Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør af virksomhed og ikke straks-afskreven inventar?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

min udgang et altid markedspris - men når skatteværdi er 10.000 så kan jeg ikke svare - hør dog en revisor for det samlede så du ikke, fremadrettet pludseligt får en ubehagelig hilsen fra skattefar - det vil du jo ikke ha lyst til hvis du går på dagpenge - så hellere være sikker nu

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:51

Ok tak for hjælpen =)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

modestmouse:
Når du privat beholder maskiner eller andre driftsmidler, som har været i virksomheden, skal du betale 25 procent moms af købsprisen. Du beregner din købspris ved at reducere anskaffelsesprisen med 20 procent pr. påbegyndt regnskabsår efter købsåret. Din beregnede købspris oplyser du i rubrik 5b.

Ja, det har ingen momsmæssige konsekvenser efter 5 år at udtage dit kamera. Det følger af momslovens § 28, stk. 4.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52

Whiskey:
Ja, det har ingen momsmæssige konsekvenser efter 5 år at udtage dit kamera. Det følger af momslovens § 28, stk. 4.....
herligt klart - hvad med selve værdien - kan man bare tage den ud uanset DBA pris måske xxxx kr - efter 5 år - eller er det så markedsværdi (uden moms)?

Er de 20% nedskrivning mest af hensyn til moms -hvad hvis selve værdien på markedet var højere eller lavere, må man så bruge den - hvis man kan "dokumentere"?

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21

Cookie - John Hannover:
hvad med selve værdien - kan man bare tage den ud uanset DBA

Den oprindelige indkøbspris danner grundlag for nedskrivningen (§ 28, stk. 1). 

Cookie - John Hannover:
Er de 20% nedskrivning mest af hensyn til moms

Formentlig afledt af 5 års reglen  for nedskrivning af investeringsgoder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
hvad med selve værdien - kan man bare tage den ud uanset DBA

Den oprindelige indkøbspris danner grundlag for nedskrivningen (§ 28, stk. 1).

uh har googlet men synes ikke at den er let læst- Siger den opr. indkøbspris med nedskrivning 20% per år af restsum i evighed eller er det 5 år også for selve værdien når man skal udtage - så alt der er 5 år gammelt kan udtages uden moms og uden at skulle købe selve aktivet i virksomheden???

Jeg kan ikke lige se om den slutter efter 5 år nedskrivning uanset beløb eller ikke (for selve prisen)

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42

Cookie - John Hannover:
å alt der er 5 år gammelt kan udtages uden moms og uden at skulle købe selve aktivet i virksomheden???

Så enkelt er det ikke. Her gælder reglerne om udtagningsmoms for aktiver med en værdi under 100.000.  Regelsættet for udtagningsmoms dækker i princippet over f forskellige regelsæt, lige fra udtagning af varer til udtagning i forbindelse med udtagning af ydelser og varer i forbindelse med byggeri. 

Cookie - John Hannover:
Siger den opr. indkøbspris med nedskrivning 20% per år af restsum i evighed eller er det 5 år også for selve værdien når man skal udtage

5 år - som sagt samme princip som med investeringsgoder.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 20:46

5*20%=100%=SLUT

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27

kah:
5*20%=100%=SLUT
i forhold til moms- men aktivets værdi ved lukning og udtagning af ejer Kan du ikke linke til hvor i loven det står at det er 20% af opr købs pris per år og så slut??

Normalt ville det være f.eks 100.000 kr - 20+% = 80.000  og så 80.000 minus 20% ? 64.000 og så minus 20% = 51.200 og så videre og så når man jo slet ikke 0 i værdi på 5 år. Normalt skriver man jo ikke ned med en fast procent på KØBSPRIS men på restsum.

Anette Sand fra regnskabsskolen skrev om udtagning af aktiver ved lukning her i blogsvar på amino for et par år siden

Hej Kasper

Når du lukker virksomheden og sælger aktiverne med tab, skal tabet afskrives med det samme, som du selv skriver. Salget skal dog ske til markedsværdien, så hvis du sælger PC-en til dig selv, skal du enten bruge restværdien i firmaet eller - hvis den er urealistisk - en realistisk brugtpris.

Dbh

Anette

Det virker jo ikke som at man ved at uanset noget kostede flere hundrede tunsinde, (eller 100 eller) så kan man tage dem uden moms og uden at betale noget for dem til virksomheden ved lukning, bare der er gået 5 år??

Jeg leder efter et klart svar med et link tak vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden. Mit svar gik alene på det momsmæssige. Ikke på at du generelt kan tage et aktivt ud uden betaling efter 5 år. Kun at der ikke skal ske regulering af moms.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)