Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør af virksomhed og ikke straks-afskreven inventar?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er ved at lukke min enkeltmands fotograf virksomhed da jeg ellers ikke kan få dagpenge mere, har haft dagpenge med selvstændig bibeskæftigelse. Jeg har læst nogle indlæg herinde omkring at sælge udstyr til eget privat brug.

1. Vedr varer som er afskrevet:

Jeg er kommet frem til at jeg skal opgøre de ting jeg ønsker at tage ud som er fratrukket moms de seneste 5 år i følge denne side: https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645699 (rubrik 5), disse kan jeg for hvert år op til de 5 nedskrive med 20% pr år og det samlede beløb skal jeg så give mig selv som en faktura + moms. Kan det passe at jeg må pris-sætte en given ting, fx kamera efter hvad det er værd nu for nyt eller på dba og så trække 20% fra for hver år?

2. Jeg har for ca. 10.000 inventar som ikke er afskrevet fuldt ud, da det var et meget dyrt kamera i sin tid og kun kunne afskrives med 25% pr. år, hvordan med dette ift privat brug? Det går for 2500 på dba nu har jeg set. går det bare ind som minus på mit regnskab i sidste ende eller skal jeg også regne dette med som taget ud til privat brug?

Mange tak, jeg håber i kan hjælpe mig =)

Tilmeldt 15. Feb 15
Skrevet kl. 22:56

Anyone =)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01

modestmouse:

Hej jeg er ved at lukke min enkeltmands fotograf virksomhed da jeg ellers ikke kan få dagpenge mere, har haft dagpenge med selvstændig bibeskæftigelse. Jeg har læst nogle indlæg herinde omkring at sælge udstyr til eget privat brug.

1. Vedr varer som er afskrevet:

Jeg er kommet frem til at jeg skal opgøre de ting jeg ønsker at tage ud som er fratrukket moms de seneste 5 år i følge denne side: https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645699 (rubrik 5), disse kan jeg for hvert år op til de 5 nedskrive med 20% pr år og det samlede beløb skal jeg så give mig selv som en faktura + moms. Kan det passe at jeg må pris-sætte en given ting, fx kamera efter hvad det er værd nu for nyt eller på dba og så trække 20% fra for hver år?

2. Jeg har for ca. 10.000 inventar som ikke er afskrevet fuldt ud, da det var et meget dyrt kamera i sin tid og kun kunne afskrives med 25% pr. år, hvordan med dette ift privat brug? Det går for 2500 på dba nu har jeg set. går det bare ind som minus på mit regnskab i sidste ende eller skal jeg også regne dette med som taget ud til privat brug?

Mange tak, jeg håber i kan hjælpe mig =)

1 Mig bekendt skal du benytte markedspris når du trækker ting ud til dig selv. I mangel af evt markedspris lyder det sandsynligt, at skat accepter en 20% nedskrivning per år (20 % af rest hele tiden - så 10.000 bliver til 8.000 som bliver til 6.400 osv)  men som udgangspunkt markedspris vil jeg bestemt mene - med moms ja-  og via en helt alm faktura  (og ikke som du lidt formulerer ud fra markedspris nu og så minus 20% per år - det købspris i sin tid - hvis du ikke har markedspris til rådighed er jeg sikker på)
2
Du skal ha dette ud også og kan du vise markedspris via tilsvarende fra 3. part på DBA vil det formentlig også der bare være prisen du skal give + moms
Du kan læse om at lukke her, både med den problematik og lidt andet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 15
Skrevet kl. 09:48

Men siger skats egen guide ikke lige præcis det med 20% pr år?

"Skriv i rubrik 5a og 5b, hvad der sker med maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, med en købspris på under 100.000 kr. pr. enhed:

Oplys salgsprisen uden moms i rubrik 5a, når du som led i et samlet eller delvist virksomhedssalg sælger maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, til en anden momsregistreret virksomhed

Når du privat beholder maskiner eller andre driftsmidler, som har været i virksomheden, skal du betale 25 procent moms af købsprisen. Du beregner din købspris ved at reducere anskaffelsesprisen med 20 procent pr. påbegyndt regnskabsår efter købsåret. Din beregnede købspris oplyser du i rubrik 5b.

Dernæst skal du beregne 25 procent moms af købsprisen opgjort i rubrik 5b og registrere beløbet i rubrikken Salgsmoms på momsangivelsen."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35

jo - 20% og som sagt er det fint hvis man IKKE har en markedspris for tingene - Jeg mener de bestemt accepterer markedspris - men brug endeligt bare 20% per år som det er fomuleret i den rubrik (som jeg ikke selv har set - det er lidt nyt at man har det med mener jeg)- 20% ned per år fra købspris - som nævnt 10.000 bliver 8000 som bliver 6400 osv (ex moms tal) og så og så en faktura på tingene plus moms (ikke nedskrivning på varelager  men aktiver)

Tak for citatet som er godt at kende og nu med i mit blogindlæg Big Smile

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 13:33

jeg mener,

ting der ikke sælges overgår til privat og kan overgå moms frit efter 5 år, har du haft kameraet i feks 3 år skal du svare moms af 40 % aqf nyprisen.

den eventuelle købsprid du giver skal ikke pålægges moms.

Du afskriver restsummen og tillægger din købsum på en ny konto i regnskabet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26

kah:

ting der ikke sælges overgår til privat og kan overgå moms frit efter 5 år, har du haft kameraet i feks 3 år skal du svare moms af 40 % aqf nyprisen.

den eventuelle købsprid du giver skal ikke pålægges moms.

Du afskriver restsummen og tillægger din købsum på en ny konto i regnskabet

svarer ikke til skats/moms forklaring som jo er 20% på restsum som ikke giver 0 efter 5 år og der ikke ny konto - det lukker men ja købet skal ind som alm fakt køb

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 15
Skrevet kl. 16:40

Det er mærkeligt de ikke skriver hvad der skal ske med ældre erhvervelser: "Hvis virksomheden har købt maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, hvor der er fratrukket købsmoms, indenfor de sidste 5 år, skal du oplyse, hvad der sker med disse ved ophør"

Så hvis vi siger at der er ca. 10000 kr tilbage på et kamera købt tilbage i 2006 som nu bliver solgt til 2500-3000 kr på den blå avis, hvad så?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07

Du skal også købe ting ud der er ældre med ALT jeg ved - forudsat de har markedsværdi - men du må evt høre dem - Jeg forstår ikke hvad du mener med 10.000 kr tilbage på det kamera DU har købt tilbage i 2006. Det må enten ha været meget dyrt eller du har aktiveret det og har 10.000 tilbage som aktiv eller du mener du har købt det siden for 10.000 kr (for nyligt f.eks kamera fra 2006 købt af dig i 2014 for 10.000) I så fald max 20% nedskrivning (er det ganske nyligt ville jeg bruge købspris som du må mene er markedspris)

Er det ældre end 20% reglen, så ville jeg mene at det kamera skal købes ud til 2500 - 3000 som er markedsværdien og at de bare kun nævner 20% nedskrivning for de seneste 5 år som det du har pligt til at oplyse særskilt. Det kunne jo også ha været noget langt dyrere  

Hør evt skat eller endnu bedre-  spørg en god revisor

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 15
Skrevet kl. 17:26

Det har meget dyrt og købt i 2006 og jeg mangler at afskrive ca. 10.000 kr på det fordi jeg kun har kunne afskrive 25% hvert år, men værdien i dag på dba er kun ca. 2500-3000 pga alle de nye modeller og årene der er gået. Skal jeg så afskrive de nu ca. 10000 som nu er under beløbsgrænsen for fuld afskrivning og så købe det ud til dba prisen på 2500-3000 nu som du skriver.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)