Jeg har i år haft lidt bi-erhverv ved siden af mit faste 8 - 16 job. Jeg har sendt faktura til kunder, og afsat 45% af beløbet til SKAT. MEN, nu her i november kan jeg se at jeg indtil videre har tjent ca. 60.000,- i år (2007).
Hvad gør jeg? Jeg kan jo ikke smide moms på mine faktura som jeg HAR haft sendt ud osv.? Hvad gør jeg i 2008? Der skal jeg vel momsregistreres for en sikkerheds skyld?
Nej det er damen fra SKAT som er forkert på den. Det er ikke altid man kan regne med de svar man får derfra - desværre, for det burde jo være meningen med at kunne ringe til SKAT.
Og husk det er ikke når man "tjener" over 50.000kr, men "omsætter" for over 50.000kr
Det er også derfor, man skal sælge sine varer eller ydelser incl. skjultmomssats, for ellers kan man gøre opgaverne billigere end sine kolleger der betaler moms..
Så slipper man også for, at skulle hente momspenge i sin egen lomme, hvis man omsætter mere end 50.000 kr og det er så ærgeligt, hvis du har glemt det.
Desuden SKAL du altid betale skat af samtlige tjente kroner, uanset om du er registreret hos SKAT eller ej..
Vil det sige SKAT gav mig forkerte oplysninger? Det burde jo være umuligt?
Og vil det sige at når jeg nu moms registrerer mig, så skal jeg betale moms af det det jeg har tjent fra 0 - 50.000,- hvor jeg ikke har lagt moms på mine faktura.
Og vil du uddybe forkskellen på indtægt og omsætning? SKAT sagde også 2 forkellige ting jeg ikke forstod helt.
Så slipper man også for, at skulle hente momspenge i sin egen lomme,
hvis man omsætter mere end 50.000 kr og det er så ærgeligt, hvis du har
glemt det.
Det er jo netop der jeg står. Jeg er ikke momsregistreret, men har skrevet faktura ud på i alt ca. 60.000,- (og har selvfølgelig ikke lagt moms på mine faktura). Vil det sige jeg bare SKAL betale moms af 60.000,- som jo så bliver af egen lomme? Så er det jo kun underskud det her???
Vil det sige SKAT gav mig forkerte oplysninger? Det burde jo være umuligt?
Ja det gjorde de og det er desværre ikke umuligt. Det sker op til flere gange om dagen.
massagetrine:
Og vil det sige at når jeg nu moms registrerer mig, så skal jeg betale moms af det det jeg har tjent fra 0 - 50.000,- hvor jeg ikke har lagt moms på mine faktura.
Du skal betale moms af hele din omsætning i 2007.
massagetrine:
Og vil du uddybe forkskellen på indtægt og omsætning? SKAT sagde også 2 forkellige ting jeg ikke forstod helt.
Omsætning er dine samlet salg. Det du har tjent, er det du har til at stå på bundlinien efter alle dine omkostninger, afskrivninger mv er taget fra.