der findes masser 'skjulte avancer'. 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 13:47

Om du kalder skjult moms for avance er ligegyldig, for kunne man slippe for at betale moms af de første 50.000 kr ville det jo være en rar starthjælp..

SKAT skriver således............................... 

De fleste virksomheder, men ikke alle, skal momsregistreres og opkræve 25 pct. moms af stort set alle varer og ydelser, de sælger her i landet.

Du skal momsregistreres, hvis du sælger varer - uanset om de er nye eller brugte, og uanset om du køber dem i eller sælger dem til udlandet. Du skal dog ikke momsregistreres, hvis du kun sælger ud af dine egne private ejendele.

Du skal som udgangspunkt også momsregistreres, hvis du sælger tjenesteydelser.

Fx skal du momsregistreres, hvis du:

• fremstiller, bearbejder, udlejer, opbevarer eller transporterer varer
  • bygger, reparerer, vedligeholder, projekterer eller anlægger fast ejendom, herunder jordarealer
  • sælger serviceydelser inden for en lang række områder, fx rådgivning og vurdering, reklame, edb og IT, forlystelser, personlig pleje, servering og udlejning af varer og personer.

Der er mange andre ydelser end dem, der er nævnt ovenfor, man skal momsregistreres for. Er du den mindste smule i tvivl, om du skal momsregistreres eller ej, bør du derfor kontakte SKAT.

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr.

Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer fra.

Det er din omsætning, dvs. hvor meget du sælger for - og ikke din fortjeneste, som afgør, hvornår du skal momsregistreres!

Geeked

Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:51

Okay, nu er jeg simpelthen forvirret...

Efter hved jeg ved, så skal man opgive det som B indtægt på selvangivelsen og så bliver jeg beskattet af indtægten, men jeg skal ikke indbetale moms jeg ikke har opkrævet og ej heller har udnyttet fradrag på. De 50.000,- er skattevæsnets bagatelgrænse, fordi man mener at under 50.000,- kroner i omsætning, der vil en virksomhedsregistrering med deraf følgende regskabføring m.v. æde overskudet og på den måde begrænse folk i at have et bierhverv og ødelægge mulighederne for at det senere kunne blive et firma.

KH Trine 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:57

http://www.eogs.dk/sw21974.asp?cat=10996 og http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=208996

E&S skriver nedenstående.

1) Fra det øjeblik du bliver momsregistreret, skal du opkræve moms på dine fakturaer

2) Den moms du opkræver kaldes salgsmoms.

3) Det er den moms [salgsmoms] som du skal indbetale til SKAT

Dette kan jeg ikke tolke anderledes end at det kun er den opkrævede moms der skal indbetales og ikke bagudrettet. Kildeteksten er:

• Hvis jeg bliver momsregistreret nu, kan jeg så vente med at opkræve moms til jeg når 50.000 kr´s grænsen?

Nej, bordet fanger! Fra det øjeblik du bliver momsregistreret, skal du opkræve moms på dine fakturaer. Den moms du opkræver kaldes salgsmoms. Det er den moms som du skal indbetale til SKAT. Du har ligeledes fradrag for den moms der vedrører dine udgifter. Den kaldes købsmoms.

Omkring det med bundfradrag eller ej skriver SKAT på ovenstående link:

"Hvis virksomheden er momsregistreret skal der afregnes moms af hele omsætningen selvom denne ikke overstiger 50.000 kr. De 50.000 skal således ikke opfattes som et bundfradrag."

Dette svar forholder sig ikke til hvis man bliver momsregistreret undervejs, men udelukkende til den situation at man fra dag 1 har været momsregistreret.

Eller hvad?

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 14:03

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Trine

Jeg har fulgt tråden lidt på sidelinien.

Jeg kan faktisk godt forstå forvirringen.

Skal vi ikke sættes os sammen og se på hvad du har, uden beregning.

Vi tager det som et iværksættermøde........................ Godt tilbud ik?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28

Hej igen!

Det er af hele omsætningen, der skal svares moms.

Har prøvet det i praksis, så der er ingen tvivl.

/Peter

Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:02

Det synes jeg da ikke er fair, at jeg skal betale moms fordi jeg ikke har været registreret. Jeg bør da kun skulle betale moms fra de 50.000,- og opefter?

Hvor opretter jeg mig som virksomhed (moms)? Og hvor kan jeg finde links/telefonnummer til kommuner, hvor jeg kan få gratis rådgivning?

KH Trine 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 17:07

Det er li´godt fair overfor os andre der også skal betale moms, men det er ikke nemt at gøre noget ved, når det går bedre end man forventer..derfor er det altid tilrådeligt at blive registreret fra start af..

Kan du ikke reducere din faktura så beløbet kun bliver under 50.000 kr.. det kan så være billigere for dig istedet for moms ??

Geeked

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)