Goodevning folkens
Vil da også gerne komme med en lille kommentar angående det uddannelsemessige.
Du siger jo du gerne vil være designer !
Ordet design bruges jo i mange sammenhænge efterhånden, men på mange områder (ikke alle) er en designer en kreativ person.
Det betyder faktisk ikke nødvendigvis at du behøves en gymnasiel uddannelse for at blive designer.
Lad os tage et par af flagskibene indenfor området. Feks arkitekt, der kan du søge ind til igennem deres optagelse prøve, hvor du får en opgave som du så skal udføre.
Det samme gør sig gældende et sted som Kolding Design skole og de har også en skole i København som jeg ikke kan huske navnet på, svarende til kolding design skole. Der kan du også komme ind ved at tage til deres optagelse prøve.
Så bare for lige at sætte det op, så behøves du ikke nødvendigvis at tage en gymnasiel uddannelse, for at blive designer.
Personligt ville jeg dog sige det nok ikke skader at gøre det aligevel, specielt når du nu er så ung som du er, så vil du igennem deres optagelse prøver hos de forskellige skoler, nok ikke stå så stærkt igen da du ikke rigtig har noget erfaring du kan trække på, selvom du jo udemærket kan være lige så kreativ som en på 25. Men det er jo en vidregående uddannelse i begge de to tilfælde jeg nævnte, så de ligger vægt på en hel masse.
Jeg kan så læse at dine skole papire fra folkeskolen ikke er så gode, og de vil så ikke kunne give adgang til så meget og ikke til dit største ønske hhx.
Nu ved jeg tilfældigvis da jeg selv har gjordt det for nogle år siden, at VUC har 10 klasse. Og på VUC der skal man være 18 for at gå. Så der er da en mulighed, kan huske jeg gik i klasse med folk lige fra 18 og op til 60 år. Så det er faktisk en meget speciel studie miljø sådan et sted. Samme sted kan man også tage HF, og det smarte er man kan tage en hf i det tempo som passer en selv. Det vil sige det kan gode tage feks 3 år, hvis det passer en bedre.
Med en hf i hånden kunne du så tage den et årige HH, eller komme vidre i systemet feks design skolerne.
Min egen historie ligner lidt din, dog håber for dig du ikke laver samme fejltagelser som jeg gjorde.
Jeg gik også ud af folkeskolen med kanon dårlige karaktere, min lærer syntes jeg skulle være maskinarbejder, men i protest da hun ikke ville lad mig komme på gymnasiet hvor mine venner fra folkeskolen skulle over, tog jeg en hg. Jeg var der cirka i 3 uger, så gad jeg ikke det. Det eneste som var en smule spændende var når man skulle dekorere butiksvinduer ;)
Det har så taget mig omrking 10-12 år for at færdiggøre min uddannelse som jeg blev færdig med lige før jul, så nu kan jeg så kalde mig teknisk designer. Juhuu designer det lyder jo godt, men i mit tilfælde er en teknisk designer ikke en designer, det har så også betydet at jeg har gået og søge job i halvanden månede før jeg fik mit drømmejob. Så nu er jeg så blevet ansat på en arkitekt tegnestue. Og jeg vil på sigt komme til at arbejde med de ting jeg drømmer om. Indretning, 3d visualisering, salgsmateriale osv.
Jeg kan så bare nu tænke tilbage på den meget lange vej det har taget for at komme til der hvor jeg er nu, en vej som ville havde taget mig 3 år efter folkeskolen, hvis min lærer havde vist mig at man faktisk kunne leve af de kreative fag, men hun var så tilpas gammeldags, at sådan noget er for bøsser og det kan man ikke leve af, så jeg skulle være maskinarbejder.
Så pointen i mit indlæg må være. Det er sindsygt vigtigt du finder den vej du vil gå. Og har du ikke lige karakteren til det, så gør en indsats for at tage alternative veje, det aldrig forsent, jeg nærmer mig de 30, men jeg er stadig sikker på enten arbejder på niveau som en arkitekt om nogle år, eller så uddanner jeg mig som arkitekt engang. Det aldrig forsent, men nu er du jo ikke så gammel, så vejen står fuld åben for dig, du skal bare selv vælge vejen ;)
|