Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa summarum og privatforbrug

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

hvordan bogfører man et privatforbrug i Summa Summarum på eks. 10.000kr hvoraf de 5.500kr er indbetalt til Skat via Giro og de resterende 4500kr er hævet til privaten?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bogfører de 5.500 på kontoen for B-skat (hvis du har sådan en) nede i gruppen Egenkapital. Og det resterende beløb på Mellemregning/Hævet privat (også i gruppen Egenkapital). Begge i debet. Og så modposterer du i banken.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svar. Kan sgi ikke helt huske det regnskab jeg havde i handelsskolen for 12 år siden :)

Er der iøvrigt nogen ulemper ved løbende at betale den slags girokort til Skat hver gang man hiver noget ud? 

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk at der ikke er den store forskel på 'B-skat' (en egenkapitalkonto) og 'Hævet privat' (også en egenkapitalkonto). De er udtryk for det samme. 

'Mellemregning'  (også en egenkapitalkonto) er lidt det samme - der ligger bare i luften at den udlignes ved (første?) lejlighed.

 

Men dit spørgsmål om ulemper: Den samlede skat du skal betale afhænger af så mange forhold. Har du A-indkomst? Betaler du skat af den? Hvis du har styr på hvad du betaler i A-skat og trækker det fra din samlede skat, så kan du jo godt sige at du betaler resten afskatten ved ovennævnte transaktioner. Men din samlede skattebetaling er IKKE afhængig af hvad du hæver i virksomheden (hvis du kører virksomhedsordning, så er den kun DELVIS afhængig af hvad du hæver). Den er snarere afhængig af dit overskud, d.v.s. af dine indtægter. Derfor ville det nok være fornuftigere at sige at du hver gang du fik en indbetaling videresendte x% til Skat. Hvis det er små indbetalinger, så måske bare en gang om måneden. 

Men det virker som en tidt vestjydsk måde at gøre det på. Skat er der for at hjælpe dig. Lav et forsigtigt skøn over din indtægt og oplys det på forskudsopgørelsen. Betal så de månedlige girokort (over BS). Når/hvis din indtægt laver megaudsving, så retter du forskudsopgørelsen.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Er jyde så måske er det derfor ;)

Har almindelig lønmodtagerjob ved siden af og har kun forskudsopgørelsen udfyldt ud fra det job. Dvs. jeg beskattes normalt af den.  Jeg vil bare gerne være på den sikre side mht. B-skat og har derfor styr over (via regneark) hvor meget af det der står på bankkontoen, der skal gå til momsbetaling og til skat. Har lagt mine skatteprocenter på bagsiden af forskudsopgørelsen sammen med AM-bidrag procenten i denne sammenhæng til brug af skatteudregning.

Herved betaler jeg simpelthen bare den (sikre) procentsats af privatforbrug udtræk til Skat..og har derved forhåbentlig nok lagt til side til at betale skat af overskuddet pr 31.12. 

Da min virksomhed er en "sidevirksomhed" kan jeg slet ikke vurdere at sætte et overskud på min forskudsopgørelse da den afhænger af så meget. Istedet foretrækker jeg ovenstående metode men ville gerne høre et par kommentarer omkring den...om den er sikker nok bla? 

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om du har styr på det med procenterne.  Marginalskat = 55%

Men husk - det du skal skrive på selvangivelsen er ikke 'Hævet privat' men 'Overskud af egen virksomhed'. Overskuddet er virksomhedens indtægter minus dens udgifter.

Laver du et overskud på 100.000 og hæver 45 til dig selv og 55 til skat, så passer det nok

Men lader du overskuddet blive stående, så vil du efter din model ikke betale mere i skat. Men din skat stiger alligevel med 55.000

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg regner også med at virksomheds overskud skal hæves til privaten efter skatten af det er betalt. 

Indtil videre har jeg faktisk regnet med 55% på mit regneark, men når man når op og tjene sammenlagt over 326.000kr (lønmodtagerindtægt + virksomhedsindtægt), så skal man vel næsten til at beregne 63% af det man trækker ud til privatforbrug og overskuddet pr. 31.12 ?

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, du har jo helt styr på det.

Lige et par definitioner:

"Overskud" er også det du trækker ud af virksomheden. Det andet - det du IKKE trækker ud af virksomheden kaldes "OPSPARET overskud"

"Hævning til privaten" er også det til skatten. Det er dig privat der betaler skat. Du er naturligvis velkommen til at skaffe pengene hertil ved at hæve fra virksomheden. Du er også velkommen til at bogføre det særskilt. Fx er det også typisk at man lader virksomheden betale ALLE familiens telefonudgifter og så har en post i regnskabet der hedder 'Privat brug af telefon' - det er også en slags 'hævning til privaten'.

 

Og husk (det er mest psykologisk): Du betaler ikke 55/63% af HELE din virksomhedsindtægt. Rent praktisk er det fint at regne med det, mens du overlader alle fradragene til din lønindkomst, men det er lidt 'uretfærdigt' overfor dit arbejde i virksomheden at hele fradraget skal tilfalde lønarbejdet.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

I know. Men på denne måde føler jeg bare at jeg har mest kontrol over hvor meget jeg egentlig har til rådighed. I starten var virksomhedens indtægt/overskud nemlig mest kun tiltænkt som et ekstra bidrag til husholdningen og dagligheden.  Kan være jeg skifter metode når/hvis jeg senerehen får et bedre indsigt i alt det her med regnskab.

Jeg er dog lidt usikker på hvordan det med fradrag fungerer. Har brugt en bærbar PC fra privaten siden jeg startede op i januar og købte så senerehen en Macbook som erstatning for den.  Nu har jeg ikke bogført den første bærbare nogensteder men kan man det nu og hvordan skal det så se ud?

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

caffery:

Nu har jeg ikke bogført den første bærbare nogensteder men kan man det nu og hvordan skal det så se ud?

Du tager bagsiden af et stykke lokumspapir (ubrugt) og skriver: "Den 3.1.2007. Overtaget brugt PC fra privat. Markedsværdi 2.500,00 samt en underskrift" og bogfører så dette bilag som et almindeligt køb - betal ved at overføre penge til privat. Pas på ikke at komme til at regne købsmoms. Det er et umomset køb.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)