Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vækstkaution for microlån - er der nogen der har prøvet det ?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som overskriften lyder, så er jeg meget interesseret i at høre om der er andre herinde der har forsøgt sig med følgende koncept ?

http://vf.dk/saadan-goer-vi/vaekstkaution/vaekstkaution-for-mikrolaan.aspx

Som jeg læser delen omkring micro-lån så kautionerer vækstfonden for microlån til de helt små virksomheder. Er der nogen der har erfaringer med det, og eventuelt vil dele dem med mig. Samtidig er jeg meget interesseret i at høre hvilket pengeinstitut i har benyttet  til løsningen da mit eget aldrig har hørt om det og tilsyneladende efter 4 dages radiotavhshed åbenbart heller ikke ønsker at arbejde videre i det.

Med venlig hilsen

Ruben Uldal

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 19:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Min erfaring er:
Som udgangspunkt vurderer banken din kreditværdighed. Vurderer de ikke, at de selv vil låne dig penge, så vil de ikke gå videre til vækstfonden.

Jeg læser ofte om vækstfondens undren over at de har svært ved at låne deres risikovillige kapital ud, men når bankerne sidder i mellem vækstfonden og dem der skal låne pengene, så er kassen oftest lukket pga. bankernes stramme kreditpolitik.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:34

Så kan man jo undre sig over hvad det hele så skal til for ? Grunden til banken netop ikke vil låne er jo netop fordi der er tale om en risiko. Når nu VF kan decimere den risiko burde de jo være mere villige til at give risikovillige lån. ? 

Jeg siger ikke du er forkert på den med din konklusion, det lyder 100% i trit med det jeg også oplever, men det er jo fatalt hvis det virkelig er sådan. VF tilbyder jo netop disse løsninger for at få "tøet" bankerne lidt op, og gøre dem mere investeringsvillige.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
Når nu VF kan decimere den risiko burde de jo være mere villige til at give risikovillige lån. ? 

Ja og nej. VF træder først til når banken har gjort alt for at kradse pengene ind hos låntager. Det er ikke så simpelt som ved "almindelige" kautioner, hvor långiver kan gå til kautionist når låntager ikke betaler.

Dertil kommer der et problem i forhold til regnskab/indberetning til Finanstilsynet at lån af denne type skal indgå fuldt ud i bankens udlån og ikke kun med den risiko, som banken reelt har (firkantet forklaret).  Spørgsmålet er reelt hvor meget værd ordningen er i forhold til mikrolån.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:08

Jo men hvis alt vælter, og det er jo det der er worst case som bankerne regner risikoen ud fra, så vil en konkurs selvfølgelig vare det års tid det nu varer. Men er der ikke noget at kradse ind efter konkurs er det jo VF der så skal samle regningen op.

Jeg ved godt den er noget mere kringlet end med normale kaution-regler, men ikke desto mindre minimeres risikoen jo yderligere, så chancen banken tager er ikke så stor mere. Så kan man vende og dreje det som man vil.

En lille sjov øvelse. Søger man på banker på google ved at skrive iværksætter bank, så dukker jyske bank op som den eneste danske bank der overhovedet NÆVNER iværksætter på deres hjemmeside. Her er hvad de skriver:

Her skriver de: 

Drømmer du om at starte din egen virksomhed? Så bør du overveje at starte en opsparing.

Etableringskonto eller Iværksætterkonto hjælper dig godt på vej. Her kan du nemlig spare op og samtidig trække de penge, du sparer op fra i skat.

Hertil kan man jo svare: 

Det til side fandt jeg så en anden bank der åbenlys reklamerer med at de har iværksætterpakker, og gerne hjælper med rågivning, afklaring, lån og kassekreditter.

Unionbank i Nordtyskland har en dansk hjemmeside, så dem ringer jeg lige til i morgen, så må vi se hvad de siger :) De nævner også offentlige midler som en mulighed for sikkerhed, så de er åbenbart mere villige, men det må vise sig efter en snak med dem.

">

">

">

">

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09

Jep - problemet for banken er at det fulde lån indgår i udlån og dermed belaster bankens "kernekapital" og kravene til den - lige som banken skal tage slæbet først i forhold til alm. kaution. Jeg tror hvis vækskaution skal fungere, så skal det næsten være en slags stand-alone, hvor vækstfonden så tager kreditvurderingen.

Det de vil, det er at banken skal tage sin helt selvstændige vurdering, som jo slet ikke påvirkes af, at NÅ JA vi kan jo højst tabe 25% af beløbet. Den kreditvurdering skal i princippet være ens med og uden vækstkaution. Anser banken en virksomhed/selskab for ikke at være kreditværdigt til lån, så er det svaret, uanset vækstkaution eller ikke  Som det hedder i reglerne:

Finansieringsinstitutterne forudsættes at foretage kreditvurderingen af virksomhederne efter deres sædvanlige retningslinjer for finansiering.

Det har næppe egentligt været tanken i projektet - eller den har ikke været tænkt godt nok igennem for det burde alt andet lig jo ikke gi et eneste lån mere end uden - når vurdering SKAL være de helt sædvanlige for finansiering (hvor udgangspunkt jo er at det at miste 25% er nok til at man siger nej - og iøvrigt er det ikke sådan at det altid er 25% max der kan mistes - det er ved totalt tab af alt - ved tab på halvdelen kan pengeinstituttet kommer over 25% af totalen som jeg ved det)

En anden regel er, at der IKKE kan ydes vækstkaution: hvis der er tale om et selskab med begrænset ansvar, når over halvdelen af den tegnede kapital er forsvundet, og over en fjerdedel af denne kapital er gået tabt i løbet af de sidste tolv måneder

her er der lidt besvær med helt nye selskaber - eller f.eks. med et IVS stiftet for 200 kr, som ikke må ha mistet 100 kr af kapitalen - sker let

I mange fald - og nok altid med IVS vil banken også for overhovedet at tage 1% risiko, kræve personlig kaution, og kan ejer ikke det ud fra en sikkerhed for kautionen, så stoppe den allerede der.

Endeligt er der jo så stiftelse (tror 1,5%) og løbende præmie (vist samme % p.a.) som låntagere dog nok ville æde

Jeg tror ikke der laves så mange af de lån til små nye virksomheder og slet ikke til nogen som banken ikke rent faktisk anser for at være gode nok i princip, også til alm lån. Små virksomheder som måske tilmed ikke har regnskab der viser stabil eller voksende egenkapital eller som er nødlidende likvidt i egen drift og ikke skal bruge penge til et NYT projekt, får problem med den type lån.

Derimod til virksomheder der har en vis vækst - kan vise stabil eller øget egenkapital og kan komme med et prospekt der behøver nye penge til den nye udvikling, som banken så vil låne ud til, kan nok vente at få glæde af vækstkaution

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:48

Uldal:

Etableringskonto eller Iværksætterkonto hjælper dig godt på vej. Her kan du nemlig spare op og samtidig trække de penge, du sparer op fra i skat.

Hertil kan man jo svare: 

" target="_blank">

Etablerings- og iværksætter konto er ikke et produkt, som henvender sig til etablerede virksomheder, men til dem der stadig kun går med drømmen. Pengene kan spares op, trækkes fra i skat her og nu og bruges på indkøb af materiel til virksomheden når den starter - imod en vis skattekorrektion ved anvendelse.

I dit konkrete tilfælde fristes jeg til og spørge om du har en revisor? Mange revisorer har kendskab til en god bankmand, som kan hjælpe i sådanne situationer, evt. medbringe denne ved mødet med banken. Herudover fristes jeg til, at sige en vækstkaution ville være et fordyrende mellemled, som næppe er mere praktisk muligt end en kassekredit i sig selv - som der er redegjort nærmere for i de tidligere indlæg.

Dit bedste bud er, at få lagt et likviditetsbudget og til alle banker og høre om de har mulighed for, at hjælpe - undervurder dog ikke signalværdien af, at medbringe en rådgiver, som har prøvet sådan en situation adskillige gange før!

Hvis bankerne fejler, kan alternativer findes i form af fx. factoring, dansk fakturabørs (factoring), mulighed for længere kredittider hos leverandører, alternativt kan du evt. give dine kunder et 5 % nedslag hvis de betaler netto kontant istedet for efter normale 8 dage (husk kreditnota i dette tilfælde ellers hænger du stadig på den fulde salgsmoms !). Find evt. yderligere inspiration i denne artikel: http://www.scm.dk/s%C3%A5dan-%C3%B8ges-likviditeten-i-forsyningsk%C3%A6den-p%C3%A5-kort-sigt

Statsautoriseret revisor - København

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 21:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Uldal
Det kunne først og fremmest være rart at vide, hvad forskellen er på microlån og alm. vækstkaution som går op til 2 mio. Jeg kan i hvert fald ikke lige se forskellen, men må ligge i en detalje.

Nu har jeg selv siddet i en kreditafdeling i et pengeinstitut og jeg tror det er en læresætning i alle kreditafdelinger at kreditter ikke må ydes på basis af sikkerheder. Med andre ord banken skal tro på din ide/virksomhed og at du kan betale pengene tilbage igen. Tror de ikke på ideen, så får du ingen kredit uanset hvilke sikkerheder du stiller (i hvert fald i teorien).

Når og hvis de så tror på ideen vil de så kigge på, hvor mange penge de vil tabe, hvis det ikke går som forventet og her kan vækstkaution være det der gør, at en netruller tipper til den rigtige side og kunden får finansiering.

Vækstkaution kan sidestilles med en statsgaranti og giver bankerne risikonedvægtning af lånet. Det er ikke på 75 %, men kun omkring 15 % (detaljerne står i pkt. 2.3 i vilkår for vækstkaution på siden du linker til) og kun ud fra en porteføljemæssig betragtning, hvor maks. hver 5. kunde der ydes vækstkaution til må gå konkurs opnås en dækning på de 75 % til banken. 

Morten Refsgaard

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11

Uldal:

Søger man på banker på google ved at skrive iværksætter bank, så dukker jyske bank op som den eneste danske bank der overhovedet NÆVNER iværksætter på deres hjemmeside. Her er hvad de skriver:

Her skriver de: 

Drømmer du om at starte din egen virksomhed? Så bør du overveje at starte en opsparing.

Hertil kan man jo svare: 

" target="_blank">

du er gået lidt rigeligt besærk på det sidste. Etablerings og iværksætter konti er vigtige konti for folk der vil etablere sig/iværksætte - spare op til det - og har intet med det du fidler med for tiden - lån til din og makkerens løn i eksisterende fungerende selskab. Du må sætte dig bare LIDT ind i ting inden du hænger alle mulige ud med Youtube lave grin helt ærligt. Der er intet DHOH over de to former for opsparing

Hvis det er det niveau du anvender over for banken, så kan du gi op.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:01

Beklager min degraderede form for humor, men jeg syntes at det er morsomt ikke at Jyske Bank leverer dette produkt, det er som sådan fint nok, men mere at det er den eneste hjemmeside fra en Dansk Bank der overhovedet nævner ordet iværksætter. En tydelig tilkendegivelse at ALLE har trukket følehornene til sig.

Og så må du virkelig meget undskylde, men: 

1. det er logik at lave en opsparing hvis man vil starte firma om 3 år.

2. hvor mange planlægger lang nok tid i forvejen til at lave en opsparing der rent faktisk batter noget, før de starter som selvstændige. Man kalder det jo også ofte at "tage springet" som iværksætter netop fordi det er en beslutning der ofte tages hurtigt fordi visse muligheder pludselig viser sig..?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)